Skręcać czy nie skręcać? Oto, jak zostawiać koła po zaparkowaniu

Temat skręcania kół po zaparkowaniu auta budzi wiele emocji wśród kierowców. Niektórzy uważają, że takie działanie jest niepotrzebne, a wręcz szkodliwe dla pojazdu, podczas gdy inni widzą w nim praktyczne korzyści. Przyjrzyjmy się argumentom obydwu stron.

Skręcanie kół w aucieSkręcanie kół w aucie
Źródło zdjęć: © Freepik

Dlaczego warto skręcać koła po zaparkowaniu

Większość kierowców po zakończeniu manewru parkowania ustawia koła na prosto. Nie zawsze jednak potrafią wyjaśnić, dlaczego to robią i czy jest to korzystne w każdej sytuacji. Okazuje się, że pozostawienie skręconych kół może mieć swoje zalety.

Jednym z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy decydują się na pozostawienie skręconych kół, jest parkowanie na powierzchni o lekkim nachyleniu. Skręcenie kół może zapobiec stoczeniu się pojazdu, w przypadku gdy hamulec ręczny zawiedzie. Kolejnym argumentem jest to, że prostowanie kół na postoju może potencjalnie szkodzić pewnym układom w starszych modelach samochodów.

Eksperci potwierdzają, że te obawy mają sens, ale tylko w przypadku wspomnianych starszych aut. Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy zabezpieczające przed stoczeniem oraz chroniące układy przed uszkodzeniami podczas kręcenia kierownicą na postoju. Oznacza to, że w nowszych modelach aut skręcanie kół po zaparkowaniu nie powinno mieć negatywnych skutków. Natomiast właściciele starszych pojazdów mogą czasem skorzystać z tej praktyki dla dodatkowego zabezpieczenia.

Skręcanie kół na postoju - argumenty przeciw

Przeciwnicy skręcania kół po zaparkowaniu również mają swoje racje. Ich zdaniem przede wszystkim jest to kwestia estetyki – skręcone koła mogą wyglądać niechlujnie i świadczyć o złych manierach kierowcy. Dodatkowo, współczesne auta są wyposażone w systemy wspomagania kierownicy, dzięki czemu skręcanie kół na postoju nie wymaga dużego wysiłku, jak to miało miejsce w starszych modelach.

Ponadto, nowoczesne technologie zastosowane w samochodach sprawiają, że kręcenie kół na postoju nie szkodzi żadnym układom, w tym pompie wspomagania. Również obawa przed stoczeniem się auta jest mniej uzasadniona, ponieważ awarie hamulca ręcznego są obecnie bardzo rzadkie.

Skręcanie kół po zaparkowaniu może być przydatne w określonych sytuacjach, szczególnie dla właścicieli starszych samochodów, parkujących na pochyłych powierzchniach. Jednak w nowoczesnych autach, wyposażonych w zaawansowane systemy zabezpieczające, takie działanie nie jest konieczne i nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści. Decyzja o skręcaniu kół pozostaje więc kwestią indywidualnych preferencji i warunków, w jakich parkujemy nasze pojazdy.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek