Napęd elektryczny w Boeingach 737 - izraelskie linie lotnicze tną koszty

Choć samoloty z napędem elektrycznym nie tylko istnieją, ale mogą transportować niewielkie ładunki, wciąż stanowią jedynie ciekawostkę, a nie alternatywę dla tradycyjnych maszyn. Lot dużego, elektrycznego samolotu pasażerskiego jeszcze przed nami, ale izraelskie Boeingi 737 już niedługo zyskają napęd hybrydowy. Jak będzie działać takie rozwiązanie?

Napęd elektryczny w Boeingach 737 - izraelskie linie lotnicze tną koszty 1Boeing 737 linii El Al (Fot. Wired.com)
Łukasz Michalik

Choć samoloty z napędem elektrycznym nie tylko istnieją, ale mogą transportować niewielkie ładunki, wciąż stanowią jedynie ciekawostkę, a nie alternatywę dla tradycyjnych maszyn. Lot dużego, elektrycznego samolotu pasażerskiego jeszcze przed nami, ale izraelskie Boeingi 737 już niedługo zyskają napęd hybrydowy. Jak będzie działać takie rozwiązanie?

W czasach, gdy cięcie kosztów prowadzi do takich absurdów, jak propozycje płatnej toalety w samolotach RyanAir, linie El Al postanowiły szukać oszczędności gdzie indziej i zamontować w samolotach dodatkowy napęd elektryczny.

Choć napędzanie samolotu wielkości Boeinga 737 energią z akumulatorów podczas lotu jest na razie niemożliwe, napęd elektryczny może przydać się w innych sytuacjach.

Obliczono, że Boeing 737 podczas kołowania z włączonym tylko jednym silnikiem spala około dwóch galonów (ok. 7,5 litra) paliwa na minutę. Wprawdzie ilość paliwa zużytego podczas manewrów samolotu na ziemi to tylko znikoma część tego, które spala się podczas lotu, liczy się każdy dolar oszczędności. Zapewni je elektryczny napęd przedniego koła samolotu o nazwie WheelTug.

Producent zapewnia, że dzięki temu rozwiązaniu uda się obniżyć koszty paliwa zużywanego na ziemi o 85 proc. Szacuje się, że dzięki napędowi elektrycznemu każdy lot samolotu będzie tańszy o kilkaset dolarów, zapewniając w ciągu roku 400 - 500 tys. dolarów oszczędności.

Napęd elektryczny w Boeingach 737 - izraelskie linie lotnicze tną koszty 2
Element systemu WheelTug - napędzane koło (Fot. Wired.com)

Konstruktorzy urządzenia podkreślają również, że zastosowanie WheelTuga powinno zmniejszyć liczbę awarii silników.

Testy urządzenia powinny zakończyć się do 2013 roku. Linie El Al zamierzają wdrożyć nowe rozwiązanie w 20 swoich samolotach. Firma WheelTug planuje ponadto opracowanie wersji przeznaczonej dla Airbusów A320. Może dzięki temu ceny biletów obniżą się choć o symbolicznego dolara?

Źródło: DviceWired

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek