Mordercze kaszki z kawałkami szkła? Zobacz, jak Facebook zwiększa siłę rażenia plotek

Mordercze kaszki z kawałkami szkła? Zobacz, jak Facebook zwiększa siłę rażenia plotek01.09.2011 16:47
Zbiór indywidualności czy unifikacja postaw? (Fot. Flickr/PictFactory/Lic. CC by)

Francuski socjolog Gustaw le Bon w książce "Psychologia tłumu" przedstawił zbiorowość jako pozbawioną własnych przemyśleń, bezwolną i podatną na manipulację masę. Histeria, która opanowała internautów na Facebooku, zdaje się potwierdzać tę tezę. Dlaczego?

Francuski socjolog Gustaw le Bon w książce "Psychologia tłumu" przedstawił zbiorowość jako pozbawioną własnych przemyśleń, bezwolną i podatną na manipulację masę. Histeria, która opanowała internautów na Facebooku, zdaje się potwierdzać tę tezę. Dlaczego?

W sierpniu tego roku w polskiej Sieci pojawiła się informacja ostrzegająca przed rzekomym zanieczyszczeniem produktów Nestlé  kawałkami szkła. Kanałem, który sprawił, że informacja została masowo powielona, okazały się serwisy społecznościowe, a przede wszystkim Facebook.

Jak brzmi fałszywy apel firmy Nestlé?

Nestle apeluje do wszystkich konsumentów, aby zwrócić kaszkę bananową, okres przydatności do spożycia do 2012 roku, kod kreskowy: 761303308973,ponieważ istnieje możliwość, że zawierają kawałki szkła! Kopiuj na status, chociaż nie jesteś rodzicem. Możesz uratować życie jakiegoś dziecka.

Dramatyczny apel nie miał oczywiście wiele wspólnego z prawdą. Mimo to odwołując się do wrażliwości internautów i wskazując, że zagrożone mogą być dzieci, został błyskawicznie powielony i rozpropagowany.

Przykładowy wpis. Jeden z ok. 20 tysięcy (Fot. Facebook.com)
Przykładowy wpis. Jeden z ok. 20 tysięcy (Fot. Facebook.com)

Jak wynika z analiz uzyskanych dzięki Brand24, komunikat dotarł do ponad 3 mln użytkowników Facebooka. To wynik znacznie lepszy, niż uzyskuje większość firm za pomocą drogich kampanii reklamowych.

Pierwszy odnotowany wpis na Facebooku dokonany przez polskiego internautę był przeklejoną informacją w języku angielskim i pojawił się w Sieci 5 sierpnia za sprawą Polaka mieszkającego w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy wpis w języku polskim pojawił się dopiero 9 sierpnia, również za sprawą emigranta – tym razem autorką była Polka mieszkająca w Norwegii.

Fala publikacji nastąpiła jednak dopiero po kilkunastu dniach. W piątek 26 sierpnia po godzinie 22 wpisy zawierające komunikat zaczęły pojawiać się bardzo szybko, początkowo publikowane zwłaszcza przez internautów z okolic Poznania.

Choć istnieją narzędzia pozwalające na monitorowanie takich sytuacji, to zaskakuje szybkość, z jaką fałszywy apel był powielany. Zdarzenie jest dobrym przykładem tego, jaką siłę mają media społecznościowe, potrafiące błyskawicznie wypromować niemal dowolną ideę lub informację.

Czy plotka ma coś wspólnego z faktami? W lipcu we Francji w jednym słoiczku z produktem Nestlé znaleziono kawałek szkła. Był to przypadek odosobniony i dotyczył wyłącznie jednej sztuki produktu.

Komunikat firmy Nestlé (Fot. Nestle.pl)
Komunikat firmy Nestlé (Fot. Nestle.pl)

Choć firma Nestlé  wydała oficjalny komunikat, w którym wyjaśnia prawdopodobną genezę tej szkodliwej dla niej informacji, mam wrażenie, że większość ludzi i tak raczej będzie wierzyć anonimowym źródłom przestrzegającym przed urojonym zagrożeniem.

Co więcej, jak donosi serwis Atrapa, pojawiła się już mutacja tego ostrzeżenia. Można w niej przeczytać o kawałkach szkła w produktach firmy Gerber. Ciekawe, jakie jeszcze marki zostaną połączone z tą sprawą? Sądzę, że działający bez zastanowienia, choć w dobrej wierze internauci wykażą się w tej kwestii kreatywnością ;).

Więcej na temat internetowych żartów, fałszywek i mistyfikacji znajduje się w tym artykule.

Źródło: Media2

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.