Czym jest zasada 3P i dlaczego każdy kierowca powinien ją znać

Wymiana opon
Wymiana opon
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Blank

03.07.2024 12:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Eksperci z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego alarmują, że właściciele pojazdów często wybierają niewłaściwe opony oraz ignorują ich stan techniczny. Tymczasem istnieje łatwy sposób na znaczne wydłużenie ich trwałości.

Zakup opon jest przez wielu traktowany po macoszemu. W rzeczywistości jest to kluczowy element samochodu, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. W końcu opony to jedyny element łączący pojazd z nawierzchnią drogi. Dlatego tak ważne jest, aby właściwie o nie dbać i stosować zasady, które przedłużą ich żywotność.

Czym jest zasada 3P

Zgodnie z rekomendacjami PZPO, kluczowymi czynnikami wpływającymi na trwałość opon są: zakup wysokiej jakości opon, korzystanie z profesjonalnego serwisu oraz utrzymywanie prawidłowego ciśnienia, co nazywają zasadą 3P. Te trzy elementy bezpośrednio przekładają się zarówno na stan opon, jak i na nasze bezpieczeństwo na drodze.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach, zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, może prowadzić do poważnych problemów. Skutki niewłaściwego ciśnienia to m.in. zwiększone zużycie paliwa, wyższy poziom hałasu oraz wydłużenie drogi hamowania. Jak pokazują badania Moto Data, aż 58 proc. kierowców rzadko sprawdza ciśnienie w oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.© PZPO

Wypadki związane ze zużyciem opon

Dodatkowe analizy przeprowadzone przez niemiecką organizację Dekra wskazują, że stan techniczny pojazdów jest bezpośrednią przyczyną 36 proc. wypadków w Niemczech, przy czym połowa z tych przypadków ma związek z oponami. Zdaniem PZPO, już 0,5 bara zbyt niskiego ciśnienia w oponie, co trudno zauważyć gołym okiem, może wydłużyć drogę hamowania aż o 4 metry, czyli o długość Volkswagena Golfa. To jednak nie koniec problemów.

Różnice w ciśnieniu mogą także przyczyniać się do szybszego zużycia bieżnika o 1/3 z powodu większych odkształceń opony podczas jazdy i wyższej temperatury pracy. Nadmierne pompowanie opon zmniejsza natomiast obszar kontaktu z jezdnią, co negatywnie wpływa na przyczepność.

PZPO zaleca, aby sprawdzać ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Testy powinny być przeprowadzane na „zimnych” oponach, a nie zaraz po dłuższej jeździe. W przypadku braku przenośnego miernika, warto odwiedzić najbliższą stację paliw i skorzystać z dostępnych tam kompresorów. Informacje o zalecanym ciśnieniu znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu lub na specjalnej naklejce umieszczonej na krawędzi drzwi lub ich wnęce.

Cyklicznej kontroli ciśnienia nie powinni unikać także użytkownicy opon run-flat oraz ci, którzy mają pojazdy z czujnikami ciśnienia. Specyfika tych opon oraz ewentualne uszkodzenia czujników mogą nie zawsze dokładnie odzwierciedlać rzeczywisty stan ciśnienia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)