Gry planszowe XXI wieku są multimedialne i... nie wymagają planszy [ankieta]

Gry planszowe XXI wieku są multimedialne i... nie wymagają planszy [ankieta]12.01.2013 10:00
Redakcja Gadżetomanii

Niedawno zadebiutowała komputerowa adaptacja gry Talisman, w Polsce znanej przed laty jako "Magia i miecz". Fani planszówek rzucili się na nią z ochotą, ale... to wciąż tylko gra komputerowa, ze wszystkimi jej ograniczeniami. Prawidziwie współczesne planszówki wyglądają inaczej.

Niedawno zadebiutowała komputerowa adaptacja gry Talisman, w Polsce znanej przed laty jako "Magia i miecz". Fani planszówek rzucili się na nią z ochotą, ale... to wciąż tylko gra komputerowa, ze wszystkimi jej ograniczeniami. Prawidziwie współczesne planszówki wyglądają inaczej.

Skąpani w sentymencie

Ręka do góry, kto to pamięta. Kartonik z wizerunkiem poszukiwacza przerobiony na pionka dzięki małej plastikowej podstawce. Plansza z trzema krainami - ostatnia, najgroźniejsza, to już tylko krok do zdobycia Korony Władzy. W międzyczasie - podbieranie ze stosu zielonych kart z przygodami, pojedynki z goblinami i kolejne przedmioty, do noszenia których z czasem potrzeba było już muła.

To właśnie "Magia i miecz". Czy współczesne gry planszowe, wspierane elektroniką, mają w sobie tę - nomen omen - magię? Nie. Ale to nie znaczy, że nie można się przy nich dobrze bawić.

Popularność odświeżonych, komputerowych wersji "Magii i miecza" napędza przepotężna siła sentymentu. Do nowych planszówek ciągnie coś innego: chęć odkrycia nowego, nieznanego. Poza tym, to po prostu wygodne.

Dwa światy

Talisman Prologue, bo tak nazywa się nowa komputerowa wersja słynnej gry planszowej (wcześniej był Talisman wydany przez inną firmę na PC i konsole), dość wiernie oddaje zasady i klimat pierwowzoru. A jednak to ekrany dotykowe leżące na stole lub podłodze bardziej kojarzą nam się z multimedialnymi planszówkami i takie wydania podbijają teraz świat. A wkrótce, dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, będą jeszcze bardziej popularne.

Na tegorocznej wystawie CES zaprezentowano tablet z ekranem o przekątnej 27 cali, który - jak się domyślacie - raczej do noszenia w torbie się nie nadaje, a i większość plecaków może mieć z nim problemy. Branie go do wanny, by podczas kąpieli w pianie zobaczyć, co też tam przełomowego ogłoszono ostatnio na Facebooku, też wydaje się ryzykowne.

Zastosowania tabletu Lenovo o zgrabnej nazwie IdeaCentre Horizon Table PC są przede wszystkim trzy. Pierwsze: stawiamy go w pionie i używamy jak komputer. Drugie: odganiamy komary latem. Trzecie: planszówki!

Mniejsza z tym, że gdy odpowiednio ustawimy tego tabletopodobnego giganta, tworzy idealna planszę, na której wejście do nowej krainy z jednego z dodatków do "Magii i miecza" nie wymaga zajęcia dodatkowej powierzchni na stole czy podłodze, zabawie towarzyszą animacje, a czarom efekty specjalne (choć to z kolei odbiera planszówkom jedną z zalet, czyli rozwijanie wyobraźni).  W komplecie jest też specjalna kostka, a nawet cztery minidżojtkiki.

Po położeniu sprzętu "na płasko" uruchamia się interfejs Lenovo Aura, który wykorzystuje te możliwości. Jednoczesna obsługa 10 palców przyda się nie tylko w planszówkach, ale też w fajnych aplikacjach dla dzieciaków. Teraz tylko czekamy na specjalne aplikacje, które będą go wykorzystywać. Może właśnie Talisman?

Microsoft Surface - Dungeons and Dragons Demo Walkthrough | HD

Interaktywne mapy w Dungeons and Dragons ostatecznie nie wypaliły w przypadku Surface, teraz mogą się udać na gigatablecie Lenovo i podobnych sprzętach.

Tablet = plansza

Oczywiście są też dostępne rozwiązania trochę mniej zaawansowane - planszówki na "zwykłe" tablety. Niektóre bardziej rodzinne, jak Dedaloop gdzie czeka nas przeprawa przez plansze składające się z 49 pól czy zestaw iPawn, który też wykorzystuje pionki.

Jumbo iPawn English

Ale znajdą się też rzeczy dla starszych, jak  świetny Catan z rozbudowanym wątkiem ekonomicznym czy rewelacyjna Neuroshima Hex, czyli coś dla fanów postnuklearnych klimatów.

Polska kostka

"Uczestnicząc w międzynarodowych targach gier zauważyłem, że przestrzeń, którą dotąd przeznaczano dla gier tradycyjnych, w coraz większym stopniu zaczęły zajmować komputery. Osadzeni w świecie nietypowych kości do gier, postanowiliśmy iść za ciosem i tak powstała kość DICE+" – mówi pomysłodawca projektu Patryk Strzelewicz.

"Od teraz każdy tablet, smartfon, laptop czy TV może stać się planszą do gry" - dodaje Michał Bąk, jeden ze współtwórców kości.

Wiele wskazuje na to, że planszówki czeka taki los, jaki płyty z muzyką, a wkrótce książki. Pudełka pełne tekturek i papierków pozostaną zabawką dla kolekcjonerów i pasjonatów, a wygoda zwycięży i przerzucimy się na planszówki, które nie mają planszy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.