LCD i OLED to już przeszłość? Niektórzy tak uważają

LCD i OLED to już przeszłość? Niektórzy tak uważają11.12.2011 22:51
QD TV
Marcin Honkisz

Technologia o tajemniczej nazwie QD ma wkrótce zrewolucjonizować rynek TV. Ultracienkie, drukowane na dowolnej powierzchni ekrany mogą wejść do produkcji już pod koniec 2012 roku. I nie jest to stwierdzenie szalonego wizjonera, ale grupy badawczej z uniwersytetu.

Technologia o tajemniczej nazwie QD ma wkrótce zrewolucjonizować rynek TV. Ultracienkie, drukowane na dowolnej powierzchni ekrany mogą wejść do produkcji już pod koniec 2012 roku. I nie jest to stwierdzenie szalonego wizjonera, ale grupy badawczej z uniwersytetu.

QD to skrót od "Quantum Dot", czyli w wolnym tłumaczeniu - kwantowej kropki. Technologia, w dużym uproszczeniu, wykorzystuje mikroskopijnych rozmiarów świecące kryształki. Mowa tu o rzędzie wielkości 100 000 razy mniejszej niż grubość ludzkiego włosa. W zależności od rozmiarów kryształku emituje on światło o innej barwie. Sposób produkcji tego tworzywa na masową skalę został opracowany przez firmę Nanoco założoną przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze.

Ekrany można będzie drukować na dowolnych powierzchniach. Kryształki będą w tym przypadku pewnego rodzaju farbą, dzięki której rozmiary ekranów nie będą niczym ograniczone. W skrajnym przypadku taki wyświetlacz będzie mógł być zwykłą kartką papieru, którą można zwinąć lub złożyć i schować do kieszeni. Ciekawym zastosowaniem może być tapeta, która stanie się przestrzennym telewizorem. Możliwości takiego rozwiązania można wymieniać bez końca.

Co niezwykle istotne, technologia jest bardzo energooszczędna. Kryształy potrzebują bardzo niewielkiej porcji prądu lub promieniowania UV, aby wyemitować z siebie światło. Z testów wynika też, że odwzorowanie kolorów i kontrast uzyskany na prototypowych urządzeniach jest o wiele lepszej jakości niż typowe LCD. Ciekawostką jest, że kwantowe kropki mają być o wiele tańsze w produkcji od obecnie stosowanych rozwiązań komercyjnych. Wynika to z zastosowania zupełnie innych pierwiastków do wytwarzania kryształów niż obecnie stosowane w klasycznych rozwiązaniach, które z roku na rok stają się coraz trudniej dostępne, a co za tym idzie - droższe.

Dyrektor Nanoco Michael Edelman zdradził w wywiadzie dla "The Telegraph", że prace nad technologią są już na tyle zaawansowane, że prowadzone są rozmowy z producentami na temat wdrożenia do produkcji masowej kwantowych kropek. Nie podał, z którymi konkretnie, mówiąc tylko ogólnie o firmach azjatyckich. Można jednak przypuszczać, że chodzi o potentatów w branży, jak LG czy Samsung.

Czy rozwiązanie faktycznie jest na tyle dopracowane, aby wejść do sprzedaży konsumenckiej już za rok? Według zapewnień wynalazców tak . A jeśli faktycznie tak by się miało stać, to czy jest sens jeszcze rozwijać choćby ekrany OLED? Chyba dla każdego jest oczywiste, że jeżeli faktycznie QD TV okaże się tak doskonała, tania i wszechstronna, to wszystkie pozostałe rozwiązania odejdą do lamusa? I że będzie to prawdziwy przewrót na rynku multimediów.

Źródło: The Telegraph

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.