Ultrabooki nie są fajne? Analitycy tną prognozy sprzedażowe

Ultrabooki nie sprzedają się zbyt dobrze... (fot. na lic. CC; Flickr.com/by Masaru Kamikura)
Ultrabooki nie sprzedają się zbyt dobrze... (fot. na lic. CC; Flickr.com/by Masaru Kamikura)
Jacek Klimkowicz

04.10.2012 18:00, aktual.: 10.03.2022 12:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Miały być rozchwytywane. Ale nie są. Lekkie i płaskie, zdaniem niektórych seksowne ultrabooki miały być hitem i krzykiem mody. Rzeczywistość jednak jest brutalna, a konsumenci swój rozum mają...

Miały być rozchwytywane. Ale nie są. Lekkie i płaskie, zdaniem niektórych seksowne ultrabooki miały być hitem i krzykiem mody. Rzeczywistość jednak jest brutalna, a konsumenci swój rozum mają...

Pierwsze ultrabooki trafiły do sprzedaży nieco ponad rok temu. Wówczas Intel, właściciel praw do marki i jednocześnie największy promotor i popularyzator tej klasy komputerów, wieszczył, że odniosą one zawrotny sukces. Niesamowicie cienkie i bardzo lekkie miały cieszyć oko, urzekać jakością wykonania i szokować szybkością działania. I rzeczywiście, wzbudziły zrozumiały zachwyt.

[solr id="gadzetomania-pl-309602" excerpt="1" image="1" words="28" _url="http://gadzetomania.pl/4763,hp-envy-spectre-xt-cienias-z-wyzszej-polki-test" _mphoto="p1240780-224x168-21ccf381cb84570.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4451[/block]

Niestety, do kompletu doszły wysokie ceny, które skutecznie ostudziły entuzjazm wielu potencjalnych nabywców. Nie pomogły liczne akcje promocyjne i kampanie reklamowe - pod koniec 2011 r. pojawiły się doniesienia o zmniejszeniu wolumenów zamówień przez największych producentów ultrabooków. Stało się jasne, że na luksusowe subnotebooki stosunkowo niewiele osób może sobie pozwolić.

W związku z tym niedawno Intel zgodził się m.in. na stosowanie obudów z tworzyw sztucznych. W międzyczasie na półki trafiły konstrukcje z klasycznymi dyskami twardymi i cache'em SSD. Ostatecznie ceny najtańszych ultrabooków spadły w Polsce poniżej granicy 3000 , jednak czar prysł. Okazało się, że superpłaskie laptopy już nie są tak ładne i szybkie, a jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia.

[solr id="gadzetomania-pl-312069" excerpt="1" image="1" words="28" _url="http://gadzetomania.pl/4702,intel-haswell-co-wiadomo-o-procesorach-intel-core-4-generacji-warto-czekac" _mphoto="1-224x168-d3cee9b16d57d5fe7eb722.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4452[/block]

A skoro w najpopularniejszym segmencie cenowym trudno znaleźć ultrabooka, który jest w miarę wydajny, nieźle wykonany i nadaje się do pracy, nic dziwnego, że zainteresowanie tą klasą komputerów jest niewielkie. Najlepiej świadczą o tym prognozy IHS iSuppli. Analitycy tej firmy początkowo zakładali, że uda się sprzedać ok. 22 mln. ultrabooków. Teraz szacunki obniżono o ponad 50%, do ~10,3 mln. sztuk.

Co ważne, najnowsza prognoza zakłada, że w bieżącym kwartale dzięki premierze Windows 8 i nowych form ultrabooków sprzeda się ponad 5 mln tych urządzeń. Jest to więc wariant bardzo optymistyczny. Jednocześnie firma IHS iSuppli obniżyła prognozy sprzedażowe dla ultrabooków na przyszły rok z 61 do 44 mln. egzemplarzy. Oczywiście na razie nie można mówić tu o sukcesie czy porażce Intela.

[solr id="gadzetomania-pl-306873" excerpt="1" image="1" words="29" _url="http://gadzetomania.pl/4918,lenovo-ideapad-u310-18-mm-ktore-cie-zadowoli-test" _mphoto="p1230559-224x168-da189139f12c18f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4453[/block]

Widać jednak, że w dobie kryzysu konsumenci bardziej racjonalnie wydają pieniądze. A skoro w tej samej cenie można kupić laptopa niewiele grubszego i cięższego, a za to wydajniejszego i lepiej wykonanego, dla wielu wybór jest oczywisty.

Źródło: IHS iSuppliThe Inquirer

Źródło artykułu:WP Gadżetomania