Samochód elektryczny zamiast klimatyzacji. Elektryczne pojazdy ochłodzą miasta!

Samochód elektryczny zamiast klimatyzacji. Elektryczne pojazdy ochłodzą miasta!23.03.2015 08:35

Raport, opublikowany niedawno przez Nature wskazuje na nową korzyść z popularyzacji samochodów elektrycznych. Powszechne zastosowanie takich pojazdów sprawi, że w miastach nie tylko poprawi się jakość powietrza, ale również będzie nieco chłodniej!

Czy warto promować elektryczne samochody?

Coraz więcej miast wprowadza lub rozważa wprowadzenie przepisów, faworyzujących właścicieli pojazdów elektrycznych. Brak opłat za parkowanie, darmowe uzupełnianie energii, możliwość wjazdu do ścisłego centrum czy jazdy buspasami to tylko niektóre z pomysłów.

Wszystkie one opierają się na założeniu, że popularyzacja elektrycznych aut wpływa pozytywnie na spadek zanieczyszczeń i jakość powietrza w centrach miast. No właśnie – wpływa? Na zdrowy rozum zależność jest oczywista: mniej spalonych węglowodorów to mniejsza emisja produktów ich spalania, co oznacza błękit nieba, zieloną trawę i mleko prosto od krowy. Problem w tym, że efekty tych proekologicznych działań są dość dyskusyjne, o czym niedawno pisał m.in. Złomnik.

Elektryczny mniej grzeje

Kilka dni temu Nature opublikował ciekawą pracę, zwracającą uwagę, że popularyzacja elektrycznych samochodów przyniesie korzyść, na którą do tej pory nie zwracaliśmy uwagi. Dzięki zastąpieniu stojących w korkach pojazdów spalinowych Teslami, Priusami, LEAF-ami czy innymi Rometami 4E (tak, to był nieśmieszny żart) w miastach ma być nieco chłodniej.

Wniosek ten autorzy raportu opierają na wyliczeniach, że samochód elektryczny emituje około 20 proc. ciepła, emitowanego przez samochód spalinowy. Choć brakuje konkretów, jakie modele były porównywane, to różnica wydaje się interesująca. Co z tego wynika? Zdaniem autorów raportu całkiem sporo – mniej emitowanego ciepła to brak konieczności uruchamiania samochodowej klimy, co oznacza mniejsze zużycie energii, czyli mniej emitowanego ciepła, czyli…

Ile realnych korzyści?

Zanim się rozpędzimy i przedstawimy wizję skutych lodem centrów miast warto pamiętać, że mówimy tu o różnicach rzędu – zapewne – ułamków stopni. Dla pojedynczego kierowcy zmiana będzie więc zapewne niezauważalna albo mało istotna. W skali wielomilionowych metropolii może jednak mieć znaczenie i przekładać się np. na nieco mniejsze zużycie energii. Przynajmniej w miejscach, gdzie przez cały rok jest gorąco, bo w bardziej kapryśnym klimacie odrobina ciepła bywa czasem przydatna.

Czy to dobry argument za popularyzacją samochodów elektrycznych? Nie sądzę. Raport Nature przywołuję tu jednak jako ciekawostkę, która pokazuje, że warto czasem zwrócić uwagę również na mniej oczywiste skutki jakichś działań.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.