Statek do transportu prądu. Pierwszy na świecie

Japończycy zapowiedzieli pierwszy tankowiec do przewozu prądu. Koncepcja statku o nazwie "X" została zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Morskiej "Bariship", która odbyła się w mieście Imabari w prefekturze Ehime w Japonii.

Statek do transportu energii elektrycznej
Statek do transportu energii elektrycznej
Źródło zdjęć: © power-x.jp

05.06.2023 | aktual.: 24.10.2023 14:11

W Japonii zaprezentowano projekt statku "X", czyli tankowca, którego zadaniem będzie transportowanie nie paliwa, a energii elektrycznej. Z zapowiedzi twórców tej koncepcji, firmy Power X, dowiedzieliśmy się, że pierwsza jednostka "X" ma powstać do 2025 r., a międzynarodowe testy w terenie mają rozpocząć się w 2026 r.

W trzecim kwartale 2023 r. powstać ma nowa firma o nazwie "Ocean Power Grid Inc.". Będzie ona zajmować się rozwojem branży przesyłu energii na morzu z wykorzystaniem tankowców akumulatorowych. Firma będzie odpowiadać za posiadanie, sprzedaż i obsługę tankowców akumulatorowych w Japonii jak i w innych krajach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy akumulatorowy tankowiec "X" rozpocznie testy w 2026 r. Statek ten ma być napędzany silnikami elektrycznymi. Ma mieć 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 kontenerowych akumulatorów morskich o łącznej pojemności 241 MWh.

System akumulatorów oparty jest na konstrukcji modułów z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Mają one zapewniać ponad 6 tys. cykli ładowania. Power X twierdzi, że system baterii jest wysoce skalowalny, co pozwala na instalację dodatkowych baterii, tworząc tym samym większe statki, które mogłyby spełniać inne wymagania.

Statek wyposażony będzie w dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i gaszenia pożaru w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Stan baterii będzie monitorowany w czasie rzeczywistym. Akumulatory, które będą wykorzystywane w statkach, mają powstawać w Japonii w prefekturze Okayama. Ich dostawa ma się rozpocząć w 2024 r.

Statki te mają pozwolić na transport nadwyżek energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Tego rodzaju elektrownie często są oddalone od obszarów miejskich, przez co przesył energii do regionów o największym zapotrzebowaniu wymaga rozwoju infrastruktury. W przypadku Japonii tego rodzaju tankowce mogą dobrze sprawdzić się przy transporcie energii między wyspami. Twórcy podają jako przykład transport energii z regionów o wysokim potencjale dostaw energii odnawialnej, takich jak Kiusiu i Hokkaido do obszarów takich jak Honsiu, gdzie zapotrzebowanie na energię jest wysokie.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.