Pozwy antypirackie – walka o sprawiedliwość czy cyniczny sposób zarabiania?

Pozwy antypirackie – walka o sprawiedliwość czy cyniczny sposób zarabiania?09.08.2011 17:09
Zapłać, to damy ci spokój! (Fot. Flickr/satanoid/Lic. CC by)

Już 200 tys. użytkowników sieci P2P zostało wskazanych przez właścicieli praw autorskich jako osoby łamiące prawo. Choć liczba oskarżonych piratów szybko rośnie, do tej pory zapadło bardzo mało wyroków. Jakie są przyczyny opieszałości w karaniu internautów?

Już 200 tys. użytkowników sieci P2P zostało wskazanych przez właścicieli praw autorskich jako osoby łamiące prawo. Choć liczba oskarżonych piratów szybko rośnie, do tej pory zapadło bardzo mało wyroków. Jakie są przyczyny opieszałości w karaniu internautów?

Zwłokę w rozprawach sądowych można – na pozór – łatwo wytłumaczyć dużą liczbą pozwów, zapychających amerykańskie sądy. Wydaje się jednak, że wolne karanie osób oskarżonych o łamanie praw autorskich leży w interesie oskarżycieli. Jak to możliwe?

Choć pozwy sądowe jako metoda walki z piractwem zostały – w przypadku indywidualnych użytkowników – uznane za nieskuteczne, wytwórnie filmowe i firmy fonograficzne nie ustają w staraniach, by pozwać jak najwięcej internautów.

Paradoksalnie, celem takich działań nie jest doprowadzenie do procesu. Nawet w przypadku wygrania sprawy, co wcale nie jest oczywiste, może dojść do sytuacji, gdy skazany na dziesiątki tysięcy kary pirat po prostu nie będzie miał z czego jej zapłacić. Pozywająca firma nie odniesie zatem – poza satysfakcją z wygranej  - żadnej korzyści.

Coraz większe zyski przynosi coś innego – pisma przedprocesowe, w których piraci otrzymują wspaniałomyślną ofertę: wycofanie pozwu w zamian za dobrowolne wpłacenie  kilkuset dolarów. Wielu internautów, nie chcąc ryzykować procesu, zgadza się na takie warunki.

Zjawisko to wykorzystała brytyjska kancelaria Davenport Lyons która rozsyłała pisma z informacją o posiadaniu dowodów na łamanie prawa przez piratów. Pisma trafiały do przypadkowych osób, z których część rzeczywiście korzystała z sieci P2P i wolała zapłacić kilkaset funtów w zamian za uniknięcie procesu.

Choć oszuści z Davenport Lyons to przypadek ekstremalny, dobrze pokazuje mechanizm, z jakiego korzystają giganci przemysłu rozrywkowego.

Firmy z branży rozrywkowej doskonale wiedzą, że nie mogą liczyć na wielotysięczne odszkodowania, nawet gdy takie kwoty zostaną wskazane przez sąd w wyroku. Dlatego zadowalają się znacznie mniejszym, ale za to realnym zyskiem.

Choć nie bronię piratów, którzy przecież złamali prawo, warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki całą sytuację wykorzystuje branża rozrywkowa.

Można odnieść wrażenie, że autorom pozwów nie chodzi o sprawiedliwość, likwidację piractwa czy edukowanie społeczeństwa, ale że motywem ich działań jest coś bardziej prozaicznego – zysk za wszelką cenę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.