Google vs. hasła. Czy przyjdzie nam pożegnać się z ●●●●●●●● ?

Google vs. hasła. Czy przyjdzie nam pożegnać się z ●●●●●●●● ?19.01.2013 14:42
Mariusz Kamiński

Jakiś czas temu pisałem o największych zmorach współczesnego internetu. Jednym z wymienionych upiorów był sposób uwierzytelniania polegający na podaniu hasła. Złamanie tego rodzaju zabezpieczenia okazuje się być w dużej części przypadków prostsze niż trudniejsze, a nasz finezja w wymyślaniu ciągów znaków sprowadza się do "12345". Google postanowił temu zaradzić sprzętowo.

Jakiś czas temu pisałem o największych zmorach współczesnego internetu. Jednym z wymienionych upiorów był sposób uwierzytelniania polegający na podaniu hasła. Złamanie tego rodzaju zabezpieczenia okazuje się być w dużej części przypadków prostsze niż trudniejsze, a nasz finezja w wymyślaniu ciągów znaków sprowadza się do "12345". Google postanowił temu zaradzić sprzętowo.

Google przygotowuje się do opublikowania opracowania naukowego, które ma opisać nowy sposób uwierzytelniania w usługach giganta. Tekst ukaże się w IEEE Security & Privacy Magazine i będzie traktował między innymi o nowoczesnych formach korzystania ze sprzętowego tokena (czym jest ów token wyjaśnię za chwilę) w możliwie szybkiej i wygodnej postaci.

Powodem stworzenia takiego opracowania jest wszechobecne przekonanie, że hasło przegrywa z brutalną cyfrową rzeczywistością. Wystarczy poznać jeden ciąg znaków, czasami banalnie prosty, by uzyskać dostęp do wszystkich informacji ofiary. I nie chodzi tu tylko o skrzynkę e-mail, ale także o telefon, tablet, laptop, chmurę, konto bankowe - wszystko to kryje się najczęściej za pojedynczą, cienką linią obrony jaką jest hasło.

Token w powszechnym rozumieniu jest małym urządzeniem z ekranem, które generuje jednorazowy kod dostępu do usługi. Ale to nie jedyne znaczenie tego słowa. Może to być także specjalny pendrive z programem kryptograficznym, którego wpięcie do portu USB powoduje automatyczne zalogowanie do programu/usługi. Przedmiotem zainteresowania Google jest token firmy Yubico. Po umieszczeniu pendrive'a Yubico w porcie USB następuje zalogowanie do usług Google - bez wpisywania hasła. Chrome już został przystosowany do nowej metody i wykrywa urządzenie zaraz po jego podpięciu. Potencjalną ścieżką rozwojową jest zawarcie w urządzeniu wszystkich wykorzystywanych usług, nie tylko dostępu do konta Google. Token zmieniłby formę np. na obrączkę, którą dotykalibyśmy komputera w celu uwierzytelnienia. Podobnie sytuacja wyglądałaby ze smartfonem, który za pomocą technologii NFC mógłby stać się takim tokenem.

Cieżko przewidzieć, kiedy usługa się upowszechni. Choć sprzęt i protokół zabezpieczeń są już gotowe, to Google będzie musiał poczekać na innych usługodawców, by mogli nadążyć za zmianami. Tymczasem dość dobrze sprawdza się system podwójnej autoryzacji do usług Google. Polega on na wpisaniu kodu, który otrzymamy na telefon podczas logowania się z nieznanego komputera. Tylko znowu... tracimy na to cenny czas! Poniżej możecie obejrzeć, jak dokładnie wygląda pendrive Yubico, także w wersji nano.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/01/yubikeyneosingle335717.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/01/yubikeyneosingle335717.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/01/YubiKeyNano335717.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/01/YubiKeyNano335717.jpg)
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.