Pierwszy elektryczny wodolot wchodzi do produkcji. Parametry łodzi imponują

Pierwszy w pełni elektryczny wodolot pasażerski przeszedł wstępne testy. Łódź Candela P-12 może pochwalić się rekordową prędkością, a do tego oferuje niewielkie zużycie energii elektrycznej. Sprzęt trafił do masowej produkcji, więc zainteresowani będą mogli go kupić na własność.

Candela P-12 to pierwszy w pełni elektryczny wodolot do przewozu pasażerów
Candela P-12 to pierwszy w pełni elektryczny wodolot do przewozu pasażerów
Źródło zdjęć: © Candela Technology AB
Paweł Maziarz

28.11.2023 | aktual.: 28.11.2023 17:37

Łodzie z napędem elektrycznym nie są niczym nowym. Jakiś czas temu opracowano pasażerską łódź podwodną z napędem solarnym. Niektórzy nawet sami eksperymentują z takimi wynalazkami i montują na łodzi panele słoneczne.

Szwedzka firma Candela Technology AB opracowała pierwszą na świecie całkowicie elektryczną łódź wodolotową (czyli tzw. wodolot). Konstrukcja odbyła już swój próbny rejs i trafiła do masowej produkcji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy na świecie elektryczny wodolot

Candela P-12 to pierwszy tego typu projekt w wersji pasażerskiej. Standardowa wersja łodzi - Shuttle - mierzy niecałe 12 metrów i może pomieścić 30 pasażerów (do tego przewidziano miejsce na rowery i wózki dziecięce). Producent przygotował też wersję Business, która wyróżnia się luksusowym wnętrzem, ale może pomieścić od 12 do 20 pasażerów z walizkami.

Wnętrze łodzi Candela P-12 w wersji Business
Wnętrze łodzi Candela P-12 w wersji Business© Candela Technology AB

P-12 to platforma, która zaspokoi potrzeby szerokiego grona klientów. Niezależnie od tego, czy chodzi o flotę do transportu publicznego, obsługi VIP czy klientów prywatnych, zrewolucjonizuje ona sposób, w jakim podróżujemy po wodzie.

Gustav HasselskogCEO Candela Technology

Parametry łodzi wyglądają imponująco

Candela P-12 przypomina klasyczny wodolot. Zastosowanie specjalnej konstrukcji z dwoma "skrzydłami" pozwoliło zmniejszyć opór na wodzie, dzięki czemu łódź może płynąć szybciej względem tradycyjnych statków - maksymalna prędkość sięga 30 węzłów, co stanowi rekord wśród pasażerskich łodzi z napędem elektrycznym.

"Szybowanie" pozwala też zmniejszyć zużycie energii elektrycznej. Producent chwali się, że Candela P-12 zużywa o 80 proc. mniej energii niż standardowe statki, a przy tym oferuje zasięg do 50 mil morskich (92 km).

Nie będzie problemu z chorobą morską

Producent zadbał o komfort pasażerów. Łódź wyposażono w czujniki i system komputerowy mierzący wysokość fal i prędkość wiatru, co pozwala ustabilizować statek przy złych warunkach pogodowych. Producent twierdzi, że nowe rozwiązanie pozwala ograniczyć odczuwanie przeciążenia aż o 90 proc. względem tradycyjnych łodzi pasażerskich.

Candela P12 obecnie wchodzi do produkcji seryjnej w fabryce pod Sztokholmem. Łódź w wersji Shuttle zostanie testowo wdrożona do sieci transportu publicznego w Sztokholmie w 2024 roku.

Paweł Maziarz, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.