W godzinę na drugą półkulę? Nie tak szybko! Test X-51 zakończył się porażką [wideo]

Wprawdzie pierwsze doniesienia dotyczące próby hipersonicznego samolotu X-51 świadczyły o sukcesie, jednak okazało się to nieprawdą. Choć samolot wystartował zgodnie z planem, po kilkunastu sekundach lotu pojawiły się nieprzewidziane problemy.

W godzinę na drugą półkulę? Nie tak szybko! Test X-51 zakończył się porażką [wideo] 1Artystyczna wizja X-51 w locie (Fot. Wikimedia Commons)
Łukasz Michalik

Wprawdzie pierwsze doniesienia dotyczące próby hipersonicznego samolotu X-51 świadczyły o sukcesie, jednak okazało się to nieprawdą. Choć samolot wystartował zgodnie z planem, po kilkunastu sekundach lotu pojawiły się nieprzewidziane problemy.

W ciągu ostatnich godzin w polskich mediach pojawiły się entuzjastyczne artykuły o udanym teście X-51, jednak nie jest to prawda. Amerykanie przyznali, że maszyna rozbiła się – po kilkunastu sekundach od startu utracono nad nią kontrolę. Dlaczego ten test był tak istotny?

Kilka miesięcy temu informowaliśmy o samolocie X-43, który ustanowił rekord prędkości, rozpędzając się do prędkości 9,6 macha. Zadanie stojące przed X-43 było jednak stosunkowo proste – bezzałogowy samolot miał po prostu rozpędzić się do jak największej prędkości. Udało się to wówczas osiągnąć po 12 sekundach pracy głównego silnika.

W przeciwieństwie do poprzednika X-51 miał podróżować z prędkością hipersoniczną znacznie dłużej, a silnik miał pracować przez 5 minut. Co istotne, nie był to dziewiczy lot maszyny tego typu, jednak wcześniej testowane egzemplarze latały z niższymi prędkościami.

Testy w locie dla całej serii bezzałogowych samolotów wyglądały podobnie. Te stosunkowo niewielkie maszyny, przywodzące na myśl raczej pocisk samosterujący niż klasyczny samolot, były wynoszone w powietrze pod skrzydłem bombowca B-52. Po osiągnięciu odpowiedniego pułapu były uwalniane i rozpoczynały samodzielny lot, napędzane w początkowej fazie przez fragment rakiety Pegasus.

W godzinę na drugą półkulę? Nie tak szybko! Test X-51 zakończył się porażką [wideo] 2
X-51 pod skrzydłem samolotu B-52 (Fot. Wikimedia Commons)

Warto w tym miejscu przypomnieć o losach innych hipersonicznych maszyn. Poza nieudaną próbą X-51 w ubiegłym roku niepowodzeniem zakończył się również test samolotu HTV-2. Po stronie sukcesów można za to zapisać demonstrator technologii AHW (Advanced Hypersonic Weapon), rozwijany w ramach programu Błyskawicznego Globalnego Uderzenia.

Źródło: Daily MailMashable

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Fałszywe wiadomości na WhatsAppie. Ostrzeżenie WOC
Fałszywe wiadomości na WhatsAppie. Ostrzeżenie WOC
Samsung Galaxy XR coraz bliżej. Pierwsze gogle z Androidem XR na zdjęciach
Samsung Galaxy XR coraz bliżej. Pierwsze gogle z Androidem XR na zdjęciach
Mikroby z wiecznej zmarzliny. Budzą się po tysiącach lat
Mikroby z wiecznej zmarzliny. Budzą się po tysiącach lat
Powrót Voodoo: Kultowe karty 3Dfx w nowoczesnym wydaniu
Powrót Voodoo: Kultowe karty 3Dfx w nowoczesnym wydaniu
Unikatowe znalezisko w Ekwadorze. To dowód na pradawne życie
Unikatowe znalezisko w Ekwadorze. To dowód na pradawne życie
Nowa era druku: Open Printer daje lekcję gigantonom branży
Nowa era druku: Open Printer daje lekcję gigantonom branży
Odkrycia na Enceladusie. Związki organiczne pod lodową powierzchnią
Odkrycia na Enceladusie. Związki organiczne pod lodową powierzchnią
Uwaga na fałszywe maile. Santander ostrzega przed falą oszustw
Uwaga na fałszywe maile. Santander ostrzega przed falą oszustw
Nvidia: To nie programiści wygrają wyścig AI. Nadchodzi era fachowców
Nvidia: To nie programiści wygrają wyścig AI. Nadchodzi era fachowców
Sekretny przycisk w pralce. Uratował już wielu
Sekretny przycisk w pralce. Uratował już wielu
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe