Pierwszy taki kontenerowiec na świecie. Nietypowe paliwo

Poszukiwanie ekologicznych źródeł transportu jest jednym ze sposobów na redukcję wpływu człowieka na klimat. Duńskie przedsiębiorstwo Maresk wysłało w rejs pierwszy na świecie statek towarowy napędzany zielonym metanolem.

Maersk - pierwszy na świecie statek na zielony wodór
Maersk - pierwszy na świecie statek na zielony wodór
Źródło zdjęć: © Maersk

21.07.2023 11:15

Czysty transport może być realizowany na różne sposoby i nie dotyczy to wyłącznie samochodów elektrycznych. Światowe firmy dążą także do dekarbonizacji transportu morskiego. Przykładem tego rodzaju inicjatywy może być opisywany przez nas niedawno wycieczkowiec napędzany energią z modułów fotowoltaicznych. Niektórzy obierają jednak inny kierunek.

Duńskie przedsiębiorstwo Maersk zwodowało statek towarowy, który napędzany jest zielonym wodorem. Jak czytamy w serwisie interestingengineering.com, pierwszy w historii kontenerowiec, który korzysta ze wspomnianego paliwa, rozpoczął właśnie swój pierwszy rejs. Statek pokona trasę z Korei Południowej do Danii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maersk zamówił statek napędzany metanolem dwa lata temu. Zamówione są kolejne podobne statki, a starsze pojazdy są modernizowane tak, by mogły korzystać z ekologicznego paliwa. W przypadku statku, który rozpoczął swoją podróż, źródłem metanolu są odpady żywnościowe pozyskiwane ze składowisk.

Zielony metanol nie jest paliwem całkowicie bezemisyjnym. Pozwala jednak obniżyć emisję ze statku o 65-70 proc. Marten Bo Christiansen, który kieruje dekarbonizacją w Maersk, stwierdził, że zielony metanol nie jest idealnym rozwiązaniem i pewnie lepiej byłoby poczekać kolejne lata przed wdrażaniem nowego rodzaju paliwa na statkach. Problemem jest jednak czas - jego zdaniem zmiany należy wdrażać już teraz. Maersk chce osiągnąć neutralność klimatyczna do 2040 r.

- Wyznaczyliśmy ambitny cel zerowej emisji netto do 2040 r. w całym biznesie i przejęliśmy przewodnią rolę w dekarbonizacji logistyki. Dostosowanie silników do pracy na metanol jest ważną dźwignią naszej strategii. Dzięki tej inicjatywie chcemy utorować drogę przyszłym skalowalnym programom modernizacji w branży, a tym samym przyspieszyć przejście z paliw kopalnych na paliwa ekologiczne. Ostatecznie chcemy pokazać, że modernizacje metanolowe mogą być realną alternatywą dla budowy nowych rozwiązań - mówi Leonardo Sonzio, szef zarządzania flotą i technologią w Maersk.

- W 2021 r. zamówiliśmy pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem, kierując się zasadą zamawiania wyłącznie nowo budowanych statków, które mogą pływać na paliwach ekologicznych. Jednocześnie, zbadaliśmy potencjał wyposażania istniejących statków w dwupaliwowe silniki na metanol - dodał.

Inne firmy miały pójść w ślady Maersk. Obecnie w budowie jest łącznie 120 statków na zielony metanol. Jeszcze trzy lata temu nie było żadnych zamówień na podobne rozwiązania.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.