F‑35B wydobyty z dna morza. Do sieci trafiły zdjęcia wraku
W siec pojawiły się zdjęcia wyłowionego z Morza Śródziemnego wielozadaniowego samolotu bojowego F-35B Lightning II. Maszyna należąca do Royal Air Force (RAF) wpadła do wody pod koniec listopada 2021 roku. Do wypadku doszło podczas startu F-35B z pokładu brytyjskiego lotniskowca HMS Queen Elizabeth.
22.01.2022 04:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na Twitterze można znaleźć zdjęcia utraconego przez Wielką Brytanię wielozadaniowego samolotu bojowego F-35B Lightning II. Do zdarzenia doszło 17 listopada 2021 rok. Maszyna miała wykonać rutynowy lot, ale ostatecznie runęła do wody podczas startu z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth. Pilot zdążył się w porę katapultować i nie odniósł żadnych obrażeń. Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii ustaliło lokalizację F-35B w grudniu, a zdjęcia wskazują, że maszynę udało się w końcu wydobyć.
F-35B wydobyty z Morza Śródziemnego
F-35B Lightning II to jednomiejscowy i jednosilnikowy myśliwiec wielozadaniowy piątej generacji, produkowany przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Jest on naddźwiękowym samolotem krótkiego startu i pionowego lądowania, co oznacza, że może startować z krótkich pasów i lądować niemalże w każdym miejscu (nawet bez pasa startowego).
Maszyna ma długość 15,6 m, wysokość 4,36 m, a rozpiętość skrzydeł to 10,7 m. Może poruszać się z prędkością 1,6 Macha, czyli 1,6-raza szybciej niż dźwięk. W jej uzbrojeniu znajduje się m.in. działko 25 mm, dwie komory na kierowane pociski rakietowe powietrze – powietrze AAM, a także dwie komory na bomby o masie do 450 kg.
W marcu 2020 roku Jeremy Quin, sekretarz stanu ds. zamówień obronnych w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii informował, że F-35B, którego później stracili Brytyjczycy, kosztował 115 mln dolarów. Uwzględniając koszty operacji wydobycia blisko 15-tonowej maszyny z morskiego dna, można powiedzieć, że zeszłoroczny wypadek był dość kosztowny dla brytyjskiej armii.