Superszybkie pociągi przyszłości nie będą się zatrzymywać na stacjach
W krajach wysoko rozwiniętych szybka kolej jest jednym z najpopularniejszych i ciągle rozwijanych środków transportu. Takie pociągi mogą być jeszcze szybsze i bardziej wydajne, jeśli nie będą musiały tracić czasu na zwalnianie i rozpędzanie się przy każdym przystanku. Szczęśliwie jest na to pomysłowy sposób.
26.06.2011 | aktual.: 11.03.2022 11:26
W krajach wysoko rozwiniętych szybka kolej jest jednym z najpopularniejszych i ciągle rozwijanych środków transportu. Takie pociągi mogą być jeszcze szybsze i bardziej wydajne, jeśli nie będą musiały tracić czasu na zwalnianie i rozpędzanie się przy każdym przystanku. Szczęśliwie jest na to pomysłowy sposób.
Ostatnio ultraszybkie pociągi to dosyć gorący temat. Chińczycy chwalą się swoją króciutką, ale obecnie najszybszą koleją, Japończycy budują znacznie większą i szybszą, a Australijczycy też chcieliby własny, szybki środek transportu. Nic dziwnego, że pojawiają się nowe pomysły jak jeszcze bardziej ulepszyć nowoczesną kolej.
Obecnie superszybkie pociągi - zarówno te jeżdżące po torach jak i unoszące się maglevy - tracą sporo czasu na rozpędzanie się i hamowanie. Przy szybkościach rzędu kilkuset km/h to zrozumiałe, jednak dałoby się usprawnić superszybką kolej ograniczając ilość postojów.
Projektant Paul Priestman zaproponował stworzenie "ruchomych peronów". Zamiast zjeżdżać na stację, osobne pociągi dostarczałyby pasażerów do jadącego już, długodystansowego pociągu. Oba łączyłyby się w czasie jazdy i po zadokowaniu, pasażerowie mogliby wsiadać i wysiadać. Następnie lokalny pociąg odjeżdżałby na stację, a superszybki kontynuował swoją podróż.
To rzeczywiście ciekawe rozwiązanie, ale można mieć wątpliwości co do bezpieczeństwa takich "przesiadek" oraz kosztów obsługi dodatkowych pociągów na każdej stacji. Raczej nie doczekamy się takich rozwiązań na kolei, ale sam pomysł i tak zasługuje na uznanie.
Źródło: designbuzz.com