Skręcać czy nie skręcać? Oto, jak zostawiać koła po zaparkowaniu

Temat skręcania kół po zaparkowaniu auta budzi wiele emocji wśród kierowców. Niektórzy uważają, że takie działanie jest niepotrzebne, a wręcz szkodliwe dla pojazdu, podczas gdy inni widzą w nim praktyczne korzyści. Przyjrzyjmy się argumentom obydwu stron.

Skręcanie kół w aucie
Skręcanie kół w aucie
Źródło zdjęć: © Freepik

18.06.2024 09:45

Dlaczego warto skręcać koła po zaparkowaniu

Większość kierowców po zakończeniu manewru parkowania ustawia koła na prosto. Nie zawsze jednak potrafią wyjaśnić, dlaczego to robią i czy jest to korzystne w każdej sytuacji. Okazuje się, że pozostawienie skręconych kół może mieć swoje zalety.

Jednym z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy decydują się na pozostawienie skręconych kół, jest parkowanie na powierzchni o lekkim nachyleniu. Skręcenie kół może zapobiec stoczeniu się pojazdu, w przypadku gdy hamulec ręczny zawiedzie. Kolejnym argumentem jest to, że prostowanie kół na postoju może potencjalnie szkodzić pewnym układom w starszych modelach samochodów.

Eksperci potwierdzają, że te obawy mają sens, ale tylko w przypadku wspomnianych starszych aut. Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy zabezpieczające przed stoczeniem oraz chroniące układy przed uszkodzeniami podczas kręcenia kierownicą na postoju. Oznacza to, że w nowszych modelach aut skręcanie kół po zaparkowaniu nie powinno mieć negatywnych skutków. Natomiast właściciele starszych pojazdów mogą czasem skorzystać z tej praktyki dla dodatkowego zabezpieczenia.

Skręcanie kół na postoju - argumenty przeciw

Przeciwnicy skręcania kół po zaparkowaniu również mają swoje racje. Ich zdaniem przede wszystkim jest to kwestia estetyki – skręcone koła mogą wyglądać niechlujnie i świadczyć o złych manierach kierowcy. Dodatkowo, współczesne auta są wyposażone w systemy wspomagania kierownicy, dzięki czemu skręcanie kół na postoju nie wymaga dużego wysiłku, jak to miało miejsce w starszych modelach.

Ponadto, nowoczesne technologie zastosowane w samochodach sprawiają, że kręcenie kół na postoju nie szkodzi żadnym układom, w tym pompie wspomagania. Również obawa przed stoczeniem się auta jest mniej uzasadniona, ponieważ awarie hamulca ręcznego są obecnie bardzo rzadkie.

Skręcanie kół po zaparkowaniu może być przydatne w określonych sytuacjach, szczególnie dla właścicieli starszych samochodów, parkujących na pochyłych powierzchniach. Jednak w nowoczesnych autach, wyposażonych w zaawansowane systemy zabezpieczające, takie działanie nie jest konieczne i nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści. Decyzja o skręcaniu kół pozostaje więc kwestią indywidualnych preferencji i warunków, w jakich parkujemy nasze pojazdy.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (118)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.