Nie tylko Dita von Teese. Moda z drukarek 3D wchodzi na salony

Nie tylko Dita von Teese. Moda z drukarek 3D wchodzi na salony12.03.2013 09:30
Dita von Teese prezentuje nietypową kreację
Marta Wawrzyn

Dita von Teese pokazała się w sukience z drukarki 3D i wyglądała w niej oszałamiająco. Ale nie tylko gwiazda burleski uważa, że fajny ciuch można sobie wydrukować. Podobne projekty pojawiły się na pokazie mody podczas prestiżowego Paris Fashion Week. Sukienki to jednak nie wszystko – w ten sposób powstaje też biżuteria czy buty.

Dita von Teese pokazała się w sukience z drukarki 3D i wyglądała w niej oszałamiająco. Ale nie tylko gwiazda burleski uważa, że fajny ciuch można sobie wydrukować. Podobne projekty pojawiły się na pokazie mody podczas prestiżowego Paris Fashion Week. Sukienki to jednak nie wszystko – w ten sposób powstaje też biżuteria czy buty.

Odważne artystki (a przede wszystkim jedna artystka – Lady Gaga) prezentowały już stroje z plastiku, metalu, a nawet z mięsa. Sukienka z tworzywa sztucznego wydrukowana w 3D w porównaniu ze strojami Lady Gagi specjalnie dziwnym pomysłem nie jest, ale też nie jest (jeszcze?) czymś, co nosi się na co dzień.

Sukienka zaprojektowana na iPadzie

Dita von Teese w ubiegłym tygodniu pokazała się w Nowym Jorku w nietypowej sukni, którą od zera na ekranie iPada stworzyli projektant Michael Schmidt (ubierał m.in. Lady Gagę i Cher) i architekt Francis Bitonti. Za inspirację posłużył im ciąg Fibonacciego. Projekt wydrukowała w 17 częściach na drukarce przestrzennej firma Shapeways.

Suknia składająca się z dwóch warstw, przezroczystej i czarnej, została wykonana z utwardzonego sproszkowanego nylonu i ozdobiona 12 tysiącami kryształków Swarovskiego. Nie brzmi to jak opis wygodnego odzienia (i pewnie nie jest to wygodne odzienie), ale świadkowie twierdzą, że Dita nie miała problemu ze sprawnym poruszaniem się w swojej sukni przyszłości.

Komentatorzy piszą, że oto moda wkroczyła w XXI wiek – i pewnie coś w tym jest. Dziennikarze io9 mieli naprawdę fajne skojarzenie - z filmem "Metropolis" z lat 20. poprzedniego wieku.

Duann Scott z firmy Shapeways jest zachwycony myślą o pchnięciu naprzód mody i tworzeniu ubrań i materiałów, o jakich wcześniej ludziom się nie śniło. Jak mówi, niedługo może być tak, że klient wejdzie do przymierzalni, zrobiony zostanie jego skan 3D i niedługo potem dostanie strój dopasowany do swojej sylwetki.

Zachwycony nowymi możliwościami jest również Michael Schmidt, na którego kanale youtube'owym można znaleźć wideo dokładnie opisujące proces tworzenia kreacji Dity.

Wydrukowane sukienki na pokazie w Paryżu

Jak widać na zdjęciach, obie sukienki wyglądają dość... no cóż, sztywno. Ale to nie znaczy, że nie da się ich nosić. Iris van Herpen przygotowała je razem z prof. Neri Oxman z Massachusetts Institute of Technology oraz austriacką architekt Julią Koerner. Panie przyznały, że zadanie nie było łatwe – w końcu żeby ciuch dało się nosić, musi być miękki i elastyczny.

Buty, dużo butów!

Pół roku temu Łukasz prezentował na Gadżetomanii pomysłowe ażurowe buty firmy Continuum, które wyglądają na bardzo niewygodne, ale mają miękkie wkładki, co ponoć sprawia, że da się w nich chodzić. Ich główną wadą jest wysoka cena – producent życzy sobie 900 dol. za parę (taniej można kupić rozpropagowane przez "Seks w wielkim mieście" buty Blahnika - nie wszystkie modele, ale niektóre tak).

Ale buty firmy Continuum to oczywiście nie wszystko. Na blogu 3D-Spot możecie obejrzeć mnóstwo zdjęć z imprezy London 3D Print Show, na której pokazano dzieła sztuki z drukarki 3D, a także biżuterię (głównie plastikową, czasem łączącą plastik z różnymi metalami) i mnóstwo butów, których bym nie chciała nosić.

Widać, że to na razie początki. Ale też widać potencjał – projektanci tworzą swoje dzieła z coraz to nowych materiałów, coraz bardziej miękkich i delikatnych. Na razie noszą takie ciuchy głównie modelki i gwiazdy, jak Dita von Teese. Być może jednak za kilka lat z tych pomysłów narodzi się coś, co będzie już można nazwać odzieżą.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.