Co po maturze? Jakie studia dla fana gier wideo?

Co po maturze? Jakie studia dla fana gier wideo?

Co po maturze? Jakie studia dla fana gier wideo?
Henryk Tur
10.05.2010 23:00

Z pewnością każdy grrracz nieraz podczas zabawy stwierdzał: zrobiłbym to lepiej. Cóż, wierzę, że wielu użytkowników komputerów i konsol ma naprawdę dobre pomysły na zabawę, jednak 99% z nich pozostawia je w czeluściach swojej głowy, gdzie umierają one śmiercią naturalną. A co z pozostałym 1%, który chce wprowadzić pomysły w życie? Gdzie iść i co robić, aby tworzyć gry? Jako że mamy akurat czas matur, może podpowiem, gdzie należy kierować kroki, aby wejść do branży.

Z pewnością każdy grrracz nieraz podczas zabawy stwierdzał: zrobiłbym to lepiej. Cóż, wierzę, że wielu użytkowników komputerów i konsol ma naprawdę dobre pomysły na zabawę, jednak 99% z nich pozostawia je w czeluściach swojej głowy, gdzie umierają one śmiercią naturalną. A co z pozostałym 1%, który chce wprowadzić pomysły w życie? Gdzie iść i co robić, aby tworzyć gry? Jako że mamy akurat czas matur, może podpowiem, gdzie należy kierować kroki, aby wejść do branży.

Najpierw musimy zadbać o wygląd[/h3][h3]** **

Z ulicy do tej branży dostać się naprawdę ciężko. Wszędzie wymagane jest doświadczenie w pracy w jednym z kilku związanych z produkcją gier zawodów, albo też studia w określonych profesjach. Przede wszystkim zawsze i wszędzie poszukiwani są graficy i specjaliści od animacji. Jak wiadomo, wrażenia wizualne przy produkcjach są bardzo ważne, dlatego też dla każdego producenta ludzie mający inwencję i potrafiący tworzyć realistyczne modele są po prostu bezcenni.

W wielu ogłoszeniach deweloperów zaznaczana jest konieczność perfekcyjnej znajomości  któregoś z programów jak: 3D Studio Max, Flash MX, Motion Builder, Blender, 3D Game Studio, Adobe Premiere, Adobe After Effects, a także oczywiście Photshop i Bryce. Wszystkim marzącym o karierze przy grach wideo polecałbym dogłębne poznanie choćby jednego z tych tytułów. Innym pozytywnym aspektem tego będzie opcja znalezienia sobie pracy grafika/animatora w innej branży - jeżeli z grami nie wyjdzie.

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/images//2010/05/3DGameStudio.jpg)

[url=http://grrr.pl/2010/04/29/top-10-gier-ktore-przeszly-do-historii/]

[/url]

Uwaga, maturzyści! Wiele uczelni oferuje studia kierunkowe - jak na przykład ta. Kliknijcie na link i przyjrzyjcie się sami, ile w czasie tego typu studiów poznaje się aspektów - od projektowania modeli 3D po pisanie algorytmów animacji. Jest to co prawda ogrom materiału, jednak profity morderczego wkuwania i setek godzin ćwiczeń są naprawdę wielkie - dobry grafik czy animator, mogący wykazać się kilkuletnim doświadczeniem w zawodzie, na "dzień dobry" może  walczyć o naprawdę dobrą wypłatę. A prócz wydawców gier dobrze wyszkolony grafik czy animator może trafić do agencji reklamowej, mediów, drukarni czy też oczywiście otworzyć własną firmę.

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/images//2010/05/3DStudio.png)

[url=http://grrr.pl/2010/04/15/jak-skopac-gre-top-10-zabugowanych-tytulow/]

Potem ustalamy zasady działania[/h3][h3]** **

Na drugim miejscu spośród zawodów związanych z grami stawiałbym programistów, choć są oni oczywiście w procesie produkcji najważniejsi. Ta druga pozycja wynika z czystej ekonomii - wspomniani wyżej graficy szybciej znajdują pracę, zaś ilość branż, w których są potrzebni, jest nieporównywalnie większa. Jeśli jednak zdecydujesz się być programistą, musisz najpierw znać doskonale jeden z języków. Dość popularny to C++, oprócz tego PHP, Java, Python i Delphi.

Najlepiej przed rozpoczęciem studiów kierunkowych zaliczyć szkołę średnią, gdzie jest położony duży nacisk na informatykę - dzięki temu ma się już jakieś przygotowanie. Oczywiście można też doszkolić się samemu za pomocą dziesiątków darmowych kursów, jakie znajdują się sieci. Jednak gdy nie mamy jakiegokolwiek dokumentu potwierdzającego znajomość tematu (czyli programowania), sprawa się nieco komplikuje. Jeśli więc chciałbyś wówczas odpowiedzieć na ogłoszenie o poszukiwaniu programisty, najlepiej wykonać programik pokazowy, który pokaże potencjalnemu pracodawcy, na co Cię stać.

