Tak działa Steam Controller! Oto, jak sprzęt Valve sprawdza się w akcji

Steam Controller
Steam Controller
Łukasz Michalik

13.10.2013 14:00, aktual.: 10.03.2022 11:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ofensywa Valve nabiera tempa. Po niedawnych zapowiedziach, dotyczących sygnowanego przez tę firmę sprzętu dla graczy (pisaliśmy o tym w artykule „Czym dla Valve jest gamingowy pecet? Poznajcie konfigurację Steam Machines”) nadszedł czas na prezentację działającego kontrolera. Jak Steam Controller sprawdza się w akcji? Film, który to pokazuje, robi całkiem niezłe wrażenie!

Ofensywa Valve nabiera tempa. Po niedawnych zapowiedziach, dotyczących sygnowanego przez tę firmę sprzętu dla graczy (pisaliśmy o tym w artykule „Czym dla Valve jest gamingowy pecet? Poznajcie konfigurację Steam Machines”) nadszedł czas na prezentację działającego kontrolera. Jak Steam Controller sprawdza się w akcji? Film, który to pokazuje, robi całkiem niezłe wrażenie!

Przez dobrych kilkanaście lat rozwój kontrolerów dla graczy wydawał się stać w miejscu. Klasyczne joysticki, królujące niepodzielne w latach 80. i na początku 90. stały się niszowym sprzętem dla wielbicieli symulatorów, hardkorowi wielbiciele FPS-ów nie wyobrażali sobie rozgrywki bez klawiatury i myszy, a cała reszta korzystała z padów.

Pojawianie się co pewien czas różnych, udziwnionych kontrolerów nie zmieniało tej sytuacji – albo były sprzętem bardzo niszowym, albo po prostu mniej praktycznym od istniejących rozwiązań (kilka ciekawych przykładów znajdziecie w artykule „Znudził Cię pad, klawiatura i myszka? Zobacz 10 najdziwniejszych kontrolerów”). Trochę świeżości wniosły dopiero kontrolery ruchowe, choć rewolucja, którą mogą przynieść jest chyba jeszcze przed nami.

I właśnie w takiej sytuacji Valve postanowiło wymyślić kontroler na nowo. To dość karkołomne zadanie, ale sądząc po dotychczasowych informacjach ma sporą szanse, by zaproponowane rozwiązania spotkały się z aprobatą graczy.

Klawiszologia do Portala 2
Klawiszologia do Portala 2

Pierwsza prezentacja Steam Controllera nie przekonała mnie – sterowanie za pomocą trackpada mocno kojarzy mi się z kontrolowaniem rozgrywki za pomocą ekranu dotykowego, a to – choć zdarza mi się grywać na tabletach – moim zdaniem bywa raczej koniecznością, niż wyborem wynikającym z wygody i precyzji.

Tym, co mnie wówczas urzekło był za to sposób wprowadzania tekstu: wskazanie jednego z ośmiu kierunków daje do wyboru jeden z czterech znaków, który zatwierdza się dedykowanym przyciskiem. Rozwiązanie proste, logiczne i daleko bardziej sensowne od przedzierania się przez pełne QWERTY. Sądzę, po krótkim treningu pozwoli na całkiem szybkie pisanie.

Z drugiej strony warto zauważyć, że podobne rozwiązania - jak choćby opracowana przez Douglasa Engelbarta klawiatura akordowa czy SnapKeys 2i - próbowano bez większych sukcesów wdrożyć już wcześniej.

Steam Controller i wprowadzanie tekstu
Steam Controller i wprowadzanie tekstu

To zarazem dobry przykład, że nawet najbardziej oczywiste – na pozór – rozwiązania można udoskonalić. Wystarczy mieć pomysł, a wygląda na to, że Valve go ma.

Opublikowany niedawno film, pokazujący Steam Controller w działaniu, przeczy moim dotychczasowym doświadczeniom. Do prezentacji, prowadzonej przez Jeff Bellinghausen z Valve, użyto zestawu czterech gier: Portal 2, Civilization V, Counter-Strike: Global Offensive i Papers Please.

Steam Controller Demonstration

Jak można zobaczyć, pod względem zakresu ruchów dłoni sterowanie nie odbiegało zanadto od tego, do czego przyzwyczaiły nas klasyczne pady, a z drugiej strony kontroler pozwalał na wygodne sterowanie zarówno w FPS-ie, grze strategicznej jak i produkcji, wymagającej możliwie wiernej symulacji zwykłej myszy. W zestawie brakło mi jednak czegoś wymagającego większej szybkości i precyzji – chętnie zobaczyłbym, jak Stem Controller radzi sobie z dynamicznym RTS-em.

Jeśli wierzyć zapowiedziom Valve, mimo wyglądu zbliżonego do pada, gracze przyzwyczajeni do zestawu klawiatura + mysz nie powinni być zawiedzeni – kontroler będzie bowiem oferował precyzję, porównywalną z parametrami myszy. Brzmi nieźle, ale niecierpliwie czekam, aż zapowiedzi zostaną zweryfikowane.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także