Fotowoltaika. Firmy popełniają błędy. Zakrawają na skandal

Fotowoltaika. Firmy popełniają błędy. Zakrawają na skandal26.04.2022 11:43
Instalacja fotowoltaiczna. Fotowoltaika w Polsce się rozwija
Źródło zdjęć: © Unsplash

Dynamiczny wzrost popularności fotowoltaiki w Polsce wiąże się z lawinowym przyrostem liczby firm, które zajmują się montażem tego typu urządzeń. Z racji tego, że większość przedsiębiorstw jest na rynku krótko, zdarza się, że popełniają ogromne błędy.

Fotowoltaika jest w Polsce naprawdę bardzo popularna. Duża chęć Polaków do obniżenia rachunków na prąd sprawiła, że popyt na instalacje fotowoltaiczne wzrósł bardzo szybko, a rynek na to zareagował. Wiele przedsiębiorstw zaczęło zajmować się montażem paneli fotowoltaicznych, choć wcześniej nie miały w tej dziedzinie doświadczenia.

Każda firma kiedyś stawiała pierwsze kroki, więc niedoświadczony wykonawca nie musi od razu oznaczać katastrofy. Jest jednak spore ryzyko, że pierwsze instalacje fotowoltaiczne montowane przez firmę będą miały pewne mniejsze lub większe wady. O ile niektóre z nich nie są groźne, inne mogą doprowadzić na przykład do pożaru.

Serwis nto.pl informuje o skargach, które trafiają do rzecznika konsumentów w Kluczborku. Janusz Kuliberda, pełniący rolę powiatowego rzecznika konsumentów w Kluczborku, informuje, że obecnie otrzymuje wiele skarg na firmy zajmujące się fotowoltaiką. Jak zauważa Kuliberda - ludzie szukają oszczędności, a często doprowadza to do sporych strat.

Panele zamontowane tyłem do słońca

Jedna ze skarg, które trafiły do rzecznika konsumentów w Kluczborku pochodziła od małżeństwa, które zainwestowało w instalację około 50 tys. złotych.

- Została ona usytuowana w ogródku przy domu, ale osoby montujące popełniły poważny błąd już na etapie projektu, bo panele fotowoltaiczne nie zostały zwrócone w kierunku padania promieni słonecznych, a odwrotnie - informuje Janusz Kuliberda. - Kiedy przeprowadzono audyt, okazało się, że wykorzystywały tylko 30 procent swojej mocy.

Zanim sprawa wyszła na jaw, inwestorzy płacili za prąd znacznie więcej, niż zakładali. Zorientowali się dopiero wówczas, gdy otrzymali roczne rozliczenie. Wtedy okazało się, że zamiast obniżyć rachunki do zera, muszą zapłacić 10 tys. zł za zużytą energię.

Inna ze skarg dotyczyła braku wymiany licznika na dwukierunkowy. Klasyczny licznik, nieprzystosowany do produkcji energii, zlicza wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną energię elektryczną jako zużycie, nie produkcję. Firma montująca prawdopodobnie nie zgłosiła instalacji do zakładu energetycznego lub nie poinformowała inwestorów o tym, by do czasu wymiany licznika nie uruchamiać instalacji. W związku z tym klienci musieli dopłacić znaczną kwotę do standardowych rachunków.

Jak zauważa Janusz Kuliberda, firm, które zajmują się fotowoltaiką, jest w Polsce ponad 20 tys. Wielu z wykonawców nie jest doświadczonych. Zdaniem rzecznika konsumentów, jeśli trafimy na nierzetelnych fachowców, konieczne jest zlecenie audytu energetycznego, który potwierdzi nasze wątpliwości i da podstawy do wystąpienia z roszczeniem do wykonawcy.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.