Polska lokomotywa wodorowa PESA. Została dopuszczona do eksploatacji

PESA SM42-6Dn to polska lokomotywa wodorowa, za której budowę odpowiada firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Spółka poinformowała, że pojazd otrzymał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.

Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Źródło zdjęć: © PESA

10.06.2023 | aktual.: 11.06.2023 10:55

Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn powstała w wyniku modernizacji lokomotywy SM42. Jak czytamy na stronie PESA, jest to efekt pierwszego etapu programu wdrożenia technologii wodorowych w napędach pojazdów szynowych. Doświadczenie, które PESA pozyska przy jego realizacji, ma posłużyć podczas projektowania pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym.

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, lokomotywa PESA SM42-6Dn otrzymała świadectwo eksploatacji, dzięki czemu możliwe będzie użytkowanie jej na polskich torach. Na potrzeby budowy tej wodorowej lokomotywy bydgoska spółka podejmowała współprace zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

- Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska - powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.

Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn © PESA

Lokomotywa SM42-6Dn to manewrowa czteroosiowa lokomotywa z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180 kW. Energię do jej zasilania wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Lokomotywa wyposażona jest w system jazdy autonomicznej, który umożliwia maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w trakcie ustawiania składów. PESA SM42-6Dn wyposażona jest też w system rozpoznawania przeszkód.

"Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy" - czytamy w komunikacie PESA.

Rozwój technologii wodorowych może być dobrym krokiem w kierunku optymalnego wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii, takich jak energetyka wiatrowa lub fotowoltaika. Wodór może pozwolić na jej wygodne i wydajne magazynowanie i wykorzystywanie poza miejscem wytworzenia.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (172)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.