Sterowcem dookoła świata. Nie wylądują ani razu

Podróż dookoła świata nie jest w dzisiejszych czasach niczym niewyobrażalnym. Okazuje się jednak, że niektórzy wierzą, iż można to zrobić pojazdem zeroemisyjnym, bez lądowania na Ziemi. Solar Airship One to sterowiec, który to umożliwi.

Sterowiec fotowoltaiczny
Sterowiec fotowoltaiczny
Źródło zdjęć: © solarairshipone.com

03.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 19:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Podróż dookoła świata sterowcem, bez lądowania. To wyzwanie, którego realizację ma umożliwić Solar Airship One, czyli fotowoltaiczny sterowiec. Jak czytamy w serwisie newatlas.com, podróż na dystansie ok. 40 tys. km w bezemisyjnym pojeździe ma zająć ok. 20 dni.

Sterowiec Solar Airship One ma długość 151 m. Cała jego powierzchnia, tj. ok. 4,8 tys. metrów kwadratowych, zostanie pokryta folią słoneczną. Pozwoli ona na generację energii na potrzeby zasilania napędu elektrycznego. Nadmiar energii będzie wykorzystywany w celu przeprowadzenia elektrolizy wody w wodór. Ten zaś pozwoli na podróż nocą, gdy warunki atmosferyczne nie będą korzystne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Za pilotowanie pojazdu odpowiedzialny będzie trzyosobowy zespół. Były francuski astronauta i pilot sił powietrznych Michel Tognini, pierwsza na świecie niepełnosprawna ruchowo kobieta, która została pilotem akrobacyjnym Dorine Bourneton i Bertrand Piccard, który okrążył Ziemię bez lądowania w 1999 r., podróżując balonem.

Prędkość przelotu sterowca ma wynosić nieco ponad 83 km/h, czyli ok. 10 proc. prędkości osiąganej przez samoloty pasażerskie. Podróż będzie długa, ale jeśli się powiedzie, udowodni, że można podróżować bez emisji dwutlenku węgla. Trudno jednak uznać, że przesiądziemy się do sterowców. Możliwe jednak, że znajdą się dla nich inne zastosowania.

Według niektórych można traktować je jako luksusowe środki transportu. Inni widzą w nich szansę na uzupełnienie branży transportu towarowego. Sterowce napędzane wodorem miałyby dysponować 8-10 razy większą ładownością niż samoloty towarowe, kosztując przy tym 25 proc. ich ceny. Jednocześnie ich prędkość jest kilkukrotnie wyższa niż prędkość morskich statków towarowych.

Solar Airship One wykorzystuje energię odnawialną, ale jeden z jego kluczowych elementów nie jest odnawialny. Chodzi o hel, którym wypełniony jest pojazd. Jest go w nim 50 tys. metrów sześciennych.

Zespół Euro Airship ma zamiar bezemisyjnie okrążyć Ziemię w 2026 r. Lot będzie odbywał się w pobliżu równika na wysokości ok. 6 km.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (1)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.