Drugi bezzałogowiec X‑47B oblatany
Koncern Northrop Grumman ujawnił w poniedziałek, że w zeszłym tygodniu wzbił się w powietrze drugi egzemplarz prototypowego bojowego bezzałogowca X-47B. To dobra wiadomość dla US Navy. W przeciwieństwie do pokładowej wersji F-35 rozwój X-47 przebiega o wiele sprawniej.
30.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:33
Koncern Northrop Grumman ujawnił w poniedziałek, że w zeszłym tygodniu wzbił się w powietrze drugi egzemplarz prototypowego bojowego bezzałogowca X-47B. To dobra wiadomość dla US Navy. W przeciwieństwie do pokładowej wersji F-35 rozwój X-47 przebiega o wiele sprawniej.
Drugi X-47B wystartował z bazy sił powietrznych Edwards w Kalifornii. Bsl nadzorowany w swym dziewiczym locie z ziemi wykonał kilka okrążeń po zaprogramowanej trasie i bezpiecznie wylądował po 30 minutach lotu. W jego trakcie osiągnął pułap ok. 1,5 km. Lot przebiegał bez zakłóceń. Nosi on oznaczenie AV-2 (ang. Air Vehicle 2 – pojazd powietrzny 2) i numer burtowy 502.
To właśnie po numerze najłatwiej go odróżnić od prototypu noszącego oznaczenie 501. O genezie X-47B już pisaliśmy. Warto może przybliżyć samą konstrukcję. X-47B to bezogonowy bezzałogowiec w układzie latającego skrzydła, przypominający trochę bombowiec B-2. X-47B napędza jeden silnik odrzutowy bez dopalacza, dający temu bsl wysoką prędkość poddźwiękową.
Northrop X-47B Animation
Northrop Grumman nie opublikował jeszcze żadnego klipu z pierwszego lotu AV-2, dlatego zaproponujemy Wam starsze nagrania. Powyższy filmik to dość wczesna wizja całej koncepcji pokładowego, bojowego bezpilotowca dla US Navy. Dobrze oddaje ideę programu UCAS-D. Ma to być głównie maszyna uderzeniowo-rozpoznawcza, wykonująca precyzyjne ataki na cele lądowe w warunkach silnej obrony plot., kiedy użycie załogowych maszyn byłoby zbyt ryzykowne. Na jednym z ujęć widać, jak X-47B z dodatkowymi podwieszanymi zbiornikami paliwa tankuje w locie myśliwiec F/A-18. Możliwość wzajemnego tankowania się w locie czyni z X-47B o wiele bardziej elastyczne narzędzie walki.
Drugie wideo, odtajnione jesienią, pokazuje prototyp AV-1 w jego pierwszym locie ze złożonym podwoziem. Dzięki dostępności 2 maszyn, próby będą przebiegać sprawniej. W przyszłym roku jeden z prototypów rozpocznie próby w ośrodku badawczym w Pax River, gdzie symuluje się lądowania i starty z pokładu lotniskowca. Próby na prawdziwym już okręcie zaplanowano na 2013 rok, a w 2014 inżynierowie chcą przeprowadzić pierwsze próby tankowania w powietrzu.
AV-1 i AV-2 stojące skrzydło w skrzydło. Technicy przy AV-2 pozwalają uświadomić sobie rozmiary X-47B. Zdjęcie to oddaje też dobrze charakterystyczną, spłaszczoną sylwetkę X-47. Maszyna pozbawiona jakichkolwiek pionowych powierzchni ma dzięki temu wydatnie zmniejszoną SPO, czyli należy to tzw. kategorii stealth.
Oba X-47B przed swoimi pierwszymi lotami przeszły próby wytrzymałości strukturalnej płatowca na specjalnych stanowiskach testowych. Na zdjęciu AV-2.
Multimedia Northrop Grumman