Pierwszy taki kontenerowiec na świecie. Nietypowe paliwo

Pierwszy taki kontenerowiec na świecie. Nietypowe paliwo

Maersk - pierwszy na świecie statek na zielony wodór
Maersk - pierwszy na świecie statek na zielony wodór
Źródło zdjęć: © Maersk
21.07.2023 11:15

Poszukiwanie ekologicznych źródeł transportu jest jednym ze sposobów na redukcję wpływu człowieka na klimat. Duńskie przedsiębiorstwo Maresk wysłało w rejs pierwszy na świecie statek towarowy napędzany zielonym metanolem.

Czysty transport może być realizowany na różne sposoby i nie dotyczy to wyłącznie samochodów elektrycznych. Światowe firmy dążą także do dekarbonizacji transportu morskiego. Przykładem tego rodzaju inicjatywy może być opisywany przez nas niedawno wycieczkowiec napędzany energią z modułów fotowoltaicznych. Niektórzy obierają jednak inny kierunek.

Duńskie przedsiębiorstwo Maersk zwodowało statek towarowy, który napędzany jest zielonym wodorem. Jak czytamy w serwisie interestingengineering.com, pierwszy w historii kontenerowiec, który korzysta ze wspomnianego paliwa, rozpoczął właśnie swój pierwszy rejs. Statek pokona trasę z Korei Południowej do Danii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maersk zamówił statek napędzany metanolem dwa lata temu. Zamówione są kolejne podobne statki, a starsze pojazdy są modernizowane tak, by mogły korzystać z ekologicznego paliwa. W przypadku statku, który rozpoczął swoją podróż, źródłem metanolu są odpady żywnościowe pozyskiwane ze składowisk.

Zielony metanol nie jest paliwem całkowicie bezemisyjnym. Pozwala jednak obniżyć emisję ze statku o 65-70 proc. Marten Bo Christiansen, który kieruje dekarbonizacją w Maersk, stwierdził, że zielony metanol nie jest idealnym rozwiązaniem i pewnie lepiej byłoby poczekać kolejne lata przed wdrażaniem nowego rodzaju paliwa na statkach. Problemem jest jednak czas - jego zdaniem zmiany należy wdrażać już teraz. Maersk chce osiągnąć neutralność klimatyczna do 2040 r.

- Wyznaczyliśmy ambitny cel zerowej emisji netto do 2040 r. w całym biznesie i przejęliśmy przewodnią rolę w dekarbonizacji logistyki. Dostosowanie silników do pracy na metanol jest ważną dźwignią naszej strategii. Dzięki tej inicjatywie chcemy utorować drogę przyszłym skalowalnym programom modernizacji w branży, a tym samym przyspieszyć przejście z paliw kopalnych na paliwa ekologiczne. Ostatecznie chcemy pokazać, że modernizacje metanolowe mogą być realną alternatywą dla budowy nowych rozwiązań - mówi Leonardo Sonzio, szef zarządzania flotą i technologią w Maersk.

- W 2021 r. zamówiliśmy pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem, kierując się zasadą zamawiania wyłącznie nowo budowanych statków, które mogą pływać na paliwach ekologicznych. Jednocześnie, zbadaliśmy potencjał wyposażania istniejących statków w dwupaliwowe silniki na metanol - dodał.

Inne firmy miały pójść w ślady Maersk. Obecnie w budowie jest łącznie 120 statków na zielony metanol. Jeszcze trzy lata temu nie było żadnych zamówień na podobne rozwiązania.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)