Nowe odkrycie - planeta łudząco podobna do Ziemi

Nowe odkrycie - planeta łudząco podobna do Ziemi

Nowe odkrycie - planeta łudząco podobna do Ziemi
Grzegorz Nowak
02.09.2011 11:00, aktualizacja: 11.03.2022 11:00

Naukowcy poszukujący planet poza Układem Słonecznym mają powody do radości. Udało się znaleźć świat, który przypomina naszą Ziemię, więc może okazać się zdatny do życia. Czy to dobry kandydat do kolonizacji w odległej przyszłości?

Naukowcom udało się namierzyć planetę odległą o 31 lat świetlnych od Ziemi. Ma ona wiele cech przemawiających za tym, że może być miejscem, w którym przetrwa życie. Glob o nazwie HD85512b krąży wokół pomarańczowego karła w gwiazdozbiorze Żagla i pod względem odległości od swojej gwiazdy oraz masy jest najbardziej podobną do Ziemi planetą, jaką do tej pory udało się znaleźć.

Podobnych do Ziemi planet odkryto niewiele. Z pewnością pamiętacie, jak wielką sensację wzbudziło odkrycie jednej z nich krążącej wokół gwiazdy Gliese.

Zebrane dane wskazują na to, że HD85512b ma masę 3,5 razy większą od Ziemi i krąży po orbicie, która sprawia, że na powierzchni nie jest ani za zimno, ani za gorąco. W takich warunkach na planecie może się znaleźć woda w stanie ciekłym, a atmosfera może się składać z tlenu i azotu, podobnie jak u nas.

Czy ta planeta jest niepowtarzalna? (fot. Flickr.com/NASA Goddard Space Flight Center/lic. CC)

Już te cechy dają szansę na warunki wystarczające dla życia, jednak na tym zalety planety się nie kończą. Orbita jest niemal dokładnym okręgiem, a HD85512b krąży stabilnie, co chroni przed nagłymi zmianami klimatu. Układ planetarny jest starszy od naszego o miliard lat i było sporo czasu na rozwój życia. Dodatkowo stara gwiazda jest mniej aktywna i dzięki temu atmosfera planety nie jest narażona na destabilizację (w przeciwieństwie do naszego Słońca).

Niestety to wszystko domysły - za pomocą dzisiejszych technologii nie da się określić, czy planeta rzeczywiście ma atmosferę, a przecież jest to warunek niezbędny dla życia. Co prawda pod względem ilości otrzymywanego ciepła od swojej gwiazdy bliżej jest HD85512b do Wenus niż do Ziemi, ale jeśli tylko znajdą się tam chmury, ilość gorąca na powierzchni nie będzie zabójcza.

Szkoda tylko, że prędko się o tym nie przekonamy, bo do stworzenia statków, które pokonają 31 lat świetlnych, jeszcze nam daleko.

Źródło: popsci.com