Skręcać czy nie skręcać? Oto, jak zostawiać koła po zaparkowaniu

Skręcanie kół w aucie
Skręcanie kół w aucie
Źródło zdjęć: © Freepik

18.06.2024 09:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Temat skręcania kół po zaparkowaniu auta budzi wiele emocji wśród kierowców. Niektórzy uważają, że takie działanie jest niepotrzebne, a wręcz szkodliwe dla pojazdu, podczas gdy inni widzą w nim praktyczne korzyści. Przyjrzyjmy się argumentom obydwu stron.

Dlaczego warto skręcać koła po zaparkowaniu

Większość kierowców po zakończeniu manewru parkowania ustawia koła na prosto. Nie zawsze jednak potrafią wyjaśnić, dlaczego to robią i czy jest to korzystne w każdej sytuacji. Okazuje się, że pozostawienie skręconych kół może mieć swoje zalety.

Jednym z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy decydują się na pozostawienie skręconych kół, jest parkowanie na powierzchni o lekkim nachyleniu. Skręcenie kół może zapobiec stoczeniu się pojazdu, w przypadku gdy hamulec ręczny zawiedzie. Kolejnym argumentem jest to, że prostowanie kół na postoju może potencjalnie szkodzić pewnym układom w starszych modelach samochodów.

Eksperci potwierdzają, że te obawy mają sens, ale tylko w przypadku wspomnianych starszych aut. Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy zabezpieczające przed stoczeniem oraz chroniące układy przed uszkodzeniami podczas kręcenia kierownicą na postoju. Oznacza to, że w nowszych modelach aut skręcanie kół po zaparkowaniu nie powinno mieć negatywnych skutków. Natomiast właściciele starszych pojazdów mogą czasem skorzystać z tej praktyki dla dodatkowego zabezpieczenia.

Skręcanie kół na postoju - argumenty przeciw

Przeciwnicy skręcania kół po zaparkowaniu również mają swoje racje. Ich zdaniem przede wszystkim jest to kwestia estetyki – skręcone koła mogą wyglądać niechlujnie i świadczyć o złych manierach kierowcy. Dodatkowo, współczesne auta są wyposażone w systemy wspomagania kierownicy, dzięki czemu skręcanie kół na postoju nie wymaga dużego wysiłku, jak to miało miejsce w starszych modelach.

Ponadto, nowoczesne technologie zastosowane w samochodach sprawiają, że kręcenie kół na postoju nie szkodzi żadnym układom, w tym pompie wspomagania. Również obawa przed stoczeniem się auta jest mniej uzasadniona, ponieważ awarie hamulca ręcznego są obecnie bardzo rzadkie.

Skręcanie kół po zaparkowaniu może być przydatne w określonych sytuacjach, szczególnie dla właścicieli starszych samochodów, parkujących na pochyłych powierzchniach. Jednak w nowoczesnych autach, wyposażonych w zaawansowane systemy zabezpieczające, takie działanie nie jest konieczne i nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści. Decyzja o skręcaniu kół pozostaje więc kwestią indywidualnych preferencji i warunków, w jakich parkujemy nasze pojazdy.