Pożegnanie z Airbusem A340
W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.
13.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.
Zobacz także
A340 oblatano w 1991, produkcja ruszyła 2 lata później. Był to pierwszy szerokokadłubowy model dalekodystansowy w ofercie europejskiej firmy. Zaatakowano w ten sposób segment rynku, gdzie bezkonkurencyjnie dominował Boeing B777.
Produkowano 4 podstawowe modele A340, 200 i 300 należące do umownej I generacji oraz 500 i 600 do II. Różniły się one wielkością i ilością miejsc, która zależy od sposobu ich aranżacji. W wariancie 3-klasowym A340-200 przewoził 261 pasażerów, a największy A340-600 379. Standard wyposażenia zależał też od wymagań linii lotniczych.
I tak wygląda klasa ekonomiczna:
Lufthansa, model A340-311.
Chińskie Hainan Airlines, A340-642.
South African Airways, A340-313.
Klasa business:
Lufthansa, A340-642.
Air France, A340-312.
Swiss International Air Lines, A340-313X.
Pierwsza klasa:
Lufthansa, A340-313X.
Cathay Pacific Airways, A340-313X.
Emirates, A340-541.
Istnieją też wersje ekskluzywne:
Tzw. Pearl Business Class na pokładzie A340-642 Etihad Airways.
VIP-owska loża oferowana przez Etihad Airways na pokładzie A340-541.
Kokpit A340 jest ujednolicony z modelami A320 i A330. Jest to tzw. szklana kabina, z bocznymi drążkami sterującymi. Do pilotowania maszyny wystarczą 2 osoby.
Zobacz także
Modele serii 200/300 i 500/600 różniły się także napędem.
I generację napędzały 4 silniki CFM56-5C od CFM International, amerykańsko-francuskiego joint venture pomiędzy GE Aviation, a francuską Snecmą.
II generację wyposażono w turbiny od Rolls-Royce’a, serii Trent 500.
Dzięki RR Trent 500 A340-500 może wozić 313 pasażerów na ponad 16 tys. km. Ten wynik wymusił na Boeingu wprowadzenie do produkcji modelu B777-200LR.
Airbus A340-313X o nazwie własnej Bourkhan, własność Romana Abramowicza. Ogólnie zamówiono 379 sztuk A340. Wynik słaby w porównaniu z B777, których wyprodukowano ponad 950 i wciąż są zamówienia na nowe. Wadą A340 były jego 4 silniki, B777 ma tylko 2, a to oznacza niższe koszty przy porównywalnych osiągach.
Ląduje ‘Konrad Adenauer’ w barwach Luftwaffe, czyli wariant specjalny A340-313 dla kanclerz lub kanclerza RFN. Mimo braku znaczącego sukcesu A340 stanowi ważny etap w historii Airbusa. Pozwolił zdobyć doświadczenie w konstruowaniu i eksploatacji szerokokadłubowych liniowców, zdolnych do międzykontynentalnych przelotów bez międzylądowań. I ostatecznie zdetronizować Boeinga jako globalnego producenta samolotów pasażerskich numer 1.
A tak powstawał A340-600. Filmik pokazuje końcowy etap montażu. W kadrach widać też specjalny samolot transportowy Airbus Beluga:
Airbus A340-600 Final Assembly Video [HQ]
I jako bonus reklama A340 sprzed kilku lat:
A Unique Look At The A340
Następcą A340 ma być A350, 2-silnikowy model budowany z szerokim użyciem kompozytów.
Airbus w ten sposób chce nawiązać walkę o klienta z 2 modelami Boeinga, B787 i B777.