Ralph Baer, niezwykły wynalazca. To on wymyślił pierwszą konsolę do gier

Ralph Baer, niezwykły wynalazca. To on wymyślił pierwszą konsolę do gier09.12.2014 08:12
Brown Box - prototyp konsoli Magnavox Odyssey

Skąd wzięły się konsole? Urządzenia, które doczekały się – na razie – ósmej generacji, są z nami już od ponad 40 lat. Kim był człowiek, który je wymyślił i jak wyglądał wspólny przodek Xboksa i PlayStation?

Zaczęło się od radaru

Początki gier wideo toną w pomroce dziejów. Która była pierwsza? Wszystko zależy od definicji – jeśli szukamy wspólnego przodka całej branży, który wyświetlał obraz na ekranie, musimy cofnąć się aż do 1947 roku. Wówczas to dwóch inżynierów, Thomas T. Goldsmith Jr. I Eastle Ray Mann, opracowało opatentowany rok później wynalazek o nazwie Cathode Ray Tube Amusement Device, bazujący na urządzeniu do wizualizacji wskazań radaru.

Zadaniem gracza, obsługującego tę machinę, było sterowanie za pomocą pokrętła rakietą, która miała trafić w samolot. W praktyce oznaczało to strzelanie kreską do kropki (więcej na temat historii wczesnych gier wideo przeczytacie w artykule „Jak wyglądała pierwsza gra komputerowa na świecie?”).

Nie tylko głupie programy!

Jeśli jednak pominiemy technologiczną prehistorię i poszukamy prekursora cyfrowej rozrywki we współczesnym znaczeniu tego słowa, to przodków będzie dwóch - w przypadku automatów do gier prekursorem jest Computer Space, a w przypadku sprzętu do użytku domowego – konsola Magnavox Odyssey.

Jej twórcą był Ralph Baer. Urodzony w 1922 roku w Niemczech musiał – ze względu na żydowskie pochodzenie – wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Zdobył tam wykształcenie technika radiowego.

W czasie drugiej wojny służył w wywiadzie, a po zakończeniu działań wojennych pracował w firmach, związanych z technologią radarową i telekomunikacyjną. W latach 60. Baer wpadł na pomysł, by uatrakcyjnić telewizory oferując ich użytkownikom coś wyjątkowego. Jak sam wspominał po latach:

(…) zamierzałem wyciągnąć z odbiorników telewizyjnych coś więcej niż tylko oglądanie głupich programów.

Brown Box i Magnavox Odyssey

Początkowo pomysły Ralpha krążyły wokół tuningowania samego odbiornika telewizyjnego, jednak ostatecznie skonstruował coś innego. Było to zewnętrzne, podłączane do telewizora urządzenie o nazwie Brown Box.

Konsole Brown Box i Magnavox Odyssey
Konsole Brown Box i Magnavox Odyssey

Brown Box był prototypem późniejszej konsoli i po sprzedaniu praw do niego firmie Magnavox pojawił się na rynku jako Magnavox Odyssey. Co istotne, konsola od początku oferowała kilka gier, jak tenis czy siatkówka.

Przełączanie pomiędzy tytułami polegało m.in. na nałożeniu na ekran telewizyjny przezroczystej nakładki z narysowanymi elementami boiska czy kortu, a przełączenie sposobu wyświetlania grafiki następowało dzięki zmianie kartridża.

Ralph Baer and Bill Harrison Play Ping-Pong Video Game, 1969

Niedługo później dla konsoli opracowano pierwsze, dodatkowe akcesorium, współpracujące z dwoma grami – była to strzelba świetlna o nazwie Shooting Gallery. Sprzedawana od 1972 roku konsola dała początek całej branży, ale nie odniosła wielkiego sukcesu.

Choć w różnych wersjach była sprzedawana do 1976 roku, a do klientów trafiło kilkaset tys. egzemplarzy, to przełom w dziedzinie elektronicznej rozrywki przyniósł dopiero sprzedawany przez Atari Pong, czerpiący z pomysłu, opracowanego kilka lat wcześniej przez Ralpha Baera.

Sukces Atari był zatem – przy okazji – również sukcesem firmy Magnavox, która zarabiała na sprzedaży Ponga dzięki uiszczanym przez Atari opłatom licencyjnym.

Wszechstronny wynalazca

Co w tym czasie robił człowiek, od którego to wszystko się zaczęło? Po sprzedaży praw do konsoli Ralph Baer zajął się innymi wynalazkami. Pomógł m.in. w opracowaniu konsoli Coleco Telstar, a następnie opracował elektroniczne gry Simon, Super Simon i Maniac, polegające na odtwarzaniu i liczeniu dźwięków.

6-year-old Girl Rocks Simon Memory Game

W późniejszych latach kierował zespołem, zajmującym się symulatorami, wykorzystującymi technologię VHS, opracował mówiący licznik rowerowy, mówiącą pocztówkę oraz elektroniczną maskotkę – misia, który rozmawiał z bohaterami wyświetlanych na telewizorze kreskówek, sterowany umieszczonymi w nagraniu komendami głosowymi.

Za swoje zasługi został w 2004 roku odznaczony przez prezydenta George’a Busha medalem National Medal of Technology. Mimo zaawansowanego wieku pozostawał aktywny zawodowo, do 2013 roku pracując nad różnymi wynalazkami z zakresu elektroniki. Zmarł 6 grudnia 2014 roku, zostawiając po sobie 150 patentów z różnych dziedzin – od elektronicznej rozrywki po wykrywanie okrętów podwodnych.

Najlepszym podsumowaniem dorobku tego niezwykłego człowieka będą jego własne słowa. Gorąco zachęcam do obejrzenia poniższego, krótkiego filmu, który został nagrany 2 lata temu. To niesamowite, jak inspirujący może być 90-latek.

Video Games | INVENTORS | PBS Digital Studios

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.