Ten budynek przemówi do ciebie... w rozszerzonej rzeczywistości (wideo)
W Tokio, nieopodal zatłoczonego dworca Tachikawa, znajduje się budynek o fasadzie pokrytej intrygującymi wzorami. Daleko im do feerii barw i świateł tokijskich reklam czy nowojorskiego Times Square. W rzeczywistości jednak niosą ze sobą o wiele więcej informacji. Żeby je poznać, wystarczy telefon komórkowy.
14.01.2010 | aktual.: 14.03.2022 08:50
W Tokio, nieopodal zatłoczonego dworca Tachikawa, znajduje się budynek o fasadzie pokrytej intrygującymi wzorami. Daleko im do feerii barw i świateł tokijskich reklam czy nowojorskiego Times Square. W rzeczywistości jednak niosą ze sobą o wiele więcej informacji. Żeby je poznać, wystarczy telefon komórkowy.
Fasada N Building, bo tak nazywa się ten tajemniczy budynek, powstała dzięki połączeniu sił firm teradadesign oraz Qosmo. Składa się z wielu kwadratów zawierających dane zakodowane w kodach QR. Jeżeli posiadamy w telefonie możliwość ich odczytywania, wystarczy sfotografować fasadę, by dowiedzieć się o aktualnych ofertach mieszczących się wewnątrz sklepów.
Ciekawe? A to dopiero początek. Jeżeli bowiem zdarzy się, że naszym telefonem będzie iPhone z zainstalowaną specjalną aplikacją, rozszerzona rzeczywistość rozwinie skrzydła. Dzięki wyświetlanym w formach komiksowych dymków informacjom rodem z Twittera dowiemy się, co sądzą przebywający wewnątrz ludzie (wykorzystywany jest w tym celu GPS tagging). Poza tym zapoznamy się z handlowymi promocjami, zarezerwujemy miejsca w restauracji lub ściągniemy kupony uprawniające nas do rabatu w mieszczących się w budynku sklepach. Niestety, wspomniana aplikacja nie jest obecnie dostępna w iTunes App Store. Można ją otrzymać jedynie poprzez kontakt z twórcami.
N Building from Alexander Reeder on Vimeo.
Dla Nao Tokui, szefa Qosmo, wiszące na budynkach reklamy pozbawiają je własnej tożsamości. Kody QR na N Building są potencjalnym rozwiązaniem tego problemu. Z jednej strony nie zasłaniają fasady, z drugiej, przy użyciu telefonu komórkowego, pozwalają niejako przeniknąć przednią ścianę i zajrzeć do środka, zobaczyć znajdujące się wewnątrz miejsca i ludzi, odwiedzić budynek nie przekraczając jego progu. Tokui podkreśla też inny aspekt nowatorskiego rozwiązania: zamiast, wzorem reklam, oszałamiać zalewem nikomu niepotrzebnych danych, pozwala wybrać tylko te informacje, które zainteresują konkretnego użytkownika.
Przyznać trzeba, że pomysł Qosmo wydaje się niezwykle interesujący. Widziany oczami wyobraźni obraz pozbawionego reklam miasta przyszłości z budynkami pokrytymi czarno-szarymi kwadratami nie należy może do najweselszych, ale na szczęście Qosmo nie zamierza ograniczać się jedynie do kodów QR i już teraz wyraża gotowość do wprowadzenia analogicznego rozwiązania w budynkach ich pozbawionych. Niestety nie wyjaśnia, w jaki sposób miałoby to funkcjonować.
Źródło: Sonasphere