Zawirowania wokół ultrabooków - sprzedają się czy nie?
Ostatnimi czasy w Sieci pojawiło się kilka ciekawych doniesień na temat aktualnej i prognozowanej sprzedaży ultrabooków. Oj, chyba Intel będzie musiał zweryfikować swoje nadzwyczaj optymistyczne szacunki sprzed kilku miesięcy...
13.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:46
Ostatnimi czasy w Sieci pojawiło się kilka ciekawych doniesień na temat aktualnej i prognozowanej sprzedaży ultrabooków. Oj, chyba Intel będzie musiał zweryfikować swoje nadzwyczaj optymistyczne szacunki sprzed kilku miesięcy...
Zaczęło się od nieoficjalnych informacji o redukcji przez Asusa i Acera wolumenu zamówień aż o 40%, tj. z 250-300 tysięcy sztuk każdego modelu na zaledwie 150-180 tysięcy. Powód? Oczywiście sprzedaż poniżej oczekiwań, na którą z pewnością niemały wpływ mają dość wysokie ceny ultramobilnych minilaptopów.
Mniej więcej w tym samym czasie pojawiły się prognozy IHS iSuppli z których wynika, że należy spodziewać się lawinowego wzrostu udziału ultrabooków w ogólnej sprzedaży komputerów przenośnych - z 1,8% w roku bieżącym, do 12,8% w 2012, 28,4% w 2013 i 37,3% w 2014, aż do 42,3% w 2015 roku. Jak widać o prognozowanych przez Intela 40% w przyszłym roku raczej nie ma co marzyć.
Wielu liczy, że wraz z premierami procesorów Intel Core trzeciej generacji (Ivy Bridge) i Windows 8 koniunktura poprawi się i kolejna generacja ultracienkich maluchów będzie sprzedawać się zgodnie z założeniami. Wyższa wydajność, dłuższy czas pracy, najnowsza wersja okienek i niższa cena mogą zrobić swoje.
Jednak jak będzie przekonamy się dopiero za kilka miesięcy. Na razie Acer, który ma w swojej ofercie najtańszego ultrabooka (Aspire S3) liczy, że uda się zamknąć ostatni kwartał 2011 roku sprzedając tyle, ile pierwotnie zaplanowano. Czy nie był to złudny optymizm dowiemy się ze stosownych raportów.
Jak widać konkurowanie z MacBookami Air nie jest łatwe. Producenci muszą używać tańszych podzespołów i niejednokrotnie gorszych jakościowo materiałów, by zachować rozsądne ceny i realizować założenia Intela, a i tak ultrabooki nie sprzedają się tak dobrze, jak wszyscy by chcieli...
Źródło: Digitimes (1) • Digitimes (2) • Digitimes (3)