Świt kolejnej ery żaglowców? Dziewiczy rejs napędzany wiatrem

Koncern Cargill wyczarterował towarowy masowiec Pyxis Ocean w celu przetestowania technologii specjalnych żagli. Rejs z Chin do Brazylii ma na celu zbadanie jak bardzo energia wiatrowa może ograniczyć emisje w przemyśle żeglugowym.

Pyxis Ocean z zamontowanymi skrzydłami wiatrowymi
Pyxis Ocean z zamontowanymi skrzydłami wiatrowymi
Źródło zdjęć: © Cargill
Mateusz Tomiczek

21.08.2023 11:32

Szacuje się, że przemysł morski jest odpowiedzialny za około 3 proc. emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Armatorzy i firmy korzystające z transportu morskiego wypróbowują różne metody, by po pierwsze ograniczyć szkodliwe emisje, a po drugie zmniejszyć koszty. Metodą tutaj może okazać się powrót do dawnych czasów, kiedy transport morski odbywał się z wykorzystaniem majestatycznych żaglowców. Pyxis Ocean nie prezentuje się być może tak godnie i olśniewająco jak XVII-wieczny galeon, jednak korzysta z dwóch nowoczesnych żagli skrzydłowych WindWings.

Jak się płynie na skrzydłach wiatru?

Trałowiec Pyxis Ocean został zwodowany pięć lat temu, a jego macierzystym portem jest Singapur. Rejs na trasie Chiny-Brazylia, w jaki właśnie wypłynął, jest jego pierwszą podróżą od kiedy został wyposażony w mierzące 37,5 metra żagle skrzydłowe, które pozwolą nie tylko ograniczyć emisje z silników, ale też zaoszczędzić paliwo. Koncern Cargill liczy, że oszczędności związane z mniejszym zużyciem paliwa po jakimś czasie zwrócą koszt żagli WindWings.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy statek jest w porcie, skrzydła żagla pozostają złożone i otwiera się je dopiero na morzu. Wykonano je z tego samego materiału, z którego powstają turbiny wiatrowe, gdyż niezwykle istotna jest ich duża wytrzymałość. Korzystanie z pomocy wiatru podczas rejsu pozwoli ograniczyć zużycie paliwa przez silnik. Według wyliczeń koncernu podczas całego okresu eksploatacji statku towarowego powinno to zmniejszyć jego całościowe emisje o około 30 proc.

Żagle zostały opracowane przez brytyjską firmę BAR Technologies i zbudowane w Chinach. Szef firmy, John Cooper stwierdził, że chciałby, aby WindWings były produkowane w Wielkiej Brytanii, jednak brak wsparcia rządu w obniżaniu kosztów stali sprawia, że jest to bardziej opłacalne w Azji.

Potrzebna rewolucja w przemyśle morskim

Jan Dielman, prezes Cargill Ocean Transport powiedział, że jeszcze pięć lat temu ludzie zapytani o możliwość dekarbonizacji transportu morskiego uznaliby jakiekolwiek poważniejsze działania w tej materii na tyle trudnymi, że wręcz niemożliwymi do realizacji w najbliższym czasie. Według niego koncern jako jeden z większych graczy na rynku musi podjąć ryzyko i wytyczyć ścieżkę dla innych w bardziej oszczędnej i ekologicznej przyszłości.

Przemysł żeglugowy emituje 837 milionów ton CO2 w ciągu każdego roku, jednak najważniejsi gracze zgodzili się, że kluczowe jest obniżenie tego współczynnika do zera netto do 2050 roku. Eksperci uznają ten termin za raczej niemożliwy do dotrzymania. Zanim w powszechnym użyciu pojawią się nowe czyste paliwa, jednymi z najlepszych metod ograniczenia emisji są technologie wiatrowe. Niestety wśród międzynarodowej floty i w rejestrze jednostek dopiero zamówionych, które łącznie obejmują ponad 110 tys. statków, jedynie mniej niż 100 wspomaga się jakiegoś rodzaju technologią wiatrową.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.