Jaka jest pozycja Nokii nad Wisłą? Analiza marki [nasz test]

Jaka jest pozycja Nokii nad Wisłą? Analiza marki [nasz test]02.12.2010 08:04
Nokia (Fot. Flickr/morenoandres/Lic. CC by)
Wojtek Wowra

W połowie października wystartowała usługa Buzz Tracking firmy Interactive Research Center. Korzystając z tej aplikacji, przeanalizowałem pozycję marki Nokia na polskim rynku. Poniżej opisałem swoje wrażenia.

W połowie października wystartowała usługa Buzz Tracking firmy Interactive Research Center. Korzystając z tej aplikacji, przeanalizowałem pozycję marki Nokia na polskim rynku. Poniżej opisałem swoje wrażenia.

Buzz Tracking to narzędzie do monitorowania treści w Sieci i zarządzania reputacją marki. Przez ostatnie kilka tygodni miałem okazję testować aplikację.

Twórcy programu uznali, że samodzielne śledzenie powiązanych z daną frazą treści w Sieci jest niemożliwe. Witryn jest za dużo. Postanowili więc zautomatyzować proces gromadzenia danych.

Maksymalnie uprościli agregowanie treści w Buzz Trackingu. Administrator musi jedynie podać słowa kluczowe, a aplikacja zacznie analizować pod ich kątem domeny z własnej bazy.

Jak wyglądał test?

Wyświetlane wyniki można zawężać do określonych dat, pojedynczych fraz kluczowych, kategorii witryn (takich jak blogi, fora czy serwisy społecznościowe) oraz tagów. Dzięki tym ostatnim możliwe jest przeglądanie witryn z określonych grup tematycznych, np. skierowanych do mężczyzn, regionalnych, poświęconych pracy albo finansom.

Testując usługę, wybrałem 36 słów kluczowych powiązanych z marką Nokia, telefonami tego producenta oraz najważniejszymi modelami konkurencyjnymi obecnymi na polskim rynku. Dzięki panelowi Widoczność marki szybko ustaliłem, że Nokia jest nad Wisłą mniej więcej tak popularna jak Android.

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Porównałem także popularność poszczególnych modeli Nokii. W omawianym okresie (październik 2010 r.) użytkownicy polskiej Sieci najczęściej dyskutowali o Nokii N8. Kolejne miejsca zajęły Nokia E5 i Nokia E7. Dzięki aplikacji udało się więc sprawnie zidentyfikować najbardziej znane w Polsce modele smartfonów Nokii.

Jaki był zasięg marki?

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Pozytywnym zaskoczeniem jest to, że Buzz Tracking dzieli webowe opinie na negatywne i pozytywne. Informacje na ten temat znajdują się na osobnym wykresie w sekcji Sentyment marki. Można z tego wywnioskować, że Nokia przez większość badanego okresu utrzymywała przewagę opinii pozytywnych nad negatywnymi. Wyjątkiem były okolice 14 i 24 października.

Podział na domeny

W przypadku telefonów komórkowych najpopularniejsze są nie blogi (jak można się było spodziewać), ale fora dyskusyjne. Odpowiadają za około 2/3 wszystkich opinii. 20% generują serwisy tematyczne (wortale). Blogi znajdują się dopiero na trzecim miejscu z 4,8% wskazań.

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Zakładka Kategorie domen pozwala nie tylko na przeanalizowanie źródeł komentarzy powiązanych z markami. Umożliwia również przyjrzenie się pojedynczym modelom telefonów. Przykładowo, dla Nokii N8 udział forów i wortali jest jeszcze wyższy niż dla samej marki Nokia. Dyskusje na temat HTC toczą się za to częściej w witrynach e-commerce niż na blogach.

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Wszystkie powyższe wykresy pokazują, że polscy internauci na razie tylko w ograniczonym stopniu dyskutują o telefonach komórkowych w serwisach społecznościowych, portalach informacyjnych, serwisach regionalnych oraz witrynach typu e-opinions. Zestawienia wykazują, że najpopularniejszym kanałem dyskusji nad Wisłą pozostają klasyczne fora.

Najważniejsze serwisy z dyskusjami

Potwierdzają to także dane z sekcji Nasycenie domen. Na pierwszym miejscu dla modeli smartfonów Nokia znajduje się popularne forum Elektroda.pl. Drugą lokatę zajmuje domena forum.sat-box.pl. Na ostatnim stopniu podium plasuje się forum Centrum-mobile.pl. Dopiero czwartą pozycję zajmuje serwis newsowy (InfoNokia.pl), a piątą witryna e-commerce (Nokaut.pl).

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Uzupełniającą funkcję w aplikacji Buzz Tracking pełnią panele Wymiary marki oraz TOP słowa. Ten pierwszy pomaga ustalić, z jakimi cechami kojarzy się określona fraza kluczowa. Cech jest pięć: emocjonalny, wyszukany, kompetentny, szczery i szorstki. Z miesięcznej analizy wynika na przykład, że:

  • dyskusje na temat Androida są dużo bardziej emocjonalne niż komentarze dotyczące Nokii;
  • obie marki są kojarzone z kompetencją i szczerością;
  • Nokia jest uważana za bardziej wyszukaną, a Android jest kojarzony z szorstkością (dotyczy to chociażby aspektu estetycznego smartfonów).
Buzz Tracking
Buzz Tracking

Dział TOP słowa zawiera z kolei najpopularniejsze frazy kluczowe, które towarzyszyły na stronach WWW analizowanym słowom.

Monitorowanie multimediów

Oprócz analizowania słów Buzz Tracking śledzi także multimedia. Można się z nimi zapoznać dzięki trzem ostatnim kategoriom w menu głównym. Dostępna jest tu lista wszystkich plików multimedialnych powiązanych z danym słowem kluczowym (lub wieloma wybranymi słowami) oraz wykresy widoczności i zasięgu.

Buzz Tracking
Buzz Tracking

Oprócz tego Buzz Tracking oferuje możliwość komentowania wyników analiz oraz - co jest dużo ważniejsze - opcję eksportu danych w formacie CSV. Plik taki można otworzyć w Excelu czy aplikacji Calc pakietu OpenOffice i przygotować na jego podstawie własne wykresy - na przykład do biznesowej prezentacji.

Podsumowując: Buzz Tracking to bardzo przydatne narzędzie. Nie zastępuje całkowicie ręcznego monitorowania pozycji marki w Sieci (na przykład za pomocą Google'a). Pozwala jednak szybko ocenić postępy tradycyjnej kampanii reklamowej czy procesu budowania obecności w serwisach społecznościowych czy blogach. Nadaje się też świetnie do analizowania własnej pozycji na tle konkurencji.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.