Wojskowe kolumny na polskich drogach. Zmierzają na wschód

Wojskowe kolumny na polskich drogach. Zmierzają na wschód

Saber Strike w 2016 r.; zdjęcie ilustracyjne
Saber Strike w 2016 r.; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Adam Gaafar
13.02.2022 11:44

Od soboty 12 lutego na polskich drogach odbywa się przejazd kolumn pojazdów wojskowych. Ma to związek z przygotowaniami do wielonarodowych ćwiczeń Saber Strike 2022. Przypuszczalnie w manewrach wezmą udział pojazdy, które uczestniczyły w poprzednich edycjach manewrów. To dobra okazja, aby przyjrzeć się ich możliwościom.

Przejazd kolumn pojazdów wojskowych będzie odbywał się do końca marca br. Saber Strike 2022 zostanie przeprowadzone na terytorium Polski, Litwy, Czech, Łotwy, Estonii, Norwegii i Słowacji. Część ćwiczeń odbędzie się poligonie w Nowej Dębie w woj. podkarpackim. W edycji z 2018 r. mogliśmy zobaczyć na drogach m.in. ok. 2 tys. pojazdów amerykańskich oraz polskie transportery opancerzone. Przyjrzyjmy się możliwościom kilku z tych wozów.

Transporter Stryker

Stryker to rodzina kołowych pojazdów opancerzonych, które są na wyposażeniu sił zbrojnych USA już od 20 lat. Od tego czasu powstało 10 różnych wariantów tych wozów. Transporter charakteryzuje się trakcją kołową 8x8 i może osiągać prędkość do 96 km/h. Maksymalny zasięg Strykerów wynosi ok. 480 km.

Podstawowym uzbrojeniem wozu jest moduł M151 Protector. W zależności od wersji zamontowano w nim granatnik kal. 40 mm Mk 19 lub karabin maszynowy kal. 12,7 mm Browning M2. Strykery są również wyposażone w czołgową armatę gwintowaną M68A2 kal. 105 mm. Można w nich także spotkać karabin maszynowy M240 kal. 7,62 mm o zasięgu maksymalnym 3725 m.

Kadłub Strykerów został wykonany z wysokiej jakości płyt stalowych. Wzmocnienie pancerza stanowią dodatkowo ceramiczne płyty. Są one w stanie chronić pojazd przed pociskami kal. 14,5 mm oraz odłamkami z amunicji artyleryjskiej 152 mm. Transporter można też wzmocnić przy użyciu tzw. klatek, czyli osłon przed pociskami z głowicą kumulacyjną.

Transportery opancerzone Rosomak

KTO (Kołowy Transporter Opancerzony) Rosomak został stworzony w oparciu o licencyjną wersję pojazdu AMV XC-360P, który został skonstruowany przez fińską firmę Patria. Podobnie jak Strykery posiada trakcję kołową 8x8. W zależności od wersji jego zasięg wynosi od 500 do 1000 km. Rosomak może rozwijać prędkość do 100 km/h.

W najpopularniejszym wariancie pojazd waży 22 tony. Na jego uzbrojenie składają się m.in. automatyczna armata 30 mm, karabin maszynowym UKM-2000C, oraz 6 granatników dymnych ZM Dezamet 902A kal. 81 mm. Został skonstruowany pod kątem wymogu pływalności.

Samochód wojskowy Humvee

HMMWV, znany jako Humvee, jest produkowany od lat 80. XX w. Został skonstruowany jako pojazd wielozadaniowy, który służy w armiach wielu państw, w tym w Polsce. Samochód może być stosowany jako sanitarka do przewożenia rannych, ciągnik artylerii, transporter piechoty oraz pojazd lekkiego wsparcia. W wersji wojskowej może przewozić czterech żołnierzy (nie licząc kierowcy).

Można wyposażyć go w  M2 HB, granatnik automatyczny Mk 19, karabin maszynowy Browning lub wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71 TOW. Humvee został także wykorzystywany przez amerykańską obronę przeciwlotniczą w roli samobieżnej wyrzutni rakietowych pocisków przeciwlotniczych FIM-92 Stinger. 

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)