Największe porażki technologiczne według Time'a

Największe porażki technologiczne według Time'a19.05.2009 19:35
time
Mariusz Jasiński

Popularny magazyn Time opublikował listę największych porażek w branży technologicznej ostatniej dekady. Można by wtórować Time'owi gdyż, co do większości listy nie ma wątpliwości. Jednak kto by pomyślał, że prawdziwym failem ostatnich 10 lat będzie YouTube ?

Wiele firm, które zapowiadały się wręcz znakomicie, zniknęły bądź wciąż pogrążają się coraz bardziej. Dotyczy to tych z największym zapleczem finansowym jak i tych, które poruszyły miliony ludzi na świecie. Kto na niechlubnej liście zagościł i dlaczego?

Popularny magazyn Time opublikował listę największych porażek w branży technologicznej ostatniej dekady. Można by wtórować Time'owi gdyż, co do większości listy nie ma wątpliwości. Jednak kto by pomyślał, że prawdziwym failem ostatnich 10 lat będzie YouTube ? [url=http://youtube.com]

[/url]

Wiele firm, które zapowiadały się wręcz znakomicie, zniknęły bądź wciąż pogrążają się coraz bardziej. Dotyczy to tych z największym zapleczem finansowym jak i tych, które poruszyły miliony ludzi na świecie. Kto na niechlubnej liście zagościł i dlaczego?

System operacyjny Microsoftu został wydany 30 stycznia 2007 roku. Zapowiadany przez giganta z Redmond na przełomowy wyczyn swoich programistów okazał się przełomowym problemem. Co do tego przyczyniło się? Kłopoty z kompatybilnością poszczególnych części komputera, programów oraz gier.

Niestabilność, wysokie wymagania oraz zauważalnie gorsza wydajność niż XP. Vista nie zdobyła serc zarówno prywatnych jak i biznesowych. Królem OS-ów nadal jest Windows XP. Po wyjściu Windows Seven, Vista stanie się żartobliwym epizodem.

Firma ta powstała w 1985 roku i była jedną z najpotężniejszych firm technologicznych w USA. Produkowali komputery stacjonarne, monitory, serwery oraz akcesoria. W 2004 roku Gateway było na 3 miejscu, tuż za HP i Dellem.

Kontrolowali wówczas 25 procent rynku PC. Załamanie nastąpiło w 2007 roku kiedy to firma będąca już w słabej kondycji została przejęta przez Acera za jedyne 710 milionów dolarów.

Przedsiębiorstwo popełniło kilka błędów. Jednym z nich była niechęć do wejścia na rynek laptopów. Również bardzo wolno firma otwierała się na sprzedaż komputerów klientom biznesowym. Na przykład Dell swój sukces zawdzięcza głównie sprzedaży swoich produktów przedsiębiorstwom.

HD DVD był jednym z dwóch formatów wysokiej rozdzielczości. Format zadebiutował w 2002 roku pod skrzydłami firmy NEC oraz Toshiby. Niestety rywalizację ta technologia przegrała z Blu-Ray.

Mimo początkowego prowadzenia nie udało się zdobyć palmy pierwszeństwa. Główną przyczyną porażki było to, że Sony potrafiło lepiej przekonywać studia filmowe do wypuszczania filmów w ich formacie. Analitycy wyliczyli, że do 2008 roku kiedy to Toshiba zrezygnowała z wspierania tego formatu, firma straciła ponad 1 miliard dolarów.

Vonage (VG) był dziadkiem technologii voIP (voice over Internet Protocol). Ciężko znaleźć jakiś przypis zasługi firmie w rozwój w tego sektora, który jest praktycznie zdominowany przez darmowe usługi, zaczynając od Skype'a posiadającego ponad 400 milionów użytkowników i 551 milionów dolarów dochodu. eBay, właściciel technologii Skype planuje wprowadzić spółkę w przyszłym roku na giełdę.

Dziś Vonage już się nie rozwija i odnotowuje straty z roku na rok. Start na giełdzie notował 17 dolarów za akcje. Dwa lata później za akcję płacono już tylko 1 dolara.

YouTube to największy serwis video na świecie. W 2006 roku zostało przejęte przez Google za 1,65 miliarda dolarów. Powołując się na comScore w samym marcu w USA, serwis odwiedziło prawie 100 milionów użytkowników oglądając prawie 6 miliardów filmików. Więc o co chodzi?

YouTube mimo wielkiego sukcesu nie jest rentowne. Google wciąż notuje straty i to wcale nie małe bo średnio 400 milionów dolarów rocznie. Mimo szumnych zapowiedzi szefów Google'a, o pomyśle monetyzacji, końca tej sytuacji nie widać. Niektórzy powiadają, że YouTube nigdy nie będzie przynosił korzyści finansowych.

Sirius XM to satelitarne radio, które miało stać się jednym z najbardziej pożądanych zabawek technologicznych. Początkowo abonent miałby do dyspozycji ponad 100 stacji w miejscach gdzie o zasięg ciężko, w podróży lub możliwość używania przenośnej wersji urządzenia. Początkowo usługa miała być niekomercyjna.

Pod koniec 2001 roku radio posiadało 28 tysięcy słuchaczy. Końcówka 2002 roku to już 350 tysięcy a schyłek 2005 roku to prawie 6 milionów.

W tym okresie firmie narosły setki milionów dolarów długu, które wchłaniały koszty operacyjne, sprzedaż oraz marketing. Firma musiała borykać się z kolejnymi problemami. A głównym z nich była rosnąca popularność iPodów.

Zune to odtwarzacz multimedialny Microsoftu, który premierę miał w 2006 roku. Gigant software'owy zazdroszcząc firmie Apple rosnącej popularności iPodów postanowił sam stworzyć multimedialny player. Apple miało na koncie ponad 100 milionów iPodów sprzedanych, gdy Zune wchodził na rynek.

Niestety Microsoft popełnił wiele błędów. Przede wszystkim boli to, że Zune dostępny na razie jest tylko w USA i Kanadzie. Po drugie marketing. Wielu z Was nie słyszała pewnie nawet o nim. A mistrzowie reklamy w Apple ze Steve'em Jobsem na czele nie poprzestawali na popularyzacji mody na iPoda.

Palm to firma która produkuje przenośne bezprzewodowe urządzenia (smartfony, organizery) oraz systemy operacyjny dla przenośnych urządzeń. Firma w 1996 roku stworzyła Palm Pilota, który był osobistym organizerem. w 1999 roku wypuścili Palm V. Palm Treo był smartfonem wyprodukowanym przez Handspring, które Palm przejęło. Pod koniec 2005 roku Palm sprzedało 470 tysięcy modelów Treo co było wzrostem o 160 procent względem roku poprzedniego. Wówczas było 3 gigantów na rynku smartfonów - Palm, RIM (producent BlackBerry) oraz Nokia.

Problem zaczął się w 2007 roku, kiedy to w analogicznym kwartale firma sprzedała tylko 689 tysięcy, podczas gdy BlackBerry zanotował sprzedaż w wysokości 3,2 miliona egzemplarzy. Pojawił się iPhone. Palm jako jeden z pierwszych twórców smartfonów nie potrafił nakreślić wizji rozwoju swojego urządzenia. Nie potrafiono znaleźć odpowiednio dobrej ścieżki dla synchronizacji z Microsoft Outlook, co było bardzo ważne dla użytkowników biznesowych. Wartość giełdowa Palma katastrofalnie spadła z 669 dolarów za akcję do 11 dolarów obecnie.

Iridium to firma wspierana przez Motorolę, która tworzyła telefon satelitarny. W 1999 roku złożyła wniosek o upadłość po tym jak wydała 5 miliardów dolarów na budowę infrastruktury umożliwiającej działanie międzynarodowej sieci komórkowej. Wówczas firma była jednym z największych bankrutów w historii USA.

Do pracy potrzebne było 66 satelitów. Stworzenie tak ogromnego systemu oznaczało 1,5 miliarda dolarów długu. System okazał się porażką, gdyż posiadał 10 tysięcy abonentów.  Miał problemy techniczne z zestawami słuchawkowymi. Analitycy prognozowali 500 tysięcy użytkowników w następnym roku, aczkolwiek cena dla klientów okazała się za wysoka.

Segway to osobisty pojazd dwukołowy, który miał swoją premierę w 2002 roku. Znany inwestor i przedsiębiorca John Doerr powiedział kiedyś, że sprzedaż Segway'ów przy dobrych wiatrach i sprawnej strategii może sięgnąć nawet miliarda egzemplarzy. Firma wydała ponad 100 milionów dolarów na produkcję tych urządzeń.

Segway jednak nie rozumiał, że cena od 3 do 7 tysięcy dolarów za sztukę była za wysoka, by taka masa osób zainteresowała się zakupem. W niektórych krajach Segway został sklasyfikowany jako pojazd drogowy co wymagało również prawa jazdy. Do 2007 roku firma sprzedała tylko 30 tysięcy sztuk tego pojazdu.

źródło: Time

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.