Jaka przyszłość czeka sklepy z elektroniką? [dyskusja]

Jaka przyszłość czeka sklepy z elektroniką? [dyskusja]22.05.2013 09:00
Blomedia poleca

Marcin Sikora z magazynu "Stuff" wierzy, że tylko w realnym sklepie możemy poczuć się jak dzieci w sklepie z zabawkami i ulegać kaprysom. A Bartłomiej Kossakowski z Gadżetomanii offline kupuje już tylko buty. Bo jeszcze nie może ich ściągnąć i wydrukować na drukarce 3D.

Marcin Sikora z magazynu "Stuff" wierzy, że tylko w realnym sklepie możemy poczuć się jak dzieci w sklepie z zabawkami i ulegać kaprysom. A Bartłomiej Kossakowski z Gadżetomanii offline kupuje już tylko buty. Bo jeszcze nie może ich ściągnąć i wydrukować na drukarce 3D.

MARCIN SIKORA: Do nas jeszcze to nie dotarło, ale na Zachodzie padają kolejne wielkie sieci handlowe sprzedające elektronikę. Ostatnio głośno też było o tym, że realne sklepy starają się jakoś przeciwdziałać zjawisku showroomingu, czyli oglądania i macania produktów, ale kupowania ich w sieci. Amerykański Best Buy wprowadził nawet politykę wyrównywania ceny, żeby powstrzymać plagę „tylkooglądaczy”. Nie chcę kupować wszystkiego w sieci - online nie da się sprawdzić klawiatury laptopa ani przekonać się, jak smartfon leży w dłoni.

BARTŁOMIEJ KOSSAKOWSKI: Tyle tylko, że w sklepie też często nie sprawdzisz, jak leży, bo z dostępnością sprzętu bywa różnie, większa oferta jest w internetowych. Poza tym w necie jest tyle wideorecenzji, porównań i rozmaitych handsonów, że ja nie potrzebuję niepotrzebnych wycieczek. Zwłaszcza że sprzedawca i tak nie doradzi - przeważnie ma o sprzęcie takie pojęcie, jak ja o życiu w trzeźwości i celibacie.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/05/BestBuy348016.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/05/BestBuy348016.jpg)

MARCIN SIKORA: Przynajmniej dotknę sprzętu albo znajdę na półce coś, co okaże się przydatne lub niezupełnie. Ostatnio jednak wielkie firmy zaczynają iść w ślady Apple’a i robią sklepy będące salonami pokazowymi, gdzie sprzedawcy są lepiej przeszkoleni, zwłaszcza w roztaczaniu wizji „synergii” wszystkich dostępnych sprzętów. Takie salony ma między innymi Sony, a ostatnio pierwszy sklep tego typu w Polsce otworzył Samsung. Szkoda, że Google w końcu zrezygnował z tego pomysłu. Wolę taką formę niż przeklikiwanie się przez porównywarki cen.

BARTŁOMIEJ KOSSAKOWSKI: Jakie porównywarki? Wszystko znajdziesz na Gadżetomanii i Komórkomanii, cenę sprawdzasz na końcu! Rozumiem jeszcze wycieczkę do Ahikabary - to przynajmniej jest jakieś przeżycie. Ale polskie sklepy z elektroniką to raczej areny walk naspidowanych, uzbrojonych w maczugi emerytów wyrywających sobie z rąk LCD-ka z promocji za tysia.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/05/lcd348016.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/05/lcd348016.jpg)

MARCIN SIKORA: I w Top 10 w Stuffie. Fakt, byłem, widziałem - wielopiętrowy sklep z elektroniką w Ahikabarze odurzył mnie bardziej niż fajka pokoju, wszystkiego chciałem dotknąć i kupić. A w bocznych uliczkach można było znaleźć prawdziwe retrocudeńka sprzed lat sprzedawane w maleńkich sklepikach. Polska rzeczywistość może nie dorównuje japońskiej, ale mimo wszystko Internet nie do końca potrafi odpowiedzieć na potrzebę osobistego sprawdzenia jakiegoś sprzętu przed zakupem. I tego nie przeskoczy. Tylko czy wielkie sklepy będą potrafiły wykorzystać swoje atuty?

BARTŁOMIEJ KOSSAKOWSKI: Nazwij mnie dziwakiem, ale naprawdę nie jaram się spędzaniem czasu w centrach handlowych. Wychodzę do knajp, spędzić jakoś miło czas ze znajomymi. Zakupy wolę robić przed komputerem (czasem też ze znajomymi, wymieniając się linkami) i już nie mogę doczekać się momentu, kiedy będę mógł tylko ściągnąć design przedmiotu i drukować go sobie na drukarce 3D. Tego jeszcze powinienem dożyć, bo startrekowych replikatorów - już pewnie nie.

Artykuł ukazał się w majowym numerze magazynu "Stuff Polska".

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.