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/images//2010/05/programowanie.png)

[url=http://grrr.pl/2010/04/08/top-bohaterow-gier-z-ktorymi-poszedlbym-na-piwo/]

Teraz podłączamy muzykę

Rozmowa na temat pracy przy robieniu muzyki do gier jest bardzo prosta - pokaż nam swoje utwory, a powiemy Ci, czy interesuje nas współpraca. Doświadczenie mile widziane i może być dużym plusem, jednak powtarzam: nie jest niezbędne. A na jakich programach robi się muzykę do gier? Jest kilkanaście naprawdę potężnych aplikacji, a osobiście polecałbym FruityLoops - kombajn do tworzenia, miksowania i ogólnie robienia wszystkiego, co da świetny efekt dla ucha.

A na końcu ustalamy, o co nam chodzi

No i last but not least - twórca fabuły/scenarzysta. Jeśli firma ma już grafików, animatorów, muzyków i programistów, musi znaleźć się też pomysł na grę, w której talenty tych ludzi zostaną w pełni wykorzystane. Masz pomysł na tytuł, przy której Bioshock będzie wydawał się infantylną, nudną zabawą? A może napisałeś scenariusz, który może zmienić na zawsze gatunek gier fabularnych? Świetnie. Tylko teraz pytanie - jak to wykorzystać?

Sprawa jest ułatwiona, gdy już jako przedstawiciel jednej z wymienionych wyżej profesji pracujesz przy produkcji gier. Idziesz wtedy do szefa/szefów i mówisz: wpadło mi coś takiego do głowy, spisałem, proszę, zobaczcie, oceńcie, może być hit. Gorzej, jeżeli nie pracujesz w branży. Wtedy musisz wypatrywać ogłoszeń na stronach producentów - czasem trafiają się nabory. Na przykład dziś na stronie Techlandu zauważyłem ogłoszenie o poszukiwaniu scenarzysty. Warunki? Zacytuję :

Oczekujemy:
  • umiejętności kreowania ciekawych, dojrzałych historii i pisania dialogów
  • umiejętności tworzenia ciągu ciekawych wydarzeń ze zrozumieniem i uwzględnieniem ograniczeń technologicznych
  • kreatywności, komunikatywności, wysokich zdolności wyrażania myśli
  • dojrzałości, samodzielności, dobrego zorganizowania
  • żywego zainteresowania rynkiem gier komputerowych, w tym: znajomości nowoczesnych trendów współczesnego rynku gier komputerowych oraz umiejętności analizy i oceny gier komputerowych pod względem ich designu
  • dobrej znajomości języka angielskiego (na poziomie rozumienia tekstów)
  • dyspozycyjności

Mile widziane:

  • doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku
  • wykształcenie kierunkowe, tj. m.in. scenopisarstwo (oferta skierowana jest również do studentów ostatnich lat)

[url=http://grrr.pl/2010/01/11/dziewczyny-tez-graja-i-to-jak/]Dziewczyny grają - i to jak!

[/url]

Oczywiście jeśli chcemy przedstawić wydawcy swój scenariusz, najpierw należy go porządnie spisać. Jak to się robi, wyjaśnione jest na wielu stronach, kto chce - niech poszuka. Czasem również ogłaszane są konkursy na scenariusz czy fabułę gry - bodajże dwa lata temu ogłosił takie zawody nie kto inny, a sama Telekomunikacja Polska. Było o co walczyć, bowiem dla zwycięzcy przewidziano nagrodę w wysokości ponad 10 000 PLN. Jednak uprzedzam od razu - bycie "sercem" gry, czyli jej pomysłodawcą, to najciężej osiągalny etap kariery. Marzenia jednak mogą się spełnić - dodam tylko, że trzeba nad tym solidnie popracować*.*

*

[url=http://grrr.pl/2010/05/06/top-5-lektur-idealnych-na-gre/]Najlepsze lektury na grę

[/url]

A na koniec kilka innych, aktualnych ofert pracy dla fanów gier, które udało mi się znaleźć. Póki co nie ma ich za dużo:

  • CITY INTERACTIVE szuka montażystów wideo w Warszawie
  • TECHLAND poszukuje do studia w Warszawie programisty gier, projektanta poziomów gier komputerowych oraz testera
  • do swojego studia we Wrocławiu** TECHLAND** poszukuje programistów, grafików, grafików flashowych, scenarzystów oraz praktykantów w dziale rozwoju gier komputerowych
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)