Statek do transportu prądu. Pierwszy na świecie
Japończycy zapowiedzieli pierwszy tankowiec do przewozu prądu. Koncepcja statku o nazwie "X" została zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Morskiej "Bariship", która odbyła się w mieście Imabari w prefekturze Ehime w Japonii.
05.06.2023 | aktual.: 24.10.2023 14:11
W Japonii zaprezentowano projekt statku "X", czyli tankowca, którego zadaniem będzie transportowanie nie paliwa, a energii elektrycznej. Z zapowiedzi twórców tej koncepcji, firmy Power X, dowiedzieliśmy się, że pierwsza jednostka "X" ma powstać do 2025 r., a międzynarodowe testy w terenie mają rozpocząć się w 2026 r.
W trzecim kwartale 2023 r. powstać ma nowa firma o nazwie "Ocean Power Grid Inc.". Będzie ona zajmować się rozwojem branży przesyłu energii na morzu z wykorzystaniem tankowców akumulatorowych. Firma będzie odpowiadać za posiadanie, sprzedaż i obsługę tankowców akumulatorowych w Japonii jak i w innych krajach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pierwszy akumulatorowy tankowiec "X" rozpocznie testy w 2026 r. Statek ten ma być napędzany silnikami elektrycznymi. Ma mieć 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 kontenerowych akumulatorów morskich o łącznej pojemności 241 MWh.
System akumulatorów oparty jest na konstrukcji modułów z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Mają one zapewniać ponad 6 tys. cykli ładowania. Power X twierdzi, że system baterii jest wysoce skalowalny, co pozwala na instalację dodatkowych baterii, tworząc tym samym większe statki, które mogłyby spełniać inne wymagania.
Statek wyposażony będzie w dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i gaszenia pożaru w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Stan baterii będzie monitorowany w czasie rzeczywistym. Akumulatory, które będą wykorzystywane w statkach, mają powstawać w Japonii w prefekturze Okayama. Ich dostawa ma się rozpocząć w 2024 r.
Statki te mają pozwolić na transport nadwyżek energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Tego rodzaju elektrownie często są oddalone od obszarów miejskich, przez co przesył energii do regionów o największym zapotrzebowaniu wymaga rozwoju infrastruktury. W przypadku Japonii tego rodzaju tankowce mogą dobrze sprawdzić się przy transporcie energii między wyspami. Twórcy podają jako przykład transport energii z regionów o wysokim potencjale dostaw energii odnawialnej, takich jak Kiusiu i Hokkaido do obszarów takich jak Honsiu, gdzie zapotrzebowanie na energię jest wysokie.
Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii