Skręcać czy nie skręcać? Oto, jak zostawiać koła po zaparkowaniu
Temat skręcania kół po zaparkowaniu auta budzi wiele emocji wśród kierowców. Niektórzy uważają, że takie działanie jest niepotrzebne, a wręcz szkodliwe dla pojazdu, podczas gdy inni widzą w nim praktyczne korzyści. Przyjrzyjmy się argumentom obydwu stron.
18.06.2024 09:45
Dlaczego warto skręcać koła po zaparkowaniu
Większość kierowców po zakończeniu manewru parkowania ustawia koła na prosto. Nie zawsze jednak potrafią wyjaśnić, dlaczego to robią i czy jest to korzystne w każdej sytuacji. Okazuje się, że pozostawienie skręconych kół może mieć swoje zalety.
Jednym z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy decydują się na pozostawienie skręconych kół, jest parkowanie na powierzchni o lekkim nachyleniu. Skręcenie kół może zapobiec stoczeniu się pojazdu, w przypadku gdy hamulec ręczny zawiedzie. Kolejnym argumentem jest to, że prostowanie kół na postoju może potencjalnie szkodzić pewnym układom w starszych modelach samochodów.
Eksperci potwierdzają, że te obawy mają sens, ale tylko w przypadku wspomnianych starszych aut. Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy zabezpieczające przed stoczeniem oraz chroniące układy przed uszkodzeniami podczas kręcenia kierownicą na postoju. Oznacza to, że w nowszych modelach aut skręcanie kół po zaparkowaniu nie powinno mieć negatywnych skutków. Natomiast właściciele starszych pojazdów mogą czasem skorzystać z tej praktyki dla dodatkowego zabezpieczenia.
Skręcanie kół na postoju - argumenty przeciw
Przeciwnicy skręcania kół po zaparkowaniu również mają swoje racje. Ich zdaniem przede wszystkim jest to kwestia estetyki – skręcone koła mogą wyglądać niechlujnie i świadczyć o złych manierach kierowcy. Dodatkowo, współczesne auta są wyposażone w systemy wspomagania kierownicy, dzięki czemu skręcanie kół na postoju nie wymaga dużego wysiłku, jak to miało miejsce w starszych modelach.
Ponadto, nowoczesne technologie zastosowane w samochodach sprawiają, że kręcenie kół na postoju nie szkodzi żadnym układom, w tym pompie wspomagania. Również obawa przed stoczeniem się auta jest mniej uzasadniona, ponieważ awarie hamulca ręcznego są obecnie bardzo rzadkie.
Skręcanie kół po zaparkowaniu może być przydatne w określonych sytuacjach, szczególnie dla właścicieli starszych samochodów, parkujących na pochyłych powierzchniach. Jednak w nowoczesnych autach, wyposażonych w zaawansowane systemy zabezpieczające, takie działanie nie jest konieczne i nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści. Decyzja o skręcaniu kół pozostaje więc kwestią indywidualnych preferencji i warunków, w jakich parkujemy nasze pojazdy.