Sterowcem dookoła świata. Nie wylądują ani razu

Podróż dookoła świata nie jest w dzisiejszych czasach niczym niewyobrażalnym. Okazuje się jednak, że niektórzy wierzą, iż można to zrobić pojazdem zeroemisyjnym, bez lądowania na Ziemi. Solar Airship One to sterowiec, który to umożliwi.

Sterowiec fotowoltaicznySterowiec fotowoltaiczny
Źródło zdjęć: © solarairshipone.com

Podróż dookoła świata sterowcem, bez lądowania. To wyzwanie, którego realizację ma umożliwić Solar Airship One, czyli fotowoltaiczny sterowiec. Jak czytamy w serwisie newatlas.com, podróż na dystansie ok. 40 tys. km w bezemisyjnym pojeździe ma zająć ok. 20 dni.

Sterowiec Solar Airship One ma długość 151 m. Cała jego powierzchnia, tj. ok. 4,8 tys. metrów kwadratowych, zostanie pokryta folią słoneczną. Pozwoli ona na generację energii na potrzeby zasilania napędu elektrycznego. Nadmiar energii będzie wykorzystywany w celu przeprowadzenia elektrolizy wody w wodór. Ten zaś pozwoli na podróż nocą, gdy warunki atmosferyczne nie będą korzystne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Za pilotowanie pojazdu odpowiedzialny będzie trzyosobowy zespół. Były francuski astronauta i pilot sił powietrznych Michel Tognini, pierwsza na świecie niepełnosprawna ruchowo kobieta, która została pilotem akrobacyjnym Dorine Bourneton i Bertrand Piccard, który okrążył Ziemię bez lądowania w 1999 r., podróżując balonem.

Prędkość przelotu sterowca ma wynosić nieco ponad 83 km/h, czyli ok. 10 proc. prędkości osiąganej przez samoloty pasażerskie. Podróż będzie długa, ale jeśli się powiedzie, udowodni, że można podróżować bez emisji dwutlenku węgla. Trudno jednak uznać, że przesiądziemy się do sterowców. Możliwe jednak, że znajdą się dla nich inne zastosowania.

Według niektórych można traktować je jako luksusowe środki transportu. Inni widzą w nich szansę na uzupełnienie branży transportu towarowego. Sterowce napędzane wodorem miałyby dysponować 8-10 razy większą ładownością niż samoloty towarowe, kosztując przy tym 25 proc. ich ceny. Jednocześnie ich prędkość jest kilkukrotnie wyższa niż prędkość morskich statków towarowych.

Solar Airship One wykorzystuje energię odnawialną, ale jeden z jego kluczowych elementów nie jest odnawialny. Chodzi o hel, którym wypełniony jest pojazd. Jest go w nim 50 tys. metrów sześciennych.

Zespół Euro Airship ma zamiar bezemisyjnie okrążyć Ziemię w 2026 r. Lot będzie odbywał się w pobliżu równika na wysokości ok. 6 km.

Wybrane dla Ciebie
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco