"Recywilizować" czarnych? Kontrowersyjna reklama wycofana po protestach w Sieci

"Recywilizować" czarnych? Kontrowersyjna reklama wycofana po protestach w Sieci19.08.2011 11:42
Nivea obraziła Afroamerykanów (Fot. Flickr/HUNTER P/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski

Nivea wymyśliła linię kosmetyków, która miałaby uczynić mężczyzn bardziej cywilizowanymi. Problem w tym, że cywilizowanie zademonstrowała na czarnym modelu. W serwisach społecznościowych zawrzało.

Nivea wymyśliła linię kosmetyków, która miałaby uczynić mężczyzn bardziej cywilizowanymi. Problem w tym, że cywilizowanie zademonstrowała na czarnym modelu. W serwisach społecznościowych zawrzało.

Rasistowska czy nie? Na pewno dość nieelegancka. Nowa reklama kosmetyków dla mężczyzn firmy Nivea, która ukazała się w magazynie "Esquire", wywołała burzę w Sieci.

Reklama pokazuje Murzyna trzymającego w ręce maskę z brodą i fryzurą afro. Podpis głosi: "Recywilizuj się". Chodzi zapewne o to, że kosmetyki Nivei czynią przedstawicieli płci brzydkiej nieco ładniejszymi. Nie tylko czarnych, białych też.

Rasizm czy nie? (Fot. Nivea)
Rasizm czy nie? (Fot. Nivea)

Ale to oczywiście interpretacja dość korzystna dla Nivei. Internauci, którzy masowo protestowali na Facebooku i Twitterze, uznali tę reklamę za skrajnie rasistowską.

Według nich to oczywiste: fryzura afro to dla popularnego producenta kosmetyków dowód na bycie niecywilizowanym. Znany dziennikarz i bloger zajmujący się modą, Septembre Anderson, napisał na Twitterze:

Ciekawe co, jeśli w ogóle cokolwiek, powiedziałaby Rihanna jako twarz Nivei.

Przypomnijmy, że Rihanna została w tym roku wybrana na oficjalną rzeczniczkę Nivei. Zapewne nie miałaby dziś za dużo do powiedzenia.

Po fali protestów w Sieci Nivea w końcu została zmuszona do publicznego pokajania się na Facebooku:

Ta reklama była niewłaściwa i obraźliwa. Nie było nigdy naszym zamiarem obrażanie kogokolwiek – bardzo przepraszamy. Nigdy więcej nie użyjemy tej reklamy. Różnorodność i równe szanse zawsze były istotnymi wartościami dla naszej firmy.

A jak Wy sądzicie, czy ta reklama faktycznie jest rasistowska, czy internauci jednak trochę przesadnie zareagowali?

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.