UOKiK przypomina: zwracasz towar do e-sklepu? Nie musisz płacić za przesyłkę

UOKiK przypomina: zwracasz towar do e-sklepu? Nie musisz płacić za przesyłkę10.08.2011 11:45
Na zakupach (Fot. Flickr/Olaf/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski

Jeśli klient oddaje zakupiony towar, zgodnie z prawem sklep musi mu oddać całą wpłaconą kwotę, włącznie z kosztami przesyłki - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy sprzedawcy wreszcie się do tego dostosują?

Jeśli klient oddaje zakupiony towar, zgodnie z prawem sklep musi mu oddać całą wpłaconą kwotę, włącznie z kosztami przesyłki - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy sprzedawcy wreszcie się do tego dostosują?

Zrobiłeś zakupy w sklepie internetowym, ale się rozmyśliłeś? Masz do tego prawo. W ciągu 10 dni możesz odesłać produkt, który Ci się nie spodobał. Poniesiesz w takiej sytuacji koszty jego odesłania – ale to, co zapłaciłeś sprzedawcy, odzyskasz co do grosza.

Wszystko dzięki Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wypowiedział się w tej sprawie. Zgodnie z jego decyzją klient, który zwraca towar, nie może być obciążany kosztami transportu w obie strony.

Większość sprzedawców do tej pory nie oddawała pieniędzy za transport do nabywcy, a jedynie za sam towar. Teraz sklepy czeka zmiana niezgodnych z prawem regulaminów i dostosowanie się do nowej sytuacji.

"Rzeczpospolita" przyjrzała się regulaminom różnych sklepów internetowych, by stwierdzić, że wiele z nich obciąża klientów kosztami przesyłki w obie strony. Komputronik.pl informuje na swojej stronie:

Zwrócona zostanie kwota stanowiąca wartość zakupionego sprzętu pomniejszona o koszty dostawy.

Podobny zapis ma w swoim regulaminie Perfumeria.pl, której wiceprezes Janusz Skoneczny skarży się na łamach "Rz":

Taka interpretacja jest wyjątkowo niekorzystna dla sprzedawców internetowych. Czy klientowi, który pojechał po buty taksówką, w przypadku reklamacji sklep zwraca pieniądze za tę taksówkę?

Jak mówi, dla sklepów będzie to oznaczało dodatkowe koszty. W domyśle: za towary zakupione w Internecie zapłacimy więcej. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to żaden wymysł ani nawet interpretacja UOKiK-u.

To prawo obowiązujące w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z 2010 roku nie mogą istnieć przepisy krajowe, które by pozwalały obciążyć konsumenta kosztem wysłania do niego towaru, jeżeli ten postanowił odesłać go sklepowi.

Jest to oczywiście prawo faworyzujące konsumentów, ale w wielu przypadkach spełnia raczej funkcję ochronną. Polscy sprzedawcy przyzwyczaili się do tego, że na kosztach przesyłki też mogą dorobić. Są nawet tacy, którzy zarabiają głównie na przesyłce.

Każdy sposób na ukrócenie takich zachowań jest dobry. Sklepy, które dbają o to, żeby klient był zadowolony z otrzymanego towaru, raczej nie ucierpią.

Źródło: "Rzeczpospolita"

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.