Pomyślny test zaawansowanego drona jako pomocnika kuriera UPS

Pomyślny test zaawansowanego drona jako pomocnika kuriera UPS24.02.2017 07:46
Jarosław Balcerzak

Doręczanie przesyłek autonomicznymi dronami będzie domeną nie tylko Amazona. Technologię rozwija także UPS, w urządzeniu widząc cenną pomoc dla kurierów. W jaki sposób zmieni to sposób dostarczania paczek?

Kurierzy zyskają cenną pomoc

Doręczanie przesyłek przy pomocy dronów kojarzymy z Amazonem, który jako pierwsza duża marka podjął się tego wyzwania. Nie będzie jednak jedyną, a pomysł szybko adaptują do swoich potrzeb kolejne koncerny. Szybkie i nowoczesne urządzania kuszą je m.in. coraz większą prędkością lotu i niewielkim kosztem eksploatacji.

Tym razem swoimi postępami pochwalił się UPS, rozwijający wizję drona jako asystenta kuriera w terenie. Urządzenie wraz hybrydową ciężarówką dostarczyła amerykańska marka Workhouse Group, a test przeprowadzono 20 lutego w mieście Tampa na Florydzie. Dron doręczył podczas niego paczkę, umożliwiając kurierowi jednoczesne dostarczenie kolejnej.

Urządzenie startuje i ląduje na dachu ciężarówki, gdzie umieszczono także stację ładowania. Pod dronem podwieszono klatkę, w której przewoźnik umieszcza przesyłkę o masie do 4,5 kg, po czym z poziomu ekranu dotykowego wysyła urządzenie pod zaprogramowany adres. Lot odbywa się w pełni autonomicznie, podobnie jak powrót do macierzystej ciężarówki.

Duża prędkość i długi czas lotu

Zademonstrowany dron to 8-wirnikowy HorseFly UAV, w pełni zintegrowany z dostarczonymi pojazdami. Osiąga on prędkość do 70 km/h, a pojedyncze naładowanie umożliwia mu 30 minut lotu. Bezpieczeństwo nie budzi zastrzeżeń: utrata jednego ze śmigieł nie przeszkodzi w kontynuowaniu pracy, a dwóch – nadal zapewnia bezpieczne lądowanie.

Docelowo HorseFly w dedykowanej ciężarówce ma stanowić cenną pomoc w codziennej terenowej pracy kurierów UPS. W tym samym czasie będzie pozwalał na dostarczenie dwóch paczek zamiast jednej, nieoceniony okaże się również w sytuacji problemów z dojazdem do adresata. Wąskie ulice, zamknięte bramy czy agresywne zwierzęta przestaną stanowić przeszkodę.

UPS Tests Residential Delivery Via Drone

Innowacja, która przysłuży się wszystkim

Świetne wrażenie podczas konferencji zepsuł wyłącznie pojedynczy incydent. Próba powtórzenia demonstracji działania drona nieomal doprowadziła do jego zniszczenia, gdy zamiast wystartować, podjął próbę lądowania na samochodzie. Usterkę wytłumaczono zakłóceniami ze strony ogromnej ilości elektroniki na terenie prezentacji.

Postępy UPS warto śledzić, gdyż sukces tej technologii oznacza wymierne korzyści nie tylko dla nadawców, lecz i odbiorców przesyłek. Niższe koszty działania przewoźnika przełożą się bowiem na atrakcyjniejsze ceny usług.

Stawka jest naprawdę spora, skoro przejechanie przez kuriera UPS jednej mili (1,609 km) kosztuje firmę rocznie aż 50 mln dol. Determinacja przewoźnika nie ma więc prawa dziwić, a skoro klientom przyniesie niższe ceny i szybszą dostawę bez względu na warunki dojazdu – trudno dronom nie kibicować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.