Payleven – płatność kartą dostępna nawet w najmniejszym sklepie!

Payleven – płatność kartą dostępna nawet w najmniejszym sklepie!02.10.2013 13:49
Payleven umożliwia obsługę płatności przy pomocy smartfonów

Gotówka powoli, ale nieubłaganie odchodzi do lamusa. Choć na razie zaledwie co piąta transakcja w Polsce jest obsługiwana bezgotówkowo, pojawia się coraz więcej prostych, ułatwiających życie rozwiązań, dzięki którym możemy zapomnieć o szeleszczących banknotach i wypchanych portfelach. Przyszłością są pieniądze elektroniczne i usługi pozwalające na ich łatwe przekazywanie.

Gotówka powoli, ale nieubłaganie odchodzi do lamusa. Choć na razie zaledwie co piąta transakcja w Polsce jest obsługiwana bezgotówkowo, pojawia się coraz więcej prostych, ułatwiających życie rozwiązań, dzięki którym możemy zapomnieć o szeleszczących banknotach i wypchanych portfelach. Przyszłością są pieniądze elektroniczne i usługi pozwalające na ich łatwe przekazywanie.

Polska liderem nowoczesnych płatności

Narodowy Bank Polski opublikował niedawno raport na temat finansowych przyzwyczajeń Polaków. Wynika z niego, że statystyczny obywatel naszego kraju ma przy sobie nie więcej niż 390 zł, dwie trzecie Polaków korzysta z transakcji bezgotówkowych, a częstotliwość ich stosowania wzrasta wraz z poziomem zamożności i wykształcenia.

Co piąta transakcja w Polsce odbywa się bezgotówkowo (Fot. Flickr/Thomas Kohler/Lic. CC BY-SA)
Co piąta transakcja w Polsce odbywa się bezgotówkowo (Fot. Flickr/Thomas Kohler/Lic. CC BY-SA)

Warto przy tym zauważyć, że Polska jest w ścisłej czołówce pod względem bezpieczeństwa transakcji. Jak wynika z danych zebranych przez firmę rozliczającą transakcje bezgotówkowe, First Data Polska, możemy czuć się znacznie pewniej niż statystyczny mieszkaniec Niemiec, Włoch czy Wielkiej Brytanii.

Co więcej, zdaniem Pawła Widawskiego, dyrektora Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich, poziom bezpieczeństwa transakcji dokonywanych w Polsce nie tylko należy do najwyższych w Europie, ale – dzięki najnowocześniejszej infrastrukturze – Polska jest światowym liderem m.in. w zakresie płatności zbliżeniowych.

Płatności elektroniczne dostępne dla każdego

Co z tego wynika dla zwykłego użytkownika? Oczywistą korzyścią jest wygoda płatności elektronicznych, warto jednak pamiętać, że nie ma nic za darmo. Operator transakcji, podczas których płacimy kartą, od każdej z nich pobiera prowizję, naliczając dodatkową miesięczną opłatę za terminal płatniczy.

Nic zatem dziwnego, że w wielu przypadkach, zwłaszcza w mniejszych sklepach o niewielkich obrotach, właściciele nie są zainteresowani płatnościami kartą, a klienci muszą pamiętać, by wychodząc na zakupy, zawsze mieć przy sobie gotówkę. Na szczęście istnieje proste rozwiązanie tego problemu.

Słyszeliście o Square? To usługa, która zdobyła dużą popularność w Stanach Zjednoczonych. Pozwala ona na prostą i tanią obsługę kart płatniczych. Sekret sukcesu Square tkwił w zastąpieniu drogich terminali rozwiązaniem znacznie prostszym i tańszym – przystawkami do smartfonów, które w połączeniu z odpowiednimi aplikacjami umożliwiają płatności kartą.

Ameryka ma Square, a Europa Payleven

Problem polegał na tym, że Square działa za Oceanem. Czy zatem Europejczycy są skazani na drogie płatności za pomocą typowych terminali? Odpowiedzią na ten problem jest usługa Payleven, czyli – w dużym skrócie – europejski odpowiednik Square.

Czytnik kart Chip & PIN łączy się z telefonem za pomocą Bluetootha
Czytnik kart Chip & PIN łączy się z telefonem za pomocą Bluetootha

Ta uruchomiona po raz pierwszy w ubiegłym roku w Niemczech usługa to dzieło niemieckich przedsiębiorców internetowych, braci Samwer, znanych m.in. z inwestycji w serwisy takie jak CityDeal czy eDarling. Nie tylko uruchomili oni system płatności, ale też zdobyli inwestorów (m.in. New Enterprise Associates i Holtzbrinck Ventures) i wiarygodnych partnerów w postaci American Express, Eurocard, AmEx, MasterCard czy Visa.

Po sukcesie odniesionym na niemieckim rynku pod koniec ubiegłego roku Payleven zaczęło oferować swoje usługi również w innych krajach. Możemy z nich skorzystać także w Polsce.

Smartfon zamiast terminalu

Jak dokładnie działa ta technologia? Kluczem do niskich kosztów i łatwej dostępności jest wykorzystanie posiadanych przez użytkowników urządzeń mobilnych z Androidem lub iOS, oferujących ze względów bezpieczeństwa usługę geolokalizacji.

Do działania usługi konieczne jest również połączenie z Internetem, a system obsługuje karty kredytowe Mastercard i Visa oraz karty debetowe Maestro i VISA Electron. Po zarejestrowaniu w systemie użytkownik otrzymuje niewielką przystawkę: terminal Chip & PIN, który łączy się z telefonem za pomocą Bluetootha i pozwala dzięki odpowiedniej aplikacji na przyjmowanie płatności kartą.

Podobnie jak w tradycyjnych terminalach, również i w tym przypadku można otrzymać wydrukowane potwierdzenie transakcji albo – co wydaje się znacznie ciekawszym rozwiązaniem – potwierdzenie wysłane na skrzynkę mailową.

Dzięki Payleven płatności kartą mogą działać w każdym miejscu!

Na czym polega przewaga takiego rozwiązania nad tradycyjnymi terminalami? Z punktu widzenia np. właściciela małego sklepu zaletą jest brak miesięcznego abonamentu za terminal czy limitu obrotów. Jedyną opłatą jest prowizja wynosząca 2,75 proc. kwoty transakcji.

Kolejne atuty to łatwość obsługi i możliwości oferowane przez aplikację, jak np. analiza sprzedaży czy multikonta pozwalające na sprawdzanie skuteczności personelu. Problemem - w teorii - mogą okazać się za to obawy klientów: płatność za pomoca terminala obsługiwanego smartfonem może budzić u niektórych osób obawy i nieufnosć.

Z punktu widzenia klientów kluczowa jest dostępność takiej usługi. Payleven podaje na swojej stronie przykład kreatorki mody czy kawiarni, ale sądzę, że to narzędzie może sprawdzić się w wielu innych miejscach: tam, gdzie instalowanie tradycyjnych terminali płatniczych było do tej pory nieopłacalne. Wystarczy choćby odwiedzić dowolną miejscowość turystyczną, by zobaczyć dziesiątki niewielkich sezonowych biznesów, w których taka usługa może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.