Gear VR - wirtualna rzeczywistość według Samsunga [kompendium wiedzy]

Gear VR - wirtualna rzeczywistość według Samsunga [kompendium wiedzy]04.09.2015 09:30
Samsung Gear VR
Źródło zdjęć: © Fot. YouTube

Samsung Gear VR to gogle wirtualnej rzeczywistości, będące efektem współpracy Samsunga i Oculusa. Jak działają, co oferują i czy warto je kupić?

Samsung i technologia Oculusa, czyli w pełni mobilne VR

Gear VR to wspólne dzieło Samsunga i Oculusa. Firma, rozwijająca własny projekt trójwymiarowych gogli Oculus Rift, zapewniła Samsungowi technologię i sprawdzone rozwiązania, dotyczące m.in. określania położenia głowy i wyświetlania obrazu.

Gogle Gear VR do działania wymagają jednego z kilku smartfonów Samsunga - telefon jest w tym przypadku przede wszystkim wyświetlaczem i dostarcza moc obliczeniową, potrzebną do działania uruchomionych aplikacji. Część funkcji, odpowiedzialnych za śledzenie ruchów głowy, jest realizowana przez gogle, które zostały wyposażone przez producenta w akcelerometr, żyroskop, oraz czujniki geomagnetyczny i zbliżeniowy.

Źródło zdjęć: © Fot. Samsung
Źródło zdjęć: © Fot. Samsung

Tym, co w przypadku Gear VR zasługuje na uwagę, jest pełna mobilność - urządzenie po dołączeniu smartfona jest w pełni samodzielne, nie wymaga podłączania do żadnych dodatkowych urządzeń i daje możliwość wejścia w wirtualny świat w niemal każdym miejscu.

Dla kogo?

Do tej pory powstały dwie generacje gogli Samsunga. Pierwsza, zapowiedziana jeszcze w czasie IFA 2014 nie jest dostępna w oficjalnej dystrybucji w Polsce i została zaprojektowana do współpracy z phabletem Galaxy Note 4.

Gear VR, Źródło zdjęć: © Fot. Oculus
Gear VR
Źródło zdjęć: © Fot. Oculus

Druga wersja tego sprzętu została ujawniona na początku 2015 roku podczas Mobile World Congress w Barcelonie. Ten model gogli współpracuje ze smartfonami Galaxy S6 i Galaxy S6 Edge.

Co w pudełku?

W pudełku znajdziemy papierową dokumentację, szmatkę do przecierania soczewek, gogle z pokrywą i piankową wyściółką, a także pasek i pałąk do zamocowania urządzenia na głowie.

Gear VR, Źródło zdjęć: © Fot. Samsung
Gear VR
Źródło zdjęć: © Fot. Samsung

Na prawym boku gogli znajduje się kwadratowy touchpad, a nad nim przycisk Wstecz. Bliżej przedniej krawędzi umieszczono klawisz regulacji głośności, a na przednim panelu po prawej stronie umieszczono gniazdo, pozwalające na wpięcie telefonu.

Samsung Gear VR, Źródło zdjęć: © Fot. Oculus
Samsung Gear VR
Źródło zdjęć: © Fot. Oculus

Pośrodku górnej powierzchni znalazło się pokrętło, odpowiadające za regulację ostrości, a lewą stronę urządzenia zajmują wloty powietrza do wentylatora. Na dolnej krawędzi po prawej stronie umieszczono gniazdo microUSB, pozwalające na podłączenie zasilania.

Gear VR - gniazdo microUSB, Źródło zdjęć: © Fot. Samsung
Gear VR - gniazdo microUSB
Źródło zdjęć: © Fot. Samsung

Jak to działa?

Gogle nie mają własnego źródła energii i po podłączeniu telefonu korzystają z jego akumulatora. Po wpięciu ładowarki do gniazda microUSB przy niskim zapotrzebowaniu na energię urządzenie korzysta z zewnętrznego zasilania. Gdy zużycie energii wzrasta, wykorzystywane są jednocześnie zasilanie sieciowe i akumulator smartfona, a kiedy gogle nie są używane, ładowany jest podłączony do nich telefon.

Aby zapobiec zaparowaniu soczewek, urządzenie zostało wyposażone w wentylator, wymuszający wewnątrz przepływ powietrza. O założeniu na głowę informuje czujnik zbliżeniowy, umieszczony wewnątrz prawej części urządzenia. Istnieje możliwość korzystania z gogli w słuchawkach, które - o ile mają niewielką wtyczkę - dadzą się podłączyć do wpiętego telefonu.

