Żaglowce powracają! Na morza ponownie wypłyną statki z wielkimi masztami

Technologia związana z transportem morskim zatacza koło. Przez wieki, poza siłą wioślarzy, podstawowym sposobem napędzania statków był wiatr. Piękne klipry zapisały się w historii nie tylko jako wyjątkowo szybkie, ale również piękne statki. Choć współczesne, wielkie transportowce prezentują się znacznie mniej dystyngowanie, być może już niedługo zobaczymy je płynące pod pełnymi żaglami.

Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Łukasz Michalik

25.04.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Technologia związana z transportem morskim zatacza koło. Przez wieki, poza siłą wioślarzy, podstawowym sposobem napędzania statków był wiatr. Piękne klipry zapisały się w historii nie tylko jako wyjątkowo szybkie, ale również piękne statki. Choć współczesne, wielkie transportowce prezentują się znacznie mniej dystyngowanie, być może już niedługo zobaczymy je płynące pod pełnymi żaglami.

Wielkie statki, których wyporność nierzadko przekracza 45 tys. ton, są dużym, choć często lekceważonym problemem dla środowiska. Podczas rejsu potrafią wyemitować więcej zanieczyszczeń niż tysiące samochodów, zużywając przy okazji ilości paliwa, które z powodzeniem można liczyć w basenach.

W jaki sposób sprawić, by transport morski był zarówno tańszy, jak i mniej szkodliwy? Zdaniem inżynierów z Uniwersytetu Tokijskiego rozwiązaniem jest powrót do starych, sprawdzonych przez wieki metod, czyli wyposażenie dużych statków w żagle.

Żagle, poza nazwą i sposobem działania nie miałyby wiele wspólnego z tym, co znamy z filmów o piratach. Japoński zespół opracował w ramach projektu WCP (Wind Challenger Project) napęd złożony z dużych, mierzących 50 metrów wysokości i 20 szerokości, prostokątnych żagli. Jak twierdzą pomysłodawcy, współcześnie dysponujemy technologią pozwalająca na ich automatyczne lub zdalne kontrolowanie - nowy napęd nie wymagałby zatem istotnego zwiększania liczebności załogi.

Każdy z 5-segmentowych, sztywnych żagli ma w przekroju przypominać skrzydło samolotu i w razie potrzeby składać się teleskopowo, np. przed wejściem do portu. Pierwsze próby morskie tego rozwiązania mają odbyć się w 2016 roku, a jeśli testy potwierdzą założenia, żagle mogą zredukować o 30 proc. zużycie paliwa przez statki transportowe (w tym artykule znajdziecie inny sposób na redukcję zużycia paliwa przez statki).

Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)
Wind Challenger Project (Fot. Gizmag.com)

Źródło: Akihabara NewsGizmag

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (1)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.