Oto światła, o których marzą kierowcy: nie przeszkadza im deszcz i nie oślepiają!

Prawdopodobnie każdy kierowca zna to uczucie, gdy w nocy, podczas deszczu, światła innych pojazdów oślepiają wyjątkowo skutecznie, odbijając się od mokrych powierzchni. Inżynierowie z Carnegie Mellon University wpadli na pomysł, jak uniknąć tych niedogodności.

Fot. Cs.cmu.edu/smartheadlight
Fot. Cs.cmu.edu/smartheadlight
Łukasz Michalik

Jak oświetlić i nie oślepić?

Producenci samochodów muszą zazwyczaj pogodzić dwie przeciwstawne kwestie: muszą zapewnić kierowcy jak najlepszą widoczność, ale jednocześnie uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi.

Przez lata powstało wiele ciekawych propozycji – od świateł adaptacyjnych, zmieniających oświetlany obszar w zależności od prędkości i wykonywanych manewrów, poprzez różne systemy wykrywania pojazdów, po zaprezentowane przez Volvo rozwiązanie o nazwie Active High Beam Control (więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Modlitwy kierowców zostały wysłuchane. Volvo ma sposób na oślepiające światła!”.

Setki tysięcy luster

Próbę rozwiązania tego problemu przedstawił również zespół inżynierów z Carnegie Mellon Robotics Institute. Ich dzieło to prototypowe oświetlenie, w którym zastosowano jedno źródło światła o jasności 4700 lumenów oraz matrycę, składającą się z 800 tys. mikroskopijnych zwierciadeł, z których każde może być niezależnie sterowane przez komputer.

Oto światła, o których marzą kierowcy: nie przeszkadza im deszcz i nie oślepiają

W połączeniu z kamerą podczerwieni, daje to wyjątkowe możliwości. Po wykryciu nadjeżdżających pojazdów, algorytm sterujący oświetleniem zmienia na bieżąco jego parametry w taki sposób, by uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi, a jednocześnie by dobrze oświetlić pole widzenia kierowcy.

Światła omijające krople deszczu

Jest to udoskonalenie pomysłu, rozwijanego od 2012 roku, który zakłada, że oświetlenie ma reagować również na aktualną pogodę, zmieniając swoje parametry w przypadku opadów deszczu lub śniegu w taki sposób, by światło odbite od kropel czy płatków nie oślepiało kierowcy, a jednocześnie by oświetlało jak największy obszar przed samochodem.

Smart Headlights

Co więcej, w przyszłości planowane jest wyposażenie go w jeszcze większe możliwości, dzięki którym będzie w stanie reagować na sytuację na drodze i np. doświetlać jakieś nietypowe obiekty, uzupełniać – poprzez wyświetlanie na drodze różnych symboli – oznaczenia drogowe czy dzięki GPS-owi reagować na manewry, które kierowca dopiero będzie wykonywał.

Dopracowanie prototypu zajmie jednak jeszcze co najmniej pół roku. Twórcy inteligentnego urządzenia mają jednak nadzieję, że po tym czasie uda się im skomercjalizować opracowaną technologię. Miejmy nadzieję, że producenci samochodów będą zainteresowani!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.