Pad EL-GP20, Źródło zdjęć: © Fot. Samsung
Pad EL-GP20
Źródło zdjęć: © Fot. Samsung

Opcjonalnym akcesorium jest bezprzewodowy pad Samsung GamePad EL-GP20, pozwalający na zabawę z bardziej wymagającymi grami.

Pad EL-GP20, Źródło zdjęć: © Fot. Oculus
Pad EL-GP20
Źródło zdjęć: © Fot. Oculus

Po podłączeniu telefonu do gogli automatycznie uruchamia się aplikacja Oculus VR, obsługiwana za pomocą ruchów głowy oraz touchpada. Wyłączane są pozostałe aplikacje, a w czasie korzystania z gogli nie da się opuścić środowiska Oculus VR. Aplikacja nie jest dostępna z poziomu Google Play - instaluje się po podłączeniu smartfonu do gogli.

Oculus VR umożliwia obsługę pobranych treści i aplikacji, a także skonfigurowanie samego urządzenia. Daje dostęp m.in. do informacji dotyczących telefonu, powiadomień, które można wyłączyć w trybie Do Not Disturb, Wartą wspomnienia funkcją jest również tryb Comfort Mode, przewidziany dla użytkowników, planujących dłuższe korzystanie z urządzenia - po uruchomieniu tego trybu do obrazu zostanie dodany niebieski odcień, mniej męczący oczy.

Ważnym ułatwieniem jest również opcja Passthrough Camera, pozwalająca wyświetlić obraz z tylnej kamery telefonu. Dzięki temu użytkownik może sprawdzić, co dzieje się wokół niego bez ściągania gogli z głowy.

Oprogramowanie

Dostęp do oprogramowania zapewnia sklep Oculus Share, oferujący zarówno darmowe, jak i - mniej liczne - płatne aplikacje. Standardowo otrzymujemy podstawowy zestaw, składający się z Oculus 360 Photos, Oculus 360 Videos, Oculus Cinema oraz VR Gallery.

Gear VR Oculus Home Update

Dwie pierwsze odpowiadają za odtwarzanie - odpowiednio - fotografii i filmów sferycznych, pozwalając na swobodne rozglądanie się. Oculus Cinema zapewnia możliwość oglądania zwykłych materiałów wideo, przenosząc użytkownika do sali kinowej i oferując mu kilka nietypowych punktów widzenia. Ostatnia z aplikacji umożliwia przeglądanie zdjęć, a także materiałów wideo.

Opcją oferowaną tylko w wybranych krajach jest również niedostępna w Polsce MilkVR - aplikacja do obsługi materiałów wideo.

Na które z dostępnych w sklepie Oculusa gier i aplikacji warto zwrócić uwagę?

Jurassic World

Aplikacja przenosi nas do parku, w którym możemy podziwiać wielkiego dinozaura.

Virtual Reality Jurassic World - Samsung Gear VR

Temple Run

Zręcznościówka z pierwszoosobowym widokiem.

Temple Run VR Game Play On The Gear VR

Protocol Zero

Rail shooter, w darmowej wersji oferujący dostęp do jednego poziomu.

Protocol Zero on the Gear VR Review

Dodge This VR

Obrona obiektu, w której gracz steruje armatą ruchami głowy.

In Mind

Gra, która przenosi nas do mózgu z zadaniem znalezienia i wyleczenia neuronów, powodujących zaburzenia psychiczne.

Anshar Wars

Trójwymiarowa, kosmiczna strzelanka.

Anshar Wars Demo on the Samsung Gear VR

Battle for Avengers Tower

Efektowna prezentacja, rzucająca użytkownika w sam środek bitwy

NextVR

Aplikacja pozwalająca wziąć udział w trójwymiarowym koncercie.

Inside The Samsung Gear VR - Coldplay Concert

Gdzie kupić?

Urządzenie jest oficjalnie dostępne w Polsce w wersji nazywanej przez producenta Gear VR Innovator Edition dla Galaxy S6. W sklepie Samsunga kosztuje 749 złotych. Gogle kupimy również m.in. w sklepach RTV Euro AGD, Komputronik, MediaMarkt, Vobis czy X-com.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.