Statek do transportu prądu. Pierwszy na świecie

Statek do transportu prądu. Pierwszy na świecie

Statek do transportu energii elektrycznej
Statek do transportu energii elektrycznej
Źródło zdjęć: © power-x.jp
05.06.2023 08:14, aktualizacja: 24.10.2023 14:11

Japończycy zapowiedzieli pierwszy tankowiec do przewozu prądu. Koncepcja statku o nazwie "X" została zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Morskiej "Bariship", która odbyła się w mieście Imabari w prefekturze Ehime w Japonii.

W Japonii zaprezentowano projekt statku "X", czyli tankowca, którego zadaniem będzie transportowanie nie paliwa, a energii elektrycznej. Z zapowiedzi twórców tej koncepcji, firmy Power X, dowiedzieliśmy się, że pierwsza jednostka "X" ma powstać do 2025 r., a międzynarodowe testy w terenie mają rozpocząć się w 2026 r.

W trzecim kwartale 2023 r. powstać ma nowa firma o nazwie "Ocean Power Grid Inc.". Będzie ona zajmować się rozwojem branży przesyłu energii na morzu z wykorzystaniem tankowców akumulatorowych. Firma będzie odpowiadać za posiadanie, sprzedaż i obsługę tankowców akumulatorowych w Japonii jak i w innych krajach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy akumulatorowy tankowiec "X" rozpocznie testy w 2026 r. Statek ten ma być napędzany silnikami elektrycznymi. Ma mieć 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 kontenerowych akumulatorów morskich o łącznej pojemności 241 MWh.

System akumulatorów oparty jest na konstrukcji modułów z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Mają one zapewniać ponad 6 tys. cykli ładowania. Power X twierdzi, że system baterii jest wysoce skalowalny, co pozwala na instalację dodatkowych baterii, tworząc tym samym większe statki, które mogłyby spełniać inne wymagania.

Statek wyposażony będzie w dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i gaszenia pożaru w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Stan baterii będzie monitorowany w czasie rzeczywistym. Akumulatory, które będą wykorzystywane w statkach, mają powstawać w Japonii w prefekturze Okayama. Ich dostawa ma się rozpocząć w 2024 r.

Statki te mają pozwolić na transport nadwyżek energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Tego rodzaju elektrownie często są oddalone od obszarów miejskich, przez co przesył energii do regionów o największym zapotrzebowaniu wymaga rozwoju infrastruktury. W przypadku Japonii tego rodzaju tankowce mogą dobrze sprawdzić się przy transporcie energii między wyspami. Twórcy podają jako przykład transport energii z regionów o wysokim potencjale dostaw energii odnawialnej, takich jak Kiusiu i Hokkaido do obszarów takich jak Honsiu, gdzie zapotrzebowanie na energię jest wysokie.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)