Fotowoltaika na torach kolejowych? We Włoszech trwają testy
Firma Greenrail pokazała światu, że energia słoneczna to nie tylko domena dachowych instalacji fotowoltaicznych. Włoskie przedsiębiorstwo stworzyło panele, które można montować na podkładach kolejowych.
09.07.2024 | aktual.: 09.07.2024 12:45
Panele fotowoltaiczne stają się coraz bardziej rozpowszechnione. Wzrost ich popularności wynika głównie z potrzeby oszczędności energii w obliczu rosnących cen prądu. Coraz więcej osób, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, decyduje się na montaż "solarów". We Włoszech firma Greenrail już od lat rozwija technologię paneli montowanych na torach kolejowych.
Fotowoltaika na torach
Portal gramwzielone.pl donosi, że program pilotażowy obejmuje aktualnie kilometrowy odcinek trasy kolejowej między Modeną a Sassuolo w regionie Emilia-Romagna. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w 2018 roku, kiedy po raz pierwszy zaprezentowano panele montowane na torach.
Greenrail we współpracy z Politechniką Mediolańską przeprowadził półroczne testy efektywności energetycznej swoich paneli. Sprawdzano również wpływ warunków atmosferycznych i przejeżdżających pociągów na ich wydajność. Wyniki tych badań okazały się bardzo obiecujące. Zdaniem badaczy, panele zamontowane na torach są w stanie dostarczyć około 35 MWh energii na każdy kilometr torów rocznie.
Pierwotny projekt miał charakter prototypowy. Greenrail twierdzi, że był to ważny krok w kierunku szerokiego wdrożenia tej innowacyjnej technologii.
Co z zanieczyszczeniami z pociągów?
Jednym z głównych wyzwań jest utrzymanie czystości paneli na podkładach kolejowych, zwłaszcza biorąc pod uwagę zanieczyszczenia z pociągów. Jednak prezes Greenrail Emanuele Occhipinti zapewnia, że czyszczenie kilometrowego odcinka linii z panelami zajmuje zaledwie kilka minut. Używane są do tego specjalne maszyny z wyposażeniem w szczotki i zraszacze.
Firma podkreśla również, że instalacja paneli jest prosta i szybka. Co więcej, do produkcji podkładów używane są materiały pochodzące z recyklingu.