Google zabrania sprzedawać i pożyczać okulary. Zapomnij o podstawowych prawach klienta

Google zabrania sprzedawać i pożyczać okulary. Zapomnij o podstawowych prawach klienta18.04.2013 17:00
Google Glass
Marta Wawrzyn

Ci, którzy korzystają już z Google Glass Explorer Edition, nie mają wyjścia - muszą być zadowoleni z gadżetu. Muszą, bo i tak nie mogą z nim zrobić nic innego, niż samemu nosić. Google w warunkach sprzedaży zastrzega, że urządzenia nie można odsprzedawać ani wypożyczać.

Ci, którzy korzystają już z Google Glass Explorer Edition, nie mają wyjścia - muszą być zadowoleni z gadżetu. Muszą, bo i tak nie mogą z nim zrobić nic innego, niż samemu nosić. Google w warunkach sprzedaży zastrzega, że urządzenia nie można odsprzedawać ani wypożyczać.

Czy zdarzyło Wam się kupić urządzenie, którego nie mieliście potem prawa odsprzedać? Mnie nie, i dlatego informacja, którą za chwilę przedstawię, wydaje mi się co najmniej dziwna. Ale niestety jest prawdziwa.

Google Glass trwalsze niż małżeństwo

Na eBayu w lutym pojawiła się aukcja internetowa, na której ktoś chciał sprzedać Google Glass. Licytacja zaczęła się od 1,5 tys. dol. i doszła do 16 tys. dol. Niestety, właściciel jednego z pierwszych egzemplarzy okularów się nie wzbogacił. Okazało się, że nie doczytał warunków sprzedaży, które jasno mówią, że Google Glass Explorer Edition nie wolno odsprzedawać.

Nie możesz odsprzedawać, wypożyczać, przekazywać ani oddawać swojego urządzenia innej osobie. Jeśli odsprzedasz, wypożyczysz, przekażesz lub oddasz swoje urządzenie innej osobie bez zgody Google, Google zastrzega sobie prawo do wyłączenia urządzenia, i ani ty, ani nieupoważniona osoba używająca urządzenia nie będziecie uprawnieni do jego zwrotu, wsparcia technicznego i gwarancji.

Czy to znaczy, że nie ma żadnej możliwości pozbycia się Google Glass, jeśli ktoś uzna, że ich jednak nie potrzebuje? Otóż jest - można je odesłać po 30 dniach od daty nabycia. Ale na tym koniec. Poza tym umowa z Google'em jest trwalsza niż małżeństwo.

Czy to ma sens? Choć trochę sensu?

Warto w tym miejscu wspomnieć, że te warunki sprzedaży dotyczą Google Glass Explorer Edition. Czyli obecnej wersji okularów, dostępnej dla nielicznych. Google nie chce, żeby gadżet odsprzedawali na przykład ci, którzy wygrali go w konkursie #ifihadglass. Każde urządzenie, które wypuszczono, zostało zarejestrowane na koncie Google konkretnego użytkownika.

Czy Einstein chciałby nosić Google Glass?
Czy Einstein chciałby nosić Google Glass?

Dopóki więc inny użytkownik nie będzie go próbował zarejestrować na swoim koncie, Google nie ma szans dowiedzieć się, że ktoś próbował popełnić czyn zabroniony. No chyba że grzesznik będzie próbował opchnąć okulary na aukcji internetowej – wtedy na pewno sprawa stanie się głośna.

Ostrożność Google'a, który na razie wypuszcza pierwszą wersję okularów, można więc jakoś usprawiedliwić. Firma z Mountain View nie chce, żeby każdy miał do nich dostęp. Ma to sens. Ale z drugiej strony Google powinien wiedzieć, że ludzie chętnie wydają pieniądze na gadżety i że lubią mieć dostęp do wszystkiego w tym samym czasie, niezależnie od tego, kim są i gdzie mieszkają. Jeśli więc ktoś ma już jakiś gadżet, pojawiają się zaraz tłumy ludzi, którzy też go chcą – już, teraz, natychmiast.

Zastrzeżenia poczynione w warunkach sprzedaży wydają mi się więc niepotrzebne i mijające się z celem. Najważniejsze pytanie brzmi, czy to się zmieni, kiedy okulary staną się gadżetem dostępnym dla każdego, kto może i chce wyłożyć 1,5 tys. dol. Czy i wtedy Google Glass będą przypisane do konta Google? Jeśli tak, to ja za "okulary przyszłości" podziękuję. Poczekam ze skokiem w przyszłość do czasu, aż nie będzie się on wiązał z odebraniem mi podstawowych wolności jako klientowi.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.