Pożegnanie z Airbusem A340

Pożegnanie z Airbusem A340

Mark Kwiatkowski via AirlinersNet
Mark Kwiatkowski via AirlinersNet
Adam Maciejewski
13.11.2011 13:25, aktualizacja: 11.03.2022 09:46

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

Zobacz także:
Ile waży Internet?
Ile waży Internet?
Cesar Prieto Lorente via AirlinersNet
Cesar Prieto Lorente via AirlinersNet

A340 oblatano w 1991, produkcja ruszyła 2 lata później. Był to pierwszy szerokokadłubowy model dalekodystansowy w ofercie europejskiej firmy. Zaatakowano w ten sposób segment rynku, gdzie bezkonkurencyjnie dominował Boeing B777.

Władimir Woronow via AirlinersNet
Władimir Woronow via AirlinersNet

Produkowano 4 podstawowe modele A340, 200 i 300 należące do umownej I generacji oraz 500 i 600 do II. Różniły się one wielkością i ilością miejsc, która zależy od sposobu ich aranżacji. W wariancie 3-klasowym A340-200 przewoził 261 pasażerów, a największy A340-600 379. Standard wyposażenia zależał też od wymagań linii lotniczych.

I tak wygląda klasa ekonomiczna:

Ken Iwelumo via AirlinersNet
Ken Iwelumo via AirlinersNet

Lufthansa, model A340-311.

Guiqi2006 via AirlinersNet
Guiqi2006 via AirlinersNet

Chińskie Hainan Airlines, A340-642.

Tomasz Janiak via AirlinersNet
Tomasz Janiak via AirlinersNet

South African Airways, A340-313.

Klasa business:

Felix Gottwald via AirlinersNet
Felix Gottwald via AirlinersNet

Lufthansa, A340-642.

F-ILIP via AirlinersNet
F-ILIP via AirlinersNet

Air France, A340-312.

Daniel P Fretwell via AirlinersNet
Daniel P Fretwell via AirlinersNet

Swiss International Air Lines, A340-313X.

Pierwsza klasa:

BravoAlpha via AirlinersNet
BravoAlpha via AirlinersNet

Lufthansa, A340-313X.

WuYidan via AirlinersNet
WuYidan via AirlinersNet

Cathay Pacific Airways, A340-313X.

Lars Hentschel via AirlinersNet
Lars Hentschel via AirlinersNet

Emirates, A340-541.

Istnieją też wersje ekskluzywne:

Sam Chui via AirlinersNet
Sam Chui via AirlinersNet

Tzw. Pearl Business Class na pokładzie A340-642 Etihad Airways.

Sam Chui via AirlinersNet
Sam Chui via AirlinersNet

VIP-owska loża oferowana przez Etihad Airways na pokładzie A340-541.

Airbus
Airbus

Kokpit A340 jest ujednolicony z modelami A320 i A330. Jest to tzw. szklana kabina, z bocznymi drążkami sterującymi. Do pilotowania maszyny wystarczą 2 osoby.

Daniel Villa León via AirlinersNet
Daniel Villa León via AirlinersNet

Modele serii 200/300 i 500/600 różniły się także napędem.

David Monniaux
David Monniaux

I generację napędzały 4 silniki CFM56-5C od CFM International, amerykańsko-francuskiego joint venture pomiędzy GE Aviation, a francuską Snecmą.

Christian Galliker via AirlinersNet
Christian Galliker via AirlinersNet

II generację wyposażono w turbiny od Rolls-Royce’a, serii Trent 500.

JJSS via AirlniersNet
JJSS via AirlniersNet

Dzięki RR Trent 500 A340-500 może wozić 313 pasażerów na ponad 16 tys. km. Ten wynik wymusił na Boeingu wprowadzenie do produkcji modelu B777-200LR.

Roland Nussbaumer
Roland Nussbaumer

Airbus A340-313X o nazwie własnej Bourkhan, własność Romana Abramowicza. Ogólnie zamówiono 379 sztuk A340. Wynik słaby w porównaniu z B777, których wyprodukowano ponad 950 i wciąż są zamówienia na nowe. Wadą A340 były jego 4 silniki, B777 ma tylko 2, a to oznacza niższe koszty przy porównywalnych osiągach.

Rainer Bexten via AirlinersNet
Rainer Bexten via AirlinersNet

Ląduje ‘Konrad Adenauer’ w barwach Luftwaffe, czyli wariant specjalny A340-313 dla kanclerz lub kanclerza RFN. Mimo braku znaczącego sukcesu A340 stanowi ważny etap w historii Airbusa. Pozwolił zdobyć doświadczenie w konstruowaniu i eksploatacji szerokokadłubowych liniowców, zdolnych do międzykontynentalnych przelotów bez międzylądowań. I ostatecznie zdetronizować Boeinga jako globalnego producenta samolotów pasażerskich numer 1.

A tak powstawał A340-600. Filmik pokazuje końcowy etap montażu. W kadrach widać też specjalny samolot transportowy Airbus Beluga:

Airbus A340-600 Final Assembly Video [HQ]

I jako bonus reklama A340 sprzed kilku lat:

A Unique Look At The A340

Następcą A340 ma być A350, 2-silnikowy model budowany z szerokim użyciem kompozytów.

Airbus w ten sposób chce nawiązać walkę o klienta z 2 modelami Boeinga, B787 i B777.

Krzysztof Kaczala via AirlinersNet
Krzysztof Kaczala via AirlinersNet
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)