I ty możesz zostać królikiem doświadczalnym. Facebook robił testy psychologiczne na użytkownikach

I ty możesz zostać królikiem doświadczalnym. Facebook robił testy psychologiczne na użytkownikach30.06.2014 11:29
Źródło zdjęć: © Fot. Flickr/mkhmarketing/Lic. CC by
Marta Wawrzyn

Facebook przeprowadzał testy psychologiczne na setkach tysięcy użytkowników. Oczywiście bez ich wiedzy i zgody.

Facebook za pomocą eksperymentu przeprowadzonego na użytkownikach udowodnił, że serwisy społecznościowe są w stanie zmienić nasz nastrój. Ciekawa informacja? Ano ciekawa. Ale sposób, w jaki to udowodniono, jest już mocno nieciekawy. Przynajmniej dla tych, którzy nieświadomie wzięli udział w testach.

689 tys. królików doświadczalnych

Eksperyment przeprowadzono w styczniu 2012 roku na 689 tys. anglojęzycznych użytkowników Facebooka. Był on bardzo prosty i nieszkodliwy: w news feedzie badanych osób pojawiało się więcej postów o wydźwięku pozytywnym niż negatywnym albo na odwrót. Sprawdzano ich reakcję, czyli to, czy zaczną one same pisać więcej postów, takich jak znajomi. Tak się rzeczywiście stało: jeśli ktoś był otoczony bardziej radosnymi wiadomościami, sam stawał się szczęśliwszy. Jeśli ktoś miał w news feedzie więcej przykrych wiadomości, wyraźnie psuł mu się humor.

To nie żadne zaskoczenie, psychologowie o takim wpływie serwisów społecznościowych na nasz nastrój mówią od dawna. Trolli pewnie ucieszy wiadomość, że najłatwiej w Internecie jest zarazić się złością. Nikt jednak nigdy nie udowodnił tego typu teorii na grupie niemal 700 tys. badanych. To, co zrobił Facebook, jest po prostu niesamowite, przynajmniej z punktu widzenia psychologów zajmujących się wpływem sieciowych społeczności na człowieka.

Nieetyczna manipulacja Facebooka

Ale przede wszystkim jest to mocno nieetyczne zachowanie Facebooka. Adam Kramer z Facebooka, który opublikował artykuł na temat przeprowadzonych badań, tłumaczy, że nikomu nie stała się krzywda. Owszem, zmanipulowano użytkownikom news feedy, owszem, obserwowano ich reakcje, ale wpływ eksperymentu na osoby, które wzięły w nim udział, był minimalny.

To wszystko jednak nie ma znaczenia w obliczu jednego faktu: Facebook przeprowadził na setkach tysięcy użytkowników eksperyment psychologiczny. Zrobił to bez ich wiedzy i zgody. Nie każdy z nich życzył sobie, aby na nim eksperymentowano. Nie jest ważne to, że nic wielkiego nikomu się nie stało. Ważne jest to, że tak po prostu nie można, bo to zwykły brak szacunku dla użytkownika, którego sprowadza się do roli królika doświadczalnego.

Korporacja manipulująca człowiekiem to jeden z największych koszmarów z filmów science fiction, który w naszych czasach staje się rzeczywistością. I Facebook dokłada do tego swoją brudną cegiełkę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.