Z Warszawy do Krakowa i Katowic w 2 godziny? Pociągi mogą pojechać z prędkością 250 km/h
Instytut Kolejnictwa rozpoczął proces certyfikacji nawierzchni torowej Centralnej Magistrali Kolejowej. Proces ten obejmuje przeprowadzenie szeregu badań, które po zakończeniu umożliwią uzyskanie kolejnych certyfikatów. Są one niezbędne do wdrożenia prędkości 250 km/h na tej trasie - taką informację przekazały w czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK).
21.09.2023 | aktual.: 21.09.2023 21:15
Centralna Magistrala Kolejowa, znana również jako linia kolejowa nr 4, ma długość 224 km. Trasa ta rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a kończy w Zawierciu. Jest to kluczowe połączenie między Warszawą a Krakowem oraz Katowicami. Przebiega przez cztery województwa: mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. To również najszybsza trasa kolejowa łącząca stolicę z Krakowem, Katowicami, Opolem i Wrocławiem.
Pociągi mogą wkrótce jeździć z prędkością 250 km/h
"Laboratorium przeprowadza badania poszczególnych typów podkładów. Czynności te są w toku. Są to badania laboratoryjne, które obejmują próby statyczne i dynamiczne. Czas potrzebny na ich przeprowadzenie wynosi około 2-3 miesiące" - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Massel.
Z kolei Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, stwierdził, że zarządca infrastruktury kolejowej dąży do podwyższenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do końca 2025 roku. "To pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic do niecałych dwóch godzin" – dodał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PKP PLK, które są odpowiedzialne za przygotowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 250 km/h, wskazały, że dotychczas wykonane prace umożliwiły zarządcy infrastruktury uzyskać niezbędne dokumenty pozwalające na certyfikację sieci trakcyjnej, przystosowanej do wysokich prędkości.
Dodatkowo, podkreślono, że procesowi certyfikacji towarzyszyły przejazdy testowe składów Pendolino na odcinku Opoczno–Olszamowice. Podczas tych przejazdów badano poprawność współpracy pomiędzy pantografami a siecią trakcyjną. Wyniki tych badań umożliwiły uzyskanie certyfikatu i otworzyły drogę do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością.