Koronawirus. W trakcie pandemii Polacy czytają więcej e-booków

Koronawirus. W trakcie pandemii Polacy czytają więcej e-booków12.04.2020 13:07
Czytniki sprzedają się coraz lepiej
Adam Bednarek

Okazuje się, że w trakcie pandemii wzrasta nie tylko sprzedaż erotycznych gadżetów - w Polsce e-księgarnie zauważają lepszą sprzedaż cyfrowych wydań książek. Czy to oznacza boom na e-booki?

Oczywiście sytuacja na rynku e-booków stale się rozwija i jest dużo lepsza niż jeszcze kilka lat temu. Tyle że ciągle nie brakuje nieprzekonanych. Przymusowa kwarantanna okazuje się być wielką szansą dla cyfrowych książek. Dostęp do e-booków jest znacznie łatwiejszy, szybszy i co najważniejsze - bezpieczniejszy.

Jak czytamy na blogu Świat Czytników, polskie e-księgarnie zauważają wzrost sprzedaży e-booków.

Z pewnością częściej sięgamy po książki fachowe, to aż dwukrotny wzrost w porównaniu do okresu sprzed wybuchu pandemii. Podobny trend można zauważyć w literaturze, tu zakupy wzrosły o 50 proc.. Od kilku tygodni widzimy też dynamiczny wzrost zainteresowania treściami cyfrowymi, począwszy od ebooków, po audiobooki, a kończąc na kursach wideo.

Podobne wzrosty - choć niestety nie wiemy, jak duże - zauważają także zarządzający sklepami Publio czy Woblink. W obu e-księgarniach pojawili się nowi użytkownicy.

Sprzedają się lepiej nie tylko e-książki, ale też same urządzenia umożliwiające czytanie. Świat Czytników ujawnia, że sprzedaż czytników inkBOOK w kanałach online wzrosła o 370 proc. oraz że "liczba aktywacji takich usług jak Legimi czy Empik Go wzrosła pięciokrotnie". Pamiętajmy jednak, że Empik Go dostępny był za darmo.

Również wrocławska firma 71Media, czyli polski dystrybutor PocketBooka (i właściciel sklepu czytio.pl) potwierdza (choć tu bez liczb), że sprzedaż online wzrasta – szczególnie modeli PocketBooka i Kindle obsługujących Legimi.

Rosnąca popularność wcale nie musi oznaczać, że e-booki wyprą papier. A wydawcy i sprzedawcy tradycyjnie wydanych książek muszą radzić sobie z olbrzymim kryzysem. Według szacunków nawet 40 proc. księgarni może nie przetrwać pandemii.

Tymczasem jak zauważa Robert Drózd, e-booki ciągle są powiązane z papierowymi wydaniami. Jeżeli wydawcy zdecydują się opóźnić wiosenne premiery, niektóre z nich nie ukażą się w cyfrowej wersji (podobny problem już dotyka branżę gier). A jeśli wydawcy upadną, bo nie będzie gdzie sprzedawać książek, nie będą w stanie wypuszczać e-booków.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.