Pożegnanie z Airbusem A340

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

Pożegnanie z Airbusem A340 1Mark Kwiatkowski via AirlinersNet
Adam Maciejewski

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

Pożegnanie z Airbusem A340 2
Cesar Prieto Lorente via AirlinersNet

A340 oblatano w 1991, produkcja ruszyła 2 lata później. Był to pierwszy szerokokadłubowy model dalekodystansowy w ofercie europejskiej firmy. Zaatakowano w ten sposób segment rynku, gdzie bezkonkurencyjnie dominował Boeing B777.

Pożegnanie z Airbusem A340 3
Władimir Woronow via AirlinersNet

Produkowano 4 podstawowe modele A340, 200 i 300 należące do umownej I generacji oraz 500 i 600 do II. Różniły się one wielkością i ilością miejsc, która zależy od sposobu ich aranżacji. W wariancie 3-klasowym A340-200 przewoził 261 pasażerów, a największy A340-600 379. Standard wyposażenia zależał też od wymagań linii lotniczych.

I tak wygląda klasa ekonomiczna:

Pożegnanie z Airbusem A340 4
Ken Iwelumo via AirlinersNet

Lufthansa, model A340-311.

Pożegnanie z Airbusem A340 5
Guiqi2006 via AirlinersNet

Chińskie Hainan Airlines, A340-642.

Pożegnanie z Airbusem A340 6
Tomasz Janiak via AirlinersNet

South African Airways, A340-313.

Klasa business:

Pożegnanie z Airbusem A340 7
Felix Gottwald via AirlinersNet

Lufthansa, A340-642.

Pożegnanie z Airbusem A340 8
F-ILIP via AirlinersNet

Air France, A340-312.

Pożegnanie z Airbusem A340 9
Daniel P Fretwell via AirlinersNet

Swiss International Air Lines, A340-313X.

Pierwsza klasa:

Pożegnanie z Airbusem A340 10
BravoAlpha via AirlinersNet

Lufthansa, A340-313X.

Pożegnanie z Airbusem A340 11
WuYidan via AirlinersNet

Cathay Pacific Airways, A340-313X.

Pożegnanie z Airbusem A340 12
Lars Hentschel via AirlinersNet

Emirates, A340-541.

Istnieją też wersje ekskluzywne:

Pożegnanie z Airbusem A340 13
Sam Chui via AirlinersNet

Tzw. Pearl Business Class na pokładzie A340-642 Etihad Airways.

Pożegnanie z Airbusem A340 14
Sam Chui via AirlinersNet

VIP-owska loża oferowana przez Etihad Airways na pokładzie A340-541.

Pożegnanie z Airbusem A340 15
Airbus

Kokpit A340 jest ujednolicony z modelami A320 i A330. Jest to tzw. szklana kabina, z bocznymi drążkami sterującymi. Do pilotowania maszyny wystarczą 2 osoby.

Pożegnanie z Airbusem A340 16
Daniel Villa León via AirlinersNet

Modele serii 200/300 i 500/600 różniły się także napędem.

Pożegnanie z Airbusem A340 17
David Monniaux

I generację napędzały 4 silniki CFM56-5C od CFM International, amerykańsko-francuskiego joint venture pomiędzy GE Aviation, a francuską Snecmą.

Pożegnanie z Airbusem A340 18
Christian Galliker via AirlinersNet

II generację wyposażono w turbiny od Rolls-Royce’a, serii Trent 500.

Pożegnanie z Airbusem A340 19
JJSS via AirlniersNet

Dzięki RR Trent 500 A340-500 może wozić 313 pasażerów na ponad 16 tys. km. Ten wynik wymusił na Boeingu wprowadzenie do produkcji modelu B777-200LR.

Pożegnanie z Airbusem A340 20
Roland Nussbaumer

Airbus A340-313X o nazwie własnej Bourkhan, własność Romana Abramowicza. Ogólnie zamówiono 379 sztuk A340. Wynik słaby w porównaniu z B777, których wyprodukowano ponad 950 i wciąż są zamówienia na nowe. Wadą A340 były jego 4 silniki, B777 ma tylko 2, a to oznacza niższe koszty przy porównywalnych osiągach.

Pożegnanie z Airbusem A340 21
Rainer Bexten via AirlinersNet

Ląduje ‘Konrad Adenauer’ w barwach Luftwaffe, czyli wariant specjalny A340-313 dla kanclerz lub kanclerza RFN. Mimo braku znaczącego sukcesu A340 stanowi ważny etap w historii Airbusa. Pozwolił zdobyć doświadczenie w konstruowaniu i eksploatacji szerokokadłubowych liniowców, zdolnych do międzykontynentalnych przelotów bez międzylądowań. I ostatecznie zdetronizować Boeinga jako globalnego producenta samolotów pasażerskich numer 1.

A tak powstawał A340-600. Filmik pokazuje końcowy etap montażu. W kadrach widać też specjalny samolot transportowy Airbus Beluga:

Airbus A340-600 Final Assembly Video [HQ]

I jako bonus reklama A340 sprzed kilku lat:

A Unique Look At The A340

Następcą A340 ma być A350, 2-silnikowy model budowany z szerokim użyciem kompozytów.

Airbus w ten sposób chce nawiązać walkę o klienta z 2 modelami Boeinga, B787 i B777.

Pożegnanie z Airbusem A340 22
Krzysztof Kaczala via AirlinersNet
Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