Polska lokomotywa wodorowa PESA. Została dopuszczona do eksploatacji

PESA SM42-6Dn to polska lokomotywa wodorowa, za której budowę odpowiada firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Spółka poinformowała, że pojazd otrzymał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.

Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Źródło zdjęć: © PESA

Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn powstała w wyniku modernizacji lokomotywy SM42. Jak czytamy na stronie PESA, jest to efekt pierwszego etapu programu wdrożenia technologii wodorowych w napędach pojazdów szynowych. Doświadczenie, które PESA pozyska przy jego realizacji, ma posłużyć podczas projektowania pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym.

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, lokomotywa PESA SM42-6Dn otrzymała świadectwo eksploatacji, dzięki czemu możliwe będzie użytkowanie jej na polskich torach. Na potrzeby budowy tej wodorowej lokomotywy bydgoska spółka podejmowała współprace zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Acefast Crystal (2) T8?

- Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska - powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.

Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn © PESA

Lokomotywa SM42-6Dn to manewrowa czteroosiowa lokomotywa z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180 kW. Energię do jej zasilania wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Lokomotywa wyposażona jest w system jazdy autonomicznej, który umożliwia maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w trakcie ustawiania składów. PESA SM42-6Dn wyposażona jest też w system rozpoznawania przeszkód.

"Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy" - czytamy w komunikacie PESA.

Rozwój technologii wodorowych może być dobrym krokiem w kierunku optymalnego wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii, takich jak energetyka wiatrowa lub fotowoltaika. Wodór może pozwolić na jej wygodne i wydajne magazynowanie i wykorzystywanie poza miejscem wytworzenia.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek