Kolejny "piątek na Bandcampie". Zrzekają się zysków, pieniądze idą do artystów

Muzycy, producenci czy właściciele wydawnictw to grupa mocno poturbowana przez koronawirusa. Na ratunek rzucił się serwis Bandcamp, który rozpoczął serię piątkowych dni bez pobierania prowizji. Fani wydają miliony.

Raz w miesiącu serwis Bandcamp zrzeka się prowizji.
Raz w miesiącu serwis Bandcamp zrzeka się prowizji.
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Barnaba Siegel

05.02.2021 | aktual.: 08.03.2022 14:19

666(!) milionów dolarów - tyle łącznie wydali internauci na muzyczne zakupy na Bandcampie, z czego niemal 16 milionów to ostatnie 30 dni. To pokazuje, jak wielka jest potrzeba wśród melomanów posiadania alternatywy wobec dominujących serwisów streamingowych, jak Spotify, Tidal czy Open.FM.

Bandcamp pozwala każdemu artyście założyć konto i sprzedawać swoją muzykę, zarówno cyfrowo (pliki i odtwarzanie przez stronę lub apkę), jak i fizyczne nośniki (winyle, CD, kasety) oraz gadżety. Oprócz tego muzykę można odsłuchać za darmo - ale jedynie kilka razy na utwór. Za handel serwis, naturalnie, pobiera prowizję. Jednak w czasie pandemii wyznaczył specjalne dni, w które zrzeka się jej całkowicie.

Poprzednie akcje były spektakularnym sukcesem. Podczas pierwszej (20 marca) wydano 4,3 mln dol., 15 razy więcej niż na co dzień. W szczytowej chwili schodzi kilka przedmiotów na sekundę, a średnia na cały dzień to 1 zakup co 11 sekund! Łącznie w "bandcampowe piątki" w 2020 roku 800 tys. fanów zapłaciło artystom aż 40 mln dolarów.

W "bandcampowe piątki" odbywają się też premiery płyt, singli, mixtape'ów czy okazjonalnych gadżetów. Wśród setek wykonawców i wydawnictw z całego świata nie brakuje też Polaków. We wrześniu furorę zrobiło Astigmatic Records, które wypuściło album "Kwiatostan" formacji Błoto, wyprzedany w całości w ciągu kilku godzin. Teraz proponują singiel z niepublikowanymi wcześniej utworami Henryka Debicha z lat 70., polskiego dyrygenta i legendy muzyki rozrywkowej PRL.

Henryk Debich - Monika

Dziś również widać "ruch w interesie". Gdy wejdziecie na główną stronę serwisu, pod głównymi artykułami znajduje się widżet, pokazujący, kto w danym momencie kupił muzykę lub gadżet. I kręci się jak szalony!

Kolejne "piątki" w 2021 r. odbędą się 5 marca, 2 kwietnia i 7 maja.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Zobacz także
Komentarze (2)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.