Oculus VR: wirtualna rzeczywistość nareszcie taka, jak trzeba [pierwsze wrażenia]

Oculus VR: wirtualna rzeczywistość nareszcie taka, jak trzeba [pierwsze wrażenia]19.08.2013 14:00
Blomedia poleca

"Na imprezie GDC Europe miałem okazję wypróbować prototyp Oculus VR. Powiem od razu: urządzenie wywiera bardzo pozytywne wrażenie. A każda gra FPP, w której będzie ci zależało bardziej na doświadczeniu niż wyniku, będzie się sprawdzała lepiej na Oculusie niż w tradycyjny sposób" - relacjonuje specjalnie dla Gadżetomanii Stan Just z 11bit studios. I zastanawia się, jakie możliwości ta technologia może dać twórcom gier.

"Na imprezie GDC Europe miałem okazję wypróbować prototyp Oculus VR. Powiem od razu: urządzenie wywiera bardzo pozytywne wrażenie. A każda gra FPP, w której będzie ci zależało bardziej na doświadczeniu niż wyniku, będzie się sprawdzała lepiej na Oculusie niż w tradycyjny sposób" - relacjonuje specjalnie dla Gadżetomanii Stan Just z 11bit studios. I zastanawia się, jakie możliwości ta technologia może dać twórcom gier.

Po pierwsze: urządzenie  jest solidnie wykonane i wydaje się odporne na przykład na upadki czy niekontrolowane zderzenia ze ścianą. A to, wbrew pozorom, bardzo ważne.

Zaskoczyła mnie waga sprzętu. Zawieszone na trzech taśmach obciąża głowę w minimalnym stopniu.

Oculus Rift - Overview

Co z aplikacjami? Dano mi do przetestowania symulator łodzi podwodnej, a więc swobodnie pływałem sobie po oceanie, podziwiając przemykające dookoła mnie rekiny i koralowce pokrywające dno.

Dwie rzeczy, o których warto wspomnieć, to unikalne wrażenie immersji i... braki w rozdzielczości.

Producenci mówili już o tym kilkakrotnie i na pewno powinni się tym zająć. Gdy po sesjach w Full HD wskoczysz do obecnej wersji Oculusa, widać różnicę.

Ale coś Wam powiem - to bardzo szybko przestaje być ważne! Wystarczy kilka minut w tym świecie, żeby się przekonać, że VR (i to działający VR!) jest już tuż za rogiem! Wystarczy odciąć się od zewnętrznej stymulacji i dać graczowi możliwość do dowolnego obracania głowy podczas gry, a nagle chcesz powiedzieć "OK, kupuję to!".

Oculus VR @ GDC 2013: Behind the Scenes

Co to oznacza dla nas, twórców gier? Przede wszystkim każda nowa funkcjonalność technologiczna, jak na przykład rozglądanie się, może być wykorzystana w gameplayu. Każda gra FPP, w której zależy ci bardziej na doświadczeniu niż wyniku (zakładam, że hardkorowcy zostaną przy normalnym wyświetlaczu), będzie się sprawdzała lepiej na Oculusie.

Przewidywałbym, że z początku powstanie wiele aplikacji, których innowacyjność będzie w dużej mierze opierała się na świeżości tej technologii. Jednak w dłuższej perspektywie będzie to kwestia tego, czy sprzęt przyjmie się wśród graczy.

Oculus Rift: VR Headset demo - GDC 2013

Potencjał sprzętu jest naprawdę duży. Ale nie znamy jeszcze ceny detalicznej, a dopóki nie zobaczę ceny niższej niż PlayStation 4 i listy kilkudziesięciu tytułów obsługujących VR, to się wstrzymam. Tak mówi rozsądek. A jako gracz... wydałbym naprawdę niemałą sumę, by zagrać w Skyrima w tych goglach.

Stan Just, 11 bit studios

[AKTUALIZACJA] Od redakcji: Jak poinformował nas właśnie Stan Just, na imprezie, już po pokazie, porozmawiał z twórcami i okazuje się, że na GDC są dostępne również dema w rozdzielczości 1080p i nie widać na nich zupełnie krawędzi ekranu. Devkit dostępny w sprzedaży ma natomiast rozdzielczość 720p.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.