Samsung Gear VR: wirtualna rzeczywistość zamiast bajki na dobranoc

Do pomysłowych zastosowań dla wirtualnej rzeczywistości dołączyło właśnie kolejne. Z myślą o goglach Gear VR Samsung opracował aplikację, dzięki której można zdalnie opowiedzieć dziecku bajkę na dobranoc.

Samsung Gear VR
Samsung Gear VR
Łukasz Michalik

04.05.2016 | aktual.: 10.03.2022 09:46

Bajki i VR

Do czego można wykorzystać wirtualną rzeczywistość? Samsung wpadł na pomysł, by zagospodarować dość nietypową niszę: bajki, opowiadane dzieciom na dobranoc. Pomysł jest prosty: gdy rodzic z jakiegoś powodu nie może osobiście ułożyć dziecka do snu i opowiedzieć mu bajki, z pomocą przyjdzie technologia.

Przykładów takiej sytuacji jest wiele - wyjazd, delegacja czy choćby pobyt w szpitalu nieraz sprawiają, że dzieciaki muszą zasypiać z dala od rodziców. Aby trochę osłodzić czas rozłąki, Samsung zaproponował nietypowe rozwiązanie.

Jest nim aplikacja Bedtime VR Stories, pozwalająca rodzicom i dzieciom spotkać się w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki niej, mimo dzielącej ich odległości, mogą wspólnie uczestniczyć w wirtualnych przygodach, gdzie np. rodzic może być narratorem oglądanej przez dziecko bajki.

Bedtime VR Stories: wirtualne bajki na dobranoc

Samsung podkreśla, że Bedtime VR Stories nie jest standardowym rozwiązaniem i nie ma zastąpić rodzinie prawdziwego spotkania i wspólnego spędzania czasu, i jest kołem ratunkowym, które powinno być stosowane w sytuacjach awaryjnych.

Mimo tego oczami wyobraźni już widzę te demoty i żale, wylewane na Facebooku czy Wykopie, sprowadzające się do stwierdzenia, że dawniej dzieci miały dzieciństwo, a teraz zamiast kochających rodziców bajki opowiada im Gear VR. I wiecie co? Te utytłane w nostalgii komentarze to bzdura, jakich mało, bo to przecież od nas zależy jak i z których gadżetów korzystamy.

Jestem daleki od tego, by narzekać na Samsunga czy winić technologię. To wspaniale, że wraz z jej rozwojem pojawiają się nowe możliwości. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że – jak w przypadku Bedtime VR Stories – będą wykorzystywane rozumnie i z umiarem. Odpowiedzialność za rodzinne relacje ponoszą członkowie rodziny, a nie technologia czy elektroniczne gadżety.

Bedtime VR Stories
Bedtime VR Stories

Samsung Gear VR nie dla dzieci

Przyznam, jednak że mimo wszystko mam mieszane uczucia. Jestem daleki od oskarżania technologii o zło tego świata, ale zastanawia mnie coś innego - wpływ seansu z VR na zasypianie.

Zależność pomiędzy jasnym światłem ekranu i wydzielaniem melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego m.in. za cykl dobowy, jest nieźle udokumentowana. Mam w związku z tym wątpliwości, czy serwowanie przed zaśnięciem seansu z ekranem, umieszczonym tuż przed oczami jest najszczęśliwszym pomysłem.

Samsung Bedtime VR Stories
Samsung Bedtime VR Stories

Wątpliwości ma chyba również sam Samsung – zwróciliście uwagę, że na filmie promującym usługę gogle Gear VR ma na głowie tylko dorosły, a dziecko korzysta z ozdobnej wersji Cardboarda? Wytłumaczeniem może być fakt, że według Samsunga gogle VR są niezalecane dla użytkowników poniżej 13 roku życia.

Sama idea, by wirtualna rzeczywistość stała się sposobem na przeżywanie tego samego mimo dzielącej rodziców i dzieci odległości, wydaje mi się jednak fantastycznym pomysłem. Pozostaje jednak życzyć jej użytkownikom, by musieli z niej korzystać jak najrzadziej.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.