Wyjątkowy samochód na polskich drogach. Ma ważną misję

Wyjątkowy samochód na polskich drogach. Ma ważną misję

Samochód Politechniki Gdańskiej z systemem LCMS-2
Samochód Politechniki Gdańskiej z systemem LCMS-2
Źródło zdjęć: © Politechnika Gdańska
Wojciech Kulik
29.03.2023 13:59

Na polskie drogi wyjeżdża wyjątkowy samochód. Może i wygląda jak zwykły dostawczak, ale to, co znajduje się na jego dachu, odgrywa kluczową rolę. Może pomóc w efektywnym planowaniu remontów i dróg, a w efekcie doprowadzić do ograniczenia utrudnień w ruchu.

Utrudnienia w ruchu to prawdziwa zmora kierowców i innych uczestników ruchu. Pracownicy Politechniki Gdańskiej chcą zredukować ich występowanie do absolutnego minimum. W tym celu uczelnia pozyskała samochód wyposażony w wyjątkowy system badawczy.

Politechnika Gdańska ma wyjątkowy samochód. Z laserami

Na dachu samochodu znajduje się "laserowy system do pomiaru właściwości funkcjonalnych nawierzchni" – jak możemy przeczytać w artykule opublikowanym na stronie Politechniki Gdańskiej. System umożliwia określenie stopnia zużycia nawierzchni dróg miejskich, jak i autostradowych.

Dach pojazdu PG z systemem laserowym
Dach pojazdu PG z systemem laserowym© Politechnika Gdańska

Nawierzchnia może ulec niepożądanym zmianom z wielu powodów. Pęka z powodu niskich temperatur, gdy zaś jest gorąco, tworzą się koleiny pod ciężarem dużych samochodów. Do tego dochodzą rozmaite ubytki i nierówności, których źródła mogą być różnorakie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cel: ograniczyć remonty dróg i utrudnienia w ruchu

Wszystko to dokładnie zbadać i przeanalizować pozwala system LCMS-2, będący jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań tego typu na świecie. Umożliwia nie tylko wykrycie uszkodzeń i deformacji, ale też precyzyjne określenie ich szerokości i głębokości.

– System ten z dużą czułością i dokładnością potrafi wyłapać uszkodzenia na większości typów nawierzchni drogowych, zarówno asfaltowych, jak i z betonu cementowego już na wczesnym etapie ich powstawania. Pomiar opiera się na przetworzeniu obrazu 3D nawierzchni o bardzo wysokiej rozdzielczości. Specjalistyczne kamery rejestrują obraz nawierzchni wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych – tłumaczy dr hab. inż. Marek Pszczoła, profesor PG.

  • System laserowy w pojeździe PG
  • Tył pojazdu PG z systemem laserowym
  • Kabina pojazdu PG z systemem laserowym
[1/3] System laserowy w pojeździe PGŹródło zdjęć: © Politechnika Gdańska

System wykrywa i monitoruje, ale też przewiduje

Zebrane przez system dane umożliwiają identyfikację problemów, ale nie tylko. Pozwalają też na przewidywanie poważniejszych uszkodzeń w przyszłości. Dzięki temu możliwe jest efektywne planowanie remontów. Naturalnym efektem tego może być redukcja utrudnień w ruchu.

Istotna jest również obecność systemu GPS na pokładzie. Dzięki niemu możliwe staje się dokładne lokalizowanie problemów nawet podczas jazdy z prędkością 100 km/h. Oznacza to, że prowadzone badania w żaden sposób nie zakłócają ruchu.

Wojciech Kulik, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)