ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku

Od czasu ostatniego lotu Concorde'a rozwój ponaddźwiękowego lotnictwa pasażerskiego stanął pod znakiem zapytania. Producenci samolotów zamiast na superszybkich konstrukcjach woleli się skupić na bardziej ekonomicznych i wydajnych. Być może przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej jest szansa na zmianę.

ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 1
Grzegorz Nowak

Od czasu ostatniego lotu Concorde'a rozwój ponaddźwiękowego lotnictwa pasażerskiego stanął pod znakiem zapytania. Producenci samolotów zamiast na superszybkich konstrukcjach woleli się skupić na bardziej ekonomicznych i wydajnych. Być może przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej jest szansa na zmianę.

To, co widzicie na grafikach, to koncept ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego A2 zaproponowany przez LAPCAT (Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies - część Europejskiej Agencji Kosmicznej) i finansowany przez Unię Europejską. Być może projekt wydaje się niektórym z Was dziwnie znajomy - i powinien, ponieważ Reaction Engines, firma, która go opracowała, ma już na swoim koncie Skylona.

Podobieństwa miedzy tymi dwoma projektami na tym się nie kończą. Co prawda A2 nie będzie latał na orbitę, jednak silniki oraz kadłub są bardzo podobne i wykorzystują tę samą technologię zmniejszającą tarcie przy dużych prędkościach. Na pokład nowego naddźwiękowca będzie mogło wsiąść 300 pasażerów, którzy będą mknąć po niebie z maksymalną prędkością Mach 5. Według zapowiedzi koszty takiej podróży będą zbliżone do dzisiejszej klasy biznesowej.

Taka prędkość (ponad 6 tys. km/h) wymaga specjalnej konstrukcji kadłuba, dlatego zapomnijcie o oknach do podziwiania widoków. Z kolei silniki muszą być nie tylko wydajne, ale i bezpieczne, dlatego A2 miałby wykorzystywać ciekły wodór, a 200 ton paliwa na pokładzie pozwalałoby na przelot ponad 19 tys. km. Niestety na razie jeszcze wiele pracy przed naukowcami i inżynierami, stąd dosyć odległa data pierwszego lotu - 2040 rok. Wszystko zależy od tego, czy znajdą się chętni prywatni sponsorzy i wyrozumiali eurodeputowani w Parlamencie Europejskim.

  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 2
  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 3
  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 4
  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 5
  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 6
  • ESA chce stworzyć ponaddźwiękowy samolot pasażerski do 2040 roku 7
[1/6] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